• Bröllopstokiig

Frågor från en som ska försöka bli gravid....

OK, jag har två korta frågor som jag skulle vilja ha korta svar på:

1. Hur lång tid tog det för dig att bli gravid från och med att du aktivt började försöka (dvs slutade med preventivmedlen)

2. Hur ofta hade ni sex under perioden när ni försökte bli med barn? [~ ggr/månad]

• Svar på tråden Frågor från en som ska försöka bli gravid....
  • Bröllopstokiig

Anna U

Två ggr/dag??? Det låter mycket tycker jag.

• Bröllopstokiig

Jag fick min mens en gång och sedan "tog det".
    Vi hade sex ungefär varannan dag.

• Anonym

eMmA - Numera Fru Hjelm..

Hur går det?

• TeaSpoon

Säg det Almanackan ligger kvar på jobbet... men jag jag har för mig att runt den 14-15 oktober så borde jag veta... Ni lär inte missa när (om) det tar sig *skrattar*

• ita

Jag blev gravid pa forsta forsoket, trodde aldrig att det skulle ga sa latt..

• Anonym

Hur exakt fungerar Clear Plan? Jag har slutat med piller i maj, och det har varit allt mellan 1 och 6 veckor mellan mens! Det känns som att det är väldigt svårt att pricka rätt... Är C P nå't man använder en gång och sen får köpa nytt eller hur funkar det? Tacksam för svar!

• Leia

Också nyfiken på hur CP fungerar...

• Jennie med ie

Clearplan är stickor som säljs i 5-pack på Apoteket. Kostar ca 250 kr/fempack. Man kissar på en sticka per dag, vid ungefär samma tidpunkt varje dag, ungefär som ett graviditetstest. Vilken dag i menscykeln man skall börja testa på avgörs av hur lång cykel man har. det står en tabell i instruktionerna. När en kraftig höjning av LH-hormonet sker ger testet positivt utslag, dvs resultatstrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Då är det med stor sannolikhet (tyvärr inte 100%) 1-1½ dygn tills ägglossningen sker. Och man rekommenderas att ha samlag samma dag testet ger utslag samt dagen därpå (ev också dagen efter det). När man fått positivt behöver man inte fler stickor denna gång.

Med andra ord: har man väldigt oregelbunden mens kan det gå åt måååååååååånga stickor och bli väldigt dyrt. Har man en menscykel som är oregelbunden med mer än 4-5 dagar så rekommenderar jag varannandags-sex istället, om man inte anser sig ha väldigt tjock plånbok.

• Petra D

För mig tog det en månad från jag slutat med mina piller som jag ätit i 14 år.
    Lycka till

• Vixen

Har varit gravid 5 gånger (tre missfall, ett barn och är i sjätte månaden nu)

1. Åt p-piller
    2. 3 mån
    3. 4 år
    4. åt mini-piller
    5. 4 mån

Nu senast hade vi sex minst en gång om dagen runt och under ägglossning i två mån. Övergick sen till sex varannan dag.

• Fru S

1 Två månader

2 Typ varannan dag runt ÄL, och när vi annars hade lust...

Svar på tråden Frågor från en som ska försöka bli gravid....