• Vackra

E-post-tackkort???

Hejsan!
    Jag undrar bara om det skulle nåt sätt vara "ofint" eller liknande, att skicka tackkort via internet, e-post...?? Vad tycker ni? Och för dem som inte har någon e-post kan man skicka egengjorda tackkort till?

För våran ekonomi är VÄÄÄÄLDIGT liten och då vill man ju gärna spara in på så mycket som möjligt (vilket vi gjort såkart) men utan att utesluta något fint och/ eller "obligatoriskt"...

Eller är det nån som kanske har nåt annat förslag på billiga, snygga, "bra" tackkort??

Mycket tacksam för svar!! /Y

• Svar på tråden E-post-tackkort???
  • anne på grönkulla

Nja, eftersom det närmast är obligatoriskt i Sverige med tackkort med foto på brudparet så tror jag många skulle sakna det. Däremot så kan man ju överlämna det (liksom inbjudningar) personligen till så många som möjligt, så slipper man utgiften för porto åtminstone.

Vi beställde från www.onskefoto.se men det finns äkert billigare alternativ om man kolla runt.

• Kabo

Jag skulle nog också tycka att det kändes lite konstigt att både skicka och få tackkort via mail.

Själv funderar jag visserligen på att skriva ut kort på fotopapper hemme, men tror att det i slutänden känns bäst att framkalla riktiga till alla.

• Fru Villa Solglimt

Skickade ni ut inbjudningarna med mail?
    Om ni gjorde det är det ju inget konstigt alls att skicka även tacket med mail.

Annars kan man ju fixa en snyggt mail med bild och text... Numera är det ju ganska vanligt att man skickar födelsedags-, jul-, påskkort mm via mail så varför inte :?

• Nett@n

Jag hade blivit besviken som gäst. Kanske kan ni istället vänta lite längre med att skicka dem så ni hinner få ihop lite pengar. Några kan ni kanske lämna över personligen så slipper ni porto.

• Vackra

Jo det är ju såklart... nej vi ska skicka utbjudningskort vanligt, alltså via brevlådan/ge personligen. Och OM vi skulle skicka dem via internet så är det ju självklart att vi skickar med bild och gör det snyggt på datorn!

Vi har nog tänkt att skicka korten via brevlådan men innan man kommit dit så måste man ju höra sig runt, och komma med idéer, dåliga som bra. =D

Vi kanske hellre får äta lite mer pasta under ett tag så vi får utskickat korten i tid. Annars så får vi väl göra som du sa Nett@n--> skicka dem lite senare tills vi fixat lite mer pengar. =)

• Gerda

Åh, jag älskar tackkort med foto! Så jag skulle def. sakna den biten från brudparet. Då avvarar jag hellre inbjudan (får den via e-post) för att få ett riktigt tackkort!

Förstår dock om folk väljer att tacka via e-post av ekonomiska skäl - då hoppas jag att jag har tagit fin-fina bilder att ha som minne iaf :)

•  Miss Cee

Då ska jag gå emot strömmen =)

Jag tycker att e-post-tack är helt okej. Det finns inget som säger att ett tackkort måste se ut på ett visst sätt, och det är definitivt inte oartigt att inte ha foto. det är vanligt, visst, men det är inte så att det är tvunget för att inte bryta mot några etikettsregler.

Det viktiga är att gästerna ska ha ett tack för uppvaktningen. Det kan man genomföra muntligt när man träffas, via ett vykort, per telefonen, ett förtrycket/hemmagjort tackkort och givetvis via mejl. Det är tacket i sig som är viktigt, inte sättet det levereras på.

Däremot så tycker jag att det är viktigt att:
    1. Tacket kommer hyfsat snabbt. En smekmånad får man absolut ha, men inom 2-3 månader bör man definitivt ha fått ut tacket.
    2. Att alla får samma form av tack så långt det är möjligt.Att allas tack har fått lika mycket omtanke och jobb.

