• caprea

Öppet hus...!?

Vi ska ha öppet hus är det tänkt på vårt bröllop...

Vad har ni för erfarenheter/tips till detta? Bra/dåligt??

• Svar på tråden Öppet hus...!?
  • viktualia

Öppet Hus är ju ganska vanligt vid större födelsedagar. Fördelen är att gästerna vet start och sluttid (vilket anges i inbjudan) och att man kan umgås under ganska avspända former. Ofta betyder Öppet Hus att folk kommer och går under ett antal timmar.

Öppet Hus efter ett bröllop... hur tänker ni då? Är tanken att bjuda alla till vigseln för att sedan förflytta folket till lokalen/hemmet... i min värld känns det i så fall som poängen med Öppet hus går förlorad eftersom alla gäster kommer inrasande på en gång.... Berätta gärna lite mer om hur ni tänkt så är det lättare att kommentera!

• caprea

okej... vi har vääääldigt många vänner, släkt oså. ska ha vigsel kl 13 lr 14 då alla är välkomna. sedan är ca 100 inbjudna till middag.På middagen ska det endast vara tal, inga spex. Kl 20 har vi tänkt att ha öppet hus med spex(om det finns) och dyl., lite plockmat, lite senare är det bröllopstårta och efter det sedan dans....

• viktualia

Aha! Nu är jag med! Det konceptet tror jag funkar strålande! På ett bröllop där jag var värdinna/toastmaster hade brudparet valt att kalla det "eftersläpp" och många av de som var bjudna till "eftersläppet" dök också upp! Bara ni är tydliga i inbjudan så blir det nog strålande!!

• caprea

men frågan är.. ska man skicka ut inbjudningar till öppet hus/eftersläpp oxå? lr räcker det ryktesvägen? vi ska skicka lite till de som inte bor här... men annrs?

•  Miss Cee

Tycker absolut att ni ska skicka inbjudningar även till "öppet hus"!

Öppet hus har annars en tendens att kännas väldigt "Luddigt" man vet ofta som gäset inte riktigt vads om väntar eller vad man kan förvänta sig. Då är det lätt att man drar sig för att gå, eller kanske upplever att det inte är en så allvarligt menad inbjudan.

Så skricka inbjudningar även till Öppet hus, där ni klart redogör för vad som gäller. Att det är vigsel kl.X och sedan öppet hus mellan X och X och att det så serveras XXX och med dans. Sen kan ni ju sprida muntligt att alla är välkomna på öppet hus, även om de inte fått en inbjudan (om det nu är s ni tänker er).

Men jag hade som gäster verkligen uppskattat att få en inbjudan, då hade jag kännt mig mycket mer välkommen!

• Hemlig maj brud

Min syster hade när hon gifte sig ett bröllop med ca 75 personer inbjudna till middagen direkt efter vigseln. Därefter var säkert 50 till inbjudna på dans, tårta och vickning. Jag vet att de 50 som var inbjuda till dansen och resten tyckte att det var helt ok, man förstod att det skulle varit helt omöjligt att få plats med alla till en middag samt att kostnaden skulle blivit för stor med 125 gäster till middagen. Det var stort nog ändå tycker jag som endast hade 12 personer på min vigsel..*S*
    Men till min poäng, jag tycker det är helt OK att göra som du skriver men att ni SKA skicka inbjudan. Det känns ändå lite mer välkommet än en notis i tidningen eller ryktesvägen. I inbjudan kan man även förklara varför man gör som ni gör om man känner för det.

• caprea

problemet är att det isf rör sig om ca 200(+) inbjudningar... men man kanske kan dela ut till de vi träffar och sprider... vill ju inte att ngn ska bli sårad för att de inte blev inbjudna...

• Hemlig maj brud

Oj, det var en hel del.
    Har många e-postadresser? Att göra en riktig snygg inbjudan på datorn (där det syns att man brytt sig i att göra den bra)och skicka till dom som har det spar ju in en hel del i porto...även om det kanske inte blir samma känsla som en inbjudan i brevlådan. Och e-post försvinner ju ganska lätt.
    Nåja ni hittar säker på något bra sätt men ryktesvägen tror jag dock inte på. Hur vet Nisse och Bosse att ni vill att just dom ska komma även om dom hört från bekanta/vänner att det är Öppet hus?

Lycka till!

•  Miss Cee

Hellre då ett mejl eller ett telefonsamtal från er!

Jag skulle ha väldigt svårt att gå på en fest som bara blivit utannonserad. Jag skulle känna det som att jag trängde mig på.

Visst kan ni lämna ut inbjudningar för hand. Men skriv inbjudningar så folk vet att ni verkligen vill ha dem där!

• caprea

ujuj... blir mycket skrivande.. men säkert bra, vill ju inte att ngn inte ska känna sig välkommen...

Svar på tråden Öppet hus...!?