• Bröllopstokiig

Amerikanska storlekar ?

Hej !
    Har en fråga när det gäller klänningar !
    Är det någon som vet vilken storlek 6 motsvarar ?

• Svar på tråden Amerikanska storlekar ?
  • Bröllopstokiig

Hej Victoria

Det stämmer inte att 6 är st 36, utan så här är det:

6=34
    8=36
    10=38
    12=40
    osv.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Kan inte hålla med dej Katinka för jag kommer i en size 6 men definitift inte en storlek 34. Är i USA ganska ofta och handlar.

• Bröllopstokiig

Håller inte heller med. Jag har 38 i Sverige och har oftast 8 i USA, möjligen 6. Det beror också på vart man handlar. Dyrare affärer har större storlekar, alltså skulle jag komma i en 6:a.

• Bröllopstokiig

Sitter här idag med ett par GAP byxor på mej i storlek 4 har normalt storlek 36 på byxor här hemma.

• Bröllopstokiig

Det kan hända att det inte "stämmer" i alla kläder och att storlekar varierar mycket beroende både på vad det är och på märke - så är det ju även med svenska storlekar. Dock så är det så storlekarna översätts. En svensk 38:a översätts till en brittisk 12:a och en amerikansk 10:a.

Jag har själv bott en längre tid i USA i olika omgångar så jag vet också att det varierar, men som sagt undrar man om omvandlingstabell så är det så och det gäller för brudklänningar. Tar man ett amerikanskt märke som tex Sincerity och beställer en 38:a så får du en 10:a.

• Bröllopstokiig

Själv har jag bott i USA i 6 år om det nu var det vi diskuterade. Men det är väldigt olika på olika kläder. Generellt skulle jag vilja säga att de gör kläder för att något överviktiga amerikanare ska känna sej glada för att komma i en viss storlek. Dvs om omvandlingstabellen säger att en am 10 är samma som 38. Och du har 38 så kommer du lätt i en am 8.

Svar på tråden Amerikanska storlekar ?