• MillonTrillon

Bröllop i Finland!??!

Någon som har gift sig i Finland?? Hur gjorde ni...
    Eftersom vi kommer att ha bröllopet i Finland så skulle vi behöva veta lite om vad som behövs för att kunna genomföra det.
    Vi vill inte gifta oss via svenska kyrkan eftersom den endast finns i H:fors. Så vi hade ju tänkt att kunna gifta oss i kyrka (är dock inte medlem i kyrka men det är min sambo"svenska kyrkan".)
    Någon som vet ngt...??

• Svar på tråden Bröllop i Finland!??!
  • MillonTrillon

hallo.... *ekoeko*
    Inte någon som vet?? Behövs hindersprövningen med till Finland..hur gör man då med namnbytet?

• wozzgirl

Det här måste du ta upp med någon präst från Finland..
    Vi som bor i Finland måste ju ha hindersprövning här. Jag vet dock inte om det räcker med er svenska. Troligen gör det det.. eftersom de finska prästerna antagligen inte har rätt att kolla i nå svenska register om det är ok att ni gifter er.

I Finland får man gifta sig i kyrkan även om inte båda hör till kyrkan.

• wozzgirl

Namnbytet är väl en sak som du sköter med svenska myndigheterna... inte med de finska.

• Anakin

De nordiska kyrkorna har ett avtal som säger att medlemmar i en av statskyrkorna har samma rättigheter "kyrkligt sett" som landets egna medborgare. Möjligen kan man åka på att betala lite för att hyra kyrkan om den finska kyrkan har en sådan praxis. Samma avtal ger bla präster rätt att hålla mässa i ett annat nordiskt land.

Jag är svensk medborgare och gifte mig med en norrman i svenska kyrkan. Eftersom vi är bosatta i Norge var det norsk hindersprövning vi måste ha med oss och den behandlades som om den hade varit svensk. Inga som helst problem.

• Anakin

Just det - namnbytet sköter man med folkbokföringsregistret i det land man bor (Sverige i detta fall).

• wozzgirl

Man hyr inte finska kyrkor.. så det slipper du.

• Anakin

Men den svenska folkbokföringen skickar nog med dig ett papper som den finska prästen ska skriva under och som du måste ha med tillbaka igen.

• riikka

till dom flesta frågor kan jag tipsa sidan www.amoriini.com ... där står massvis om finskt bröllop och hur det går till med vigsel och sånt ...

Svar på tråden Bröllop i Finland!??!