• litetvilsen

samma lokal som kompisen?

Fråga: kan man gifta sig i samma lokal som kompisen gift sig i två år tidigare när ingen i bekantskapskretsen gift sig däremellan? Vi tyckte först att det skulle undvikas men kom till slut fram till att det faktiskt är det mest lämpliga stället av alla vi funderat över hittills. Nu verkar kompisen avigt inställd för att vi preliminärt valt samma ställe som hon (och av diskussionerna att döma känner vi egentligen mycket starkare för just det stället än vad hon verkar göra!)

Vad göra? Det är inte direkt "vår sockenkyrka" eftersom vi bor i staden men vill gifta oss något utanför (hade vi bott på landet hade väl saken varit betydligt enklare).
    Det här stället är liksom perfekt: strax utanför staden, bygdegården alldeles mittemot kyrkotrappen, inga grannar man märker av, bygdegården har en stor och en liten sal vilket vi har som krav. Dessutom har vi dansat på en folkmusikmässa i den kyrkan och hittat bilder på det på internet. Övriga kyrkor har känts allt för främmande, den här känner vi oss trygga med (vi är ateister/agnostiker och det känns olustigt med allt för stora krucifix, eller t.o.m. dödsskallar som det var en kyrka vi tittat på). Av allt vi tittat på hittills är det bara denna kombination av kyrka+festlokal vi vill ha.

Efter gårdagens samtal ska vi väl kolla på några fler ställen, men det känns som att ska vi ändra oss så ska det vara ett ställe som vi verkligen tycker är bättre.
    Problemet är att vi har en del gemensamma bröllopsgäster. Kommer de att tycka att vi är "copycats"? Bortsett från lokalen så kommer vi ju att göra vårt bröllop till just vårt bröllop. Tror ni att någon kan haka upp sig och undra varför vi valt just samma lokal?

• Svar på tråden samma lokal som kompisen?
  • Afrodite_Aug-07

Äh, nä inte är det copycat o viga sig i samma kyrka. i så fall är jag en copycat som tänker viga mig i samma ställe som halva släkten och flera vänner gjort.
    Vi bor långt ifrån den kyrkan, men vi är uppvuxna där och jag döper mina barn där, känns tryggt.
    Jag tycker verkligen inte det har någon betydelse. Kyrkan är ju bara en del av bröllopet.

• Lucia05

Jag tycker absolut ni kan ha er bröllopsfestfest i samma lokal som er kompis tidigare haft. Det är väl inget konstigt att par i samma kompisgäng använder sig av samma lokal? Man har ju inte ensamrätt på en lokal för att man gift sig där.
    Det blir ju ändå ett hela annorlunda bröllop. :)

• litetvilsen

Hej, tack för de orden. Då är det inte vi som är knäppa trots allt...
    Fast som det är nu kommer det kanske att kännas fel bara för att hon protesterat. Vi får väl hoppas att hon ursäktar sig om några dagar även om hon inte är den typen som erkänner att hon haft fel...
    "Under tiden" får vi väl kolla runt lite till, det kanske inte är helt "kört" än med andra ställen.
    Men det är ju inte utan att man önskar att de hade gift sig någon annanstans, å andra sidan vet man inte om det kanske är just tack vare dem som vi fått upp ögonen för vad vi vill(?)

•  Miss Cee

Jag hade velat se den här diskussionen för 10 årsdean, när folk gifte sig i församlingens kyrka och hade fest hemma ellr kanske i den enda samlingslokalen på orten. Skulle de ha brytt sig om att hela bygden, alla före dem och alla efter dem, skulle ha sitt bröllop på exakt samma ställe?? :)

Det är klart att ni ska välja den plats ni vill. Det spelar väl ingen som helst roll att de varit där tidigare, platsen blir ju inte paxad för det. Isf så skulle de ju ha byggt ett privat hus och rivit det efter bröllopet om det var viktigt för dem att vara de enda som gifte sig där...

Denandra bruden var ju iaf först så då har väl hon förhoppningsvis fått sitt bröllop som hon velat.

Hade det varit så att d emeddelat er att de skulle gifta sig där, och ni sedan hade snabbt planerat ett bröllop och förlagt det på samma plats och kyrka precis _innan_ dem så hade jag tyckt att det var fel. men deras bröllop är över. Nu har de knappast någon möjlighet att paxa stället. Hon får väl se det som en komplimang då!

• Sillal

Ni ska välja den plats som känns bäst för er.. Jag fick med höra det, SKA DU GIFTA DIG DÄR VI HAR GIFT OSS HMMmmmm
    Då sa jag faktiskt, har du äganderätt på det slottet??? Sen blev det tyst..

Tycker alla får gita sig vart dom vill och hur dom vill.. Vi gifter oss inte med samma karl i allfall..
    Så gör som du själv känner för.

• litetvilsen

Precis vad jag tyckte, faktiskt. Det enda hon har pax på är ju killen ;)

• liten lilja

min första tanke är att det är ju en komplimang att någon gillade ens koncept! man skulle ju inte välja en lokal om det föregående arrangemanget var en miss

• Ettolrach

Men jisse, man har varken ensamrätt på lokaler, kyrkor eller år för vigsel e t c

Klart ni ska ha den lokalen om ni vill det! Ofta blir det ju ändå annorlunda prägel p g a olika dukningar, dekorationer m m

• BlueTopaz

Jag hade inte valt samma som kompisen!! Man vill trots allt att ens bröllop ska vara speciellt och specifikt för en själv i vänskapskretsen! Jag hade blivit riktigt ledsen om ngn av våra ompisar skulle välja samma ställe som oss.

