Jaha, jag trodde bara du undrade över bröllopssminkning och inte varje-dagsmink.
Hur många finnar har du då ungefär och hur är huden i övrigt, torr, fet, både och?
Hur gammal är du?
Om du inte är helt ung bode du kanske försöka få bukt med finnarna. För som du skrev är fetsmink portilltäppande. Det kan bli en ond cirkel, man täcker finnarna med smink i ansiktet som ger mer finnar....men jag har bara fetsmink just på själva finnen, utom på fest då har jag Joel Blasco i hela ansiktet för jag gillar den där "döda" "docklooken"
Men har man bara fetsmink just på själva finnen så får iaf inte jag en ny finne direkt efter att den gamla försvunniot bara för att jag haft fetsmink på den förra finnen...om du förstår hur jag menar
Det finns iofs inga belägg för att smink förvärrar akne enl läkare, men jag tror ändå rengöringen är SUPERVIKTIG. Har man smink och finnar, ja, då får man lägga mer krut på rengöringsprodukt än många andra kanske så man får bort allt smink ordentligt. Min hy är MYCKET bättre sedan jag slutade med Nivea, vilken jag iofs gillade ffa prismässigt. Nu har jag en djuprengörande sak ifrån Dermalogica och just nu har jag inte en finne! För ett år sedan hade jag alltid 4-5 stycken dagligen
Och jag kör med mask och peeling varje vecka. Har man mkt finnar ska man aldrig peela direkt på finnarna, men man kan göra lite runt dem eller ha en enzympeeling eller mjuka tvättkorn som liknar tvättmedel. På så sätt får man bort allt smink och all talg ORDENTLIGT en gång i veckan.
Oj, nus ka jag nog sluta "predika" men med bra rengöring kan man komma långt.
Tycker kanske du ska lägga undan Max factor också och försöka att bara täcka finnarna och kanske ha en skirare foundation i resten av ansiktet om du ser lite "rödmosig" ut? Så gör jag och jag har tom alltid fått beröm för att min hud är fin, de vet inte att den bara varit fint sminkad