Då ska jag gå emot strömmen =)
Jag tycker att e-post-tack är helt okej. Det finns inget som säger att ett tackkort måste se ut på ett visst sätt, och det är definitivt inte oartigt att inte ha foto. det är vanligt, visst, men det är inte så att det är tvunget för att inte bryta mot några etikettsregler.
Det viktiga är att gästerna ska ha ett tack för uppvaktningen. Det kan man genomföra muntligt när man träffas, via ett vykort, per telefonen, ett förtrycket/hemmagjort tackkort och givetvis via mejl. Det är tacket i sig som är viktigt, inte sättet det levereras på.
Däremot så tycker jag att det är viktigt att:
1. Tacket kommer hyfsat snabbt. En smekmånad får man absolut ha, men inom 2-3 månader bör man definitivt ha fått ut tacket.
2. Att alla får samma form av tack så långt det är möjligt.Att allas tack har fått lika mycket omtanke och jobb.
Sen tror jag kanske att om det i övrigt är ett mycket flådigt bröllop så kan det kännas konstigt med ett tack via mejl. Men om det inte avstiger jättemycket från arrangemanget i övrigt så är det nog mindre risk att någon reagerar.
I ärlighetens namn, hur många av er sätter upp det där studiofotografiet på alla brudpar på väggen hemma? de flesta tittar en gång och lägger det i en låda. Ev sätter man upp kortet på den närmaste släkten. Då känns det iaf för mig lite overkill att lägga stora pengar på ett kort som ska beskåad 1 gång.
Jag hejar på mejl. Gör det fint och skicka med en bild. Sen de närmaste släktingarna som skulle kunna tänkas vilja ha en bild på väggen kan ni ju lova en papperkopia.