• Bröllopstokiig

bli gravid

Jag vill väldigt gärna bli gravid nu, har googlat och försökt räkna ut när det är en bra tid. Men när jag hört andra berätta så har de hållt på i en vecka !?!? Andra säger att det är en dag och att man inte ska ha haft sex på ett par dagar innan så att det är rikligt och tjockt med sädesvätska. Känner mig kocko, hur fasen går det till igentligen, vilket är bästa sättet, om det nu finns något bästa sätt

• Svar på tråden bli gravid
  • pickolina

Läste detta nu: "Ägglossningen sker alltid 10-16 dagar före väntad menstruation."...

• Bröllopstokiig

Perfekt, jag gick in och läste det samma på en sida. jag borde vara i mitten av cykeln & därmed ha ägglossning nu eller inom 1-2 dagar! Nu ska jag hem och testa och hoppas att det blir något (det kan ju ta flera flera månader, det vet jag, så jag har inte höga förväntningar). Jag sitter här och ler, helt sjukt. I will let you know!

• Bröllopstokiig

När jag ändå frågar er en massa, kanske jag kan få fråga när man sedan kan ta ett gravtest, kan man göra det innan man ska ha sin mens eller måste det vara ett par dagar efter om den inte har kommit. För ett bra tag sedan läste jag att det kunde ge utslag även innan beräknad mens?

• Bröllopstokiig

Super bra, tusen tack pickolina!

• pickolina

se.babycenter.com/ovu/

Här är en till... Den förra kunde inte räkna på min cykel pga att den är för lång men denna var riktigt bra tycker jag... :)

• pickolina

För att beräkna olika tidpunkter i din Cykel,
    Räkna från första dagen då mensen kommer
    detta är dag 1 räkna sen var dag till nästa Mens
    Tex. det var 32 dagar,
    dag 32 är även dag 1 i nästa cykel
    där har du din längd på cykeln.

Från dag 32 Räknar du bakåt i tiden 14 dagar
    Där har du din Ägglossning i Cykeln
    Alltså oavsett datum beräknas huvud dag för
    din Ägglossning ske dag (16-17) 18 (19-20)i din cykel.
    För säkerhets skull brukar man dra avrespektive lägga
    till 2 dag

CYKEL LÄNGD:
    22 dar ÄL= dag 6,7,8,9,10
    24 dar ÄL= dag 8,9,10,11,12
    26 dar ÄL= dag 10,11,12,13,14
    28 dar ÄL= dag 12,13,14,15,16
    30 dar ÄL= dag 14,15,16,17,18

• pickolina

Oj, bidde lite entusiastisk... :D

• pickolina

Här var bra skrivet tycker jag...å nu lovar jag att jag ska ge upp... ;)

Menscykeln
    Menscykeln räknas från mensens första dag till första dagen på nästa mensblödning. Hur lång den är varierar från kvinna till kvinna. Det är alltid bra att känna till sin egen menscykel och om man använder sig av ?säkra perioder? som preventivmetod är det helt nödvändigt att veta när man har ägglossning.
    Grundregeln är att ägglossningen infaller cirka 14 dagar före mens. Man kan alltså inte utgå från att ens fruktsamma period börjar 14 dagar efter mens. Om du har en menscykel på 28 dagar blir det visserligen så, men om menscykeln bara är 25 dagar har du ägglossning redan dag 11. När du ska räkna ut när just du riskerar/har möjlighet att bli gravid tar du längden på din menscykel minus 14. Siffran du får då är den dag du har beräknad ägglossning. Gravid kan du bli om du har oskyddat samlag från 5 dygn före och till och med 1 dygn efter ägglossningen. Detta beror på att spermierna kan leva i livmodern i upp till 5 dygn och invänta ägget, och att ägget lever ett dygn efter ägglossningen.

• Jennie med ie

Ett graviditetstest ger positivt, om man är gravid alltså, med ca 99% sannolikhet 14 daagr efter ÄL. Dvs ungefär vid förväntad mens.

• Bröllopstokiig

Tusen tack igen för ert engagemang att hjälpa mig. Eftersom jag inte varken haft koll på mens eller velat bli med barn tidigare så har jag inte varit intresserad över hur det funkar rent praktiskt. Jag har sprungit och tagit dagenefterpiller om jag har varit osäker. Men nu helt plötsligt är man ju 30+ och vill verkligen pricka rätt, eftersom det blir svårare och svårare att få till det ju äldre man blir. Om jag inte lyckas nu efter all denna hjälp vore det verkligen konstigt. Ska verkligen skriva upp när jag får mens nästa gång (har varit slarvig med det) så jag vet precis, om det inte skulle funka denna gången vill säga
    Konstigt nog känner jag på mig att jag redan är gravid, jag har en sådan himla konstig känlsa av lycka i kroppen... men det kanske kan vara "nyhetens behag" att man nu ska försöka sätta igång, så man blir pirrig bara! Kram till er!

Svar på tråden bli gravid