• Rosenh­aga
    Äldre 1 Jul 08:24
    4120 visningar
    14 svar
    14
    4120

    varför klagar jag om min vikt

    Oj - du har nog tagit första steget genom att vara så ärlig mot dig själv som du är i inlägget ovan.

    Nedan lite erfarenheter från mitt liv som tjock, bantning och viktminskning. Min historia är inte unik.

    Banta inte! Varken nu, sedan eller någonsin. Ta det från en som är expert på att banta, har säkert gått ned flera ton totalt. Jag skämtar inte. Så här har jag lagt pusslet efter 30 års bantning:

    Jag har varit jätteduktig och bantat genom olika dieter och gått ned allt från ett par kilo till närmare 30 kg vid ett tillfälle. Det har varit viktväktarna (3ggr genom åren), pulverdieter, kolhydratmetoder, atkins ....jag kan fortsätta i evighet. Kruxet är att när jag har gått ned så inom ett år har jag gått upp igen +några kilo till.

    Ned 20 kilo - upp 22 kilo, nästa år ned 18 kilo och upp 20 kilo...fortsätt så i 30 år och du förstår matematiken. Min bild är att bantning inte fungerar - över tiden. Kortsiktigt, ja. Men över tiden går du upp igen. Det finns visst någon utvärdering på detta också, undrar om det var överviktsenheten på Huddinge? Det är inte bara jag som har detta facit - 95% av alla överviktiga har samma erfarenhet, bantar du så går du upp igen inom ett år + några kilo till.

    Som sagt, jag har väl gått ned ett ton totalt i mitt liv. Ingen vits med det. Faktum är att jag slutade att gå upp i vikt (sett över året) när jag slutade banta. Sedan jag slutade banta för ett par år sedan har min vikt stått stilla.

    Det där lät ju ganska hopplöst, inte sant? Nja, det finns nog en väg ut men den är inte någon snabbdiet eller bantning. Det handlar om att ändra mönstret - helt och hållet och för resten av livet. När man är beredd på det, då går det att få en bestående viktminskning för resten av livet - men först då. Det är min erfarenhet och min övertygelse.

    När beslutet väl är fattat så är det en enkel väg egentligen.

    1. Kapa maten som inte är nyttig och ersätt med nyttig mat.

    Börja med en sak, när det funkar fortsätt med nästa. Chipsen bort först och allt godis. Hyfsat enkelt, jag tar en bit högoktanig choklad när jag blir sugen utan några som helst samvetskval. I början blev det någon bit i veckan, nu var det faktiskt länge sedan. Vet du - det ligger en chokladkaka i köket sedan ett par månader!

    Jag känner inte att jag avstår och lider - jag får äta 70% choklad när jag vill. Sedan som på ett pärlband ersatte jag det ena med något bättre. Jag upplever inte att jag får försaka någonting, tvärtom.

    Vitt bröd blev osötat fullkornsbröd, gärna bakat på surdet.

    Fruktyoghurt blev naturell yoghurt med färsk frukt istället.

    Flingor/musli blev fullkorns havregryn

    Fikabröd blev frukt eller yoghurt osv.

    2. Börja rör dig. Börja med ngt litet. I mitt fall blev det första att parkera bilen på parkeringsplatsen längst bort från porten vid jobbet. Öka sedan med något litet varje vecka så att det blir en (ny) vana. Någon gång nästa år kanske jag till och med vill sätta foten på ett gym?

    3. Hjälp finns för rejält överviktiga som mig i form av medicin och stöd - ta den hjälpen.

    4. Inse - det tog tid att bygga denna grandiosa kropp och det måste få ta tid att ändra. Ändra för livet, inte för stunden.

    Lycka till med bröllopet. Jag har aldrig sett bättre bilder på mig själv än från vårt bröllop, min övervikt är 60 kilo men jösses vad jag var vacker! (Det har jag inte tyckt på 100 år.)

    Skönheten sitter verkligen i själen. Må du få lycka och glädje resten av ditt liv.

  • Rosenh­aga
    Äldre 1 Jul 15:20
    #0

    Mastermind,

    Precis! Bantning ska inte vara ett undantagstillstånd utan det är bättre att ändra sina vanor - för gott. Håller med dig helt och hållet.

  • Rosenh­aga
    Äldre 2 Jul 22:25
    #0

    Exakt! Bantning vik hädan - ny livsstil välkommen!!

    Bantning är av ondo enligt min mångåriga erfarenhet. Ärligt talat så har jag inte träffat på en enda person som har bantat och som sedan har hållit vikten när något år har gått.

Svar på tråden varför klagar jag om min vikt