Det är ju inte riktigt samma sak som att ha likadan bil el samma klänning trots allt... Att gifta sig är något man (förhoppningsvis) gör en gång i livet och det ska vara ens stora dag. Inte vill man se sina egna fina minnen från den dagen blandas upp med en kompis bröllop! Man vill inte ha den jämförelsen!

• litetvilsen

Men just eftersom man bara gifter sig en gång, och det faktiskt verkar som det bara finns en enda lokal som man verkligen riktigt gillar (vi har kollat på fler ställen i dag plus det nämnda och är nu säkra), så ska man ju inte välja ett sämre alternativ som man inte är riktigt nöjd med bara för att någon man känner redan varit där, eller hur?

• lolabe

Vi gifter oss på ett ställe där min sambo var på ett bröllop för några år sedan. Först var han lite tveksam till att ha det på samma ställe men sedan tyckte han ändå att det var det bästa alternativet efter att vi kollat runt på lite olika ställen. Och när jag ringde och berättade för det paret som hade gift sig tidigare blev de eld och lågor och sa att då måste de absolut komma eftersom deras eget bröllop där hade blivit så lyckat!

Innan vi bestämde oss funderade vi också ett tag på en annan lokal där min bästa kompis gifte sig för några år sedan (då jag också var tärna). Jag frågade min kompis och hon tyckte verkligen att vi absolut kunde ha bröllopet där, inga som helst problem!

Jag ser faktiskt inte problemet. Som sagt, bor man tex på en mindre ort måste ju situationen uppkomma hela tiden. Ska det vara någon sorts kapplöpning då om vem som hinner först, så att den personen senare ska kunna utesluta alla andra från att ha bröllopet på samma ställe?? Näe...

• viktualia

Jag vill bara bidra med att jag i sommar ska på bröllopsfest i en viss lokal för andra året i rad i samma bekantskapskrets! Varför ändra på ett vinnande koncept? Och dessutom lär de här två bröllopen inte ha så många andra likheter än platsen och kanske högst 10 av gästerna.... Näe, det är självklart att man kan ha samma lokal. Allt blir som man gör det till och ni lär ju inte pynta och greja på exakt samma ställe som kompisen!

• litetvilsen

@ BlueTopaz:

Inte bara för kompisens utan förstås även för vår egen skull ska vi nog se till att eliminera risken för sammanblandning av minnen genom att göra arrangemanget på vårt eget sätt. Så vi har nog samma intresse av att det blir olika ändå. Men tyvärr finns det inte så många bra lokaler att välja på som passar just våra behov (andra par kan ju ha andra preferenser).
    Missförstå mig inte, vi bor i en medelstor stad med massor av kyrkor och bygdegårdar runt omkring. Men inget av det flertal ställen vi har tittat på har helt enkelt den charmen och de praktiska aspekter vi efterlyser och som detta ställe råkar ha.

• Miss Em

Klart ni kan gifta er var ni vill!

Vad hander annars med de sista i bekantskapskretsen nar dom gifter sig? Ska dom fa ta "overblivna" stallen da eller gifta sig i nagon annan stad om alla alternativ varit anvanda.

Hade blivit glad om nagon tyckte vi valt sa fint stalle att dom ocksa ville gifta sig dar.

• litetvilsen

Jag tror att det hade varit enklare om fler hade "tagit sig i kragen" och gift sig på sistone -- men nu är det bara de och vi. Så dels blir det inte direkt samma sorts komplimang än vad jag tror det hade kunnat vara om det hade varit massor med bröllop och vi valt just deras ställe igen. Dels är det ingen risk att det inte finns någonstans kvar att gifta sig på.
    Vi har preliminärbokat två festlokaler nu - dels denna och dels en annan som väl var ganska fin, men nu när vi tittat på kompisens festlokal (+kyrka) igen, ser vi verkligen skillnaden mot allt som vi varit och tittat på hittills. Alla andra lokaler är sterila och tråkiga, denna är charmig i sig. Ligger verkligen precis utanför staden så det är inte långt men ändå avskilt och lantligt. Det finns knappt någon gräsplan utanför övriga lokaler, medan det är fint både in- och utvändigt här. Och ingen av övriga kyrkor har gett oss samma känsla av att "ja, här vill vi gifta oss". Tillkommer att vi har anknytning till just denna kyrka genom att vi deltagit i en mässa/konsert där.

Det finns en annan kyrka längre bort som vi har samma anknytning till som jag har för mig också är fin, men där finns ingen bra festlokal i närheten. Här ligger i stället bygdegården bara tvärsöver bygatan och så är det inte vilken bygdegård som helst!

Jag tycker själv också att det står i vägen något att våra kompisar gift sig där nyligen - man vill helst ha något eget, och jag kan tänka mig att risk finns för déjavu-upplevelser (eller snarare "déja vécu", se wikipedia). Å andra sidan kan jag för min del tycka att det bara är trevligt att dela upplevelsen på fler sätt än att man varit gäst på deras bröllop.

Alla övriga faktorer ser ut att överväga och det lutar mot att vi tar samma ställe. Om vi väljer detta får vi verkligen se till att det blir annorlunda, men det tror jag nog att det blir.

• brudkronan

jag tycker att det är SJÄLVKLART att ni kan välja samma lokal!!! Jag tycker det är lite tramsigt att hävda ensamrätt på ett ställe på det här sättet - att säga att man är rädd att det unika med den egna bröllopstillställningen försvinner och att folk kan komma att blanda samman festerna är faktikt ogint i en situation där det inte finns så många alternativ till bra lokaler (och fånigt även om det FANNS alternativ...). Det är väl ingen tävling i störst, bäst eller mest unikt heller?

Svar på tråden samma lokal som kompisen?