Sen tror jag kanske att om det i övrigt är ett mycket flådigt bröllop så kan det kännas konstigt med ett tack via mejl. Men om det inte avstiger jättemycket från arrangemanget i övrigt så är det nog mindre risk att någon reagerar.

I ärlighetens namn, hur många av er sätter upp det där studiofotografiet på alla brudpar på väggen hemma? de flesta tittar en gång och lägger det i en låda. Ev sätter man upp kortet på den närmaste släkten. Då känns det iaf för mig lite overkill att lägga stora pengar på ett kort som ska beskåad 1 gång.

Jag hejar på mejl. Gör det fint och skicka med en bild. Sen de närmaste släktingarna som skulle kunna tänkas vilja ha en bild på väggen kan ni ju lova en papperkopia.

• Nett@n

Smaken är som baken. Personligen vill jag som gäst ha ett tackkort via post. Behöver inte vara ett foto, även fast det skulle vara kul. För de sätter jag in i albumet där jag satt in de övriga fotografierna från bröllopet. Har jag lagt ner flera hundra på kläder och present så vill jag gärna att brudparet kan lägga ner några tior på ett tackkort. Grinigt?! Ja, de må hända. Men så tänker jag i alla fall. Men som sagt smaken är som baken...delad!

TS du väljer rätt beslut efter dina anhöriga. Du känner dem bäst. Lycka till med allt!

• Sillal

Ohh så glad jag hade blivit om jag fått ett tack kost på mail..

Tycker inte om att få tack kort på dop/barnet eller bröllopspar eller julkort med foto..
    Så jag hade blivit glad...

• Stormhatt

Hej!
    Jag tror också att ni är "tvugna" att skicka tackkort per post tyvärr.

Peronligen skulle jag inte tycka att det spelade någon roll (alla tackkort som vi har fått från bröllop och dyl. ligger ändå bara i någon låda)men det är ju så fruktansvärt tråkigt att avsluta något så fantastiskt som ett bröllop med sura miner från någon gammal faster (eller vem som helst som lusläst någon gammal vett och etikettbok )...

Däremot kan man göra dem väldigt enkla! Vi valde ut vårt finaste vanliga kort, alltså inte taget av en fotograf, och gjorde massor av kopior (kanske 2 kr/st) och sedan klistrade vi in den i dubbla vita kort (också för ca 2 kr/st).

Vi tog dessutom hjälp av min mamma och svärmor att dela ut korten då vi hade gäster från olika orter. På det sättet slapp vi porto på många av korten och dessutom tyckte föräldrarna att det var roligt att få vara delaktiga!

Man känner väl sina gäster om man är osäker på deras reaktioner, så skulle jag nog satsa på ett säkert kort här...

• Vackra

Hm, de flesta verkar tycka mest om att få tackkort via brev...

Hur skulle det vara med Inbjudningskorten då?? Och skicka Tackkort via brev så det blir lite mer arbete på det???

=)

• Stormhatt

Det är ett bättre förslag tycker jag!
    Problemt där (utana att överdriva det) är att vara helst säker på att folk fått det skulle jag tycka.

Om ni inte får svar direkt (eller innan osa) så får ni börjar fundera på om folk kanske bytt mejladress, inte kollar sin mejl på sommaren, eller om de fått en datakrash, sen måste ni ringa runt och kolla det.

Men äsch, oftast funkar det ju, så kör på mejlinbjudningar tycker jag!

• nyförlovad 3 juni

vill man spara in på tackkortet kanske man kan skriva ut ett foto från datorn, det blir inte lika dyrt som att framkalla (beroende på färg, hur hög upplösning man har etc, men det måste ju inte vara värsta fotopappret, man kan nöja sig med mindre), o sen kan man klippa till det till ett tackkort o skriva nåt trevligt. och sen lämna över det för hand.

Svar på tråden E-post-tackkort???