• LissAnna

Kontonr??

Tänkte skriva på inbjudan att "presenter undanbedes men bidra gärna till bröllopsresan". Men då... ska jag skriva kontonumret på inbjudan eller hur gör man?

tacksam för svar!! //A

• Svar på tråden Kontonr??
  • Kerin

Jag har varit på bröllop där det var kontonummer men gav ändå pengar på ett roligare sätt eftersom jag tyckte att det var så URTRIST att sätta in vår "betalning" på ett kontonummer...

• Clobberella

Vi kommer att ha en ansvarig person för bröllopsresebidragen, så det kommer att stå:

"Vi önskar oss resebidrag, bla bla.... detta samordnas av NN på telefon XXXX"

Och så kommer vi att be NN att skriva ner vilka som satt in pengar, men inte hur mycket. Vem som satt in vilken summa är ju ointressant, men vi vill ju gärna kunna tacka alla för bidragen.

• LissAnna

tack alla snälla söta för alla tips! =) Funderar faktiskt på att göra en hemsida och där skriva lite info om vad vi föredrar framför ev presenter. men kommer nog skriva det i inbjudan ändå. sen får dom fråga våra toastmastrar om hur de ska lämna pengar, om de vill.

kram //Anna

• fåttettryck

Kontonr låter som sagt inget bra. Då ser man dessutom "aj då, NN har inte gett någonting" osv...
    Att ha en låda som Ettolrach skrev tycker jag låter bättre.
    Jag kan inte låta bli att tycka att konventionell önskelista också känns ha-galet för egen del, medan ingen önskelista alls kan leda till vadsomhelst vilket inte heller känns bra. Kanske nämnda låda med en uppskrift "OBS begränsat utrymme, tänk på övriga gäster"? ;) Jag startar nog en egen tråd i sinom tid...

• LissAnna

Det där med en låda skulle nog vara det bästa. Får se hur det blir, gifter mig inte förrän nästa sommar, så jag har lite tid kvar att klura! :)

• Fru Villa Solglimt

Vi bad uttryckligen våra gäster att inte köpa några presenter. Samtidigt skrev vi "skulle det ändå klia i 'gåvo-tarmen' så kunde de bidra till vår kommande resa" och så skrev vi kontonummer.

Men endast tre av alla våra gäster (ca 50) gav pengar på detta sätt... Kan också tillägga att flera av gästerna sa att det var ett bra sätt att komma undan presenterna

• Becazinha

Jag röstar på Clobberellas förslag efter att ha läst tråden. Lät fiffigt och ingen blir uthängd för att ha gett mindre. Innerst inne handlar det ju om tanken men i praktiken brukar det inte bli riktigt samma sak när det gäller pengar. Tyvärr.

• Jozzylecter

Ska ni ha en låda på bröllopet måste man ju får reda på i inbjudan att man man ska ha med sig kontanter. Skulle någon vilja ha ge en större summa kanske det känns olustigt.

När jag tänker efter känns det faktiskt "värre" på ett sätt att gå fram inför hela sällskapet och trycka ner ett kuvert än att ev sätta in en summa på ett konto när man vill.

Clobberellas förslag låter bra, men present/penga frågan går ju att lösa på mängder av sätt...

• Jozzylecter

Rättar mig själv:

Skulle någon vilja ha ge en större summa kanske det känns olustigt... ...att lägga pengarna i en låda i en offentlig festlokal, där de ska ligga ett flera timmar. Inte för att jag tror att er farmor/kusin/morbror tänker stjäla pengarna, men man kan aldrig vara 100 med så mycket folk som rör sig. Om det det låter paranoidt så är det inte meningen. :)

• martinsson2be

Vi kommer att ställa en "bidragsbox" på presentbordet.

Jag har klätt in en låda ( skokartongs-storlek ) med bilder som jag klippt ut ur resekataloger. Gjort en ( bred ) skåra upptill så folk kan lägga i sina kuvert eller vad de nu har...

Om du vill kan jag maila dig en bild på lådan...

• Kerin

Jozzylecter - tycärr händer sådant, en bekant till mig fick ett kuvert med ett antal tusenlappar i stulet från sin bröllopsfest. Men man kan ju be någon förälder eller så "vittja" lådan under kvällen!

• fåttettryck

Jag tackar också för tipsen.
    Intressant att få höra att flera av Fru Villa Solglimts gäster uppskattade att inte behöva hitta på något (alt. köpa efter önskelista hos ett kommersiellt ställe). Det skulle jag också uppskattat som gäst. Visserligen skulle jag gärna trotsa uppmaningen om jag kom på en riktigt bra idé som jag vet brudparet uppskattar, men känner man brudparet så väl kan man ju ta det utanför festligheterna.
    Vilken bra formulering förresten som knappt kan misstolkas! Hoppas vi har er tillåtelse att anamma/modifiera den ifall det är det vi bestämmer oss för nästa år (?)

• Kanske brud

Tnkte bara slå ett slag för Misselinas förslag om att vittja lådan under kvällen. Hur tråkigt det än kan låta så har jag varit på ett bröllop där gåvor i form av pengar "försvann" - katastrofalt dåligt av den som gjorde det.

• sahlena

Hej!
    Hakar på med en liknande fråga.. ska man skriva önskelista på inbjudan eller hur gör man?
    vi vill inte ha gåvor utan hellre pengar till resan.

• Pärlemor

varför inte bara bestämma sig för en resebyrå där man skall boka bröllopsresan och be om presentkort där? så slipper ni pinsamheter.... det ska vi göra.

• Starlight

Vi öppnade ett kont och hänvisade i inbjudan till vår toastmaster. Vi hade i inbjudan skrivit att vi redan hade allt till hemmet och gärna ville ha ett bidrag till vår bröllopsresa.

• Torvan

Vi lämnade ett bankgiro nr i vår inbjudan/önskelistainfo. Bad om att märka med "bröllop" och i övrigt kan man vara anonym, gör man ju som man vill.

Jag känner bara att det är ju lätt att ta reda på vad exempelvis en tallrik i en matservis eller liknande kostar är ju bara pengar i en annan form. Vi bjuder inte till bröllop för att få en massa presenter. Vi hoppas slippa med prydnasgrejor, ljusstakar och vaser. Man har ju så det svämmar över. Så visst är det väl ändå bättre att få motsvarande peng så man kan använda det till något som vi verkligen vill ha. Dykkurs tex! Men visst är det säkert många som tycker det är både tråkigt och olustigt att ge en slant.

Själv avskyr jag att ge presenter som mottagaren inte har någon användning för...

• Patriks gamlisbrud

Vi öppnade ett separat konto där gästerna kan ge sina bidrag till vår bröllopsresa. I vår inbjudan skrev vi en dikt att vi har det mesta i vårt hem men att vi gärna vill ha bidrag till vår resa eftersom en stor del av våra pengar gått till bröllopet. För de som ändå vill köpa en present har vi en lista på Cervera med saker vi kan behöva men inte unnat oss, tex fina knivar.

Idag har de flesta ett mer eller mindre komplett hem så en härlig resa tillsammans är inte fel.

• A&T

Vi skrev en hänvisning till min tärna som fick samordna det hela så att vi i slutändan inte visste hur mycket som kom från var och en (om de inte berättade det själva).

• Patriks gamlisbrud

Om jag gav ett bidrag till ett brudpar skulle jag nog vilja vara öppen med hur mycket/lite jag har gett. Det är ju samma sak som om jag ger en fin och dyrbar present. Skulle vara tråkigt om det var anonymt vem som gett vad.

Hur som helst är det inte viktigt att folk ger mycket i resebidrag men de som vill ge lite extra mycket vill nog att det är officiellt för brudparet.

Svar på tråden Kontonr??