• Zillah

Mitt tonade hår blev alldeles för rött

Jag intensivtonade mitt hår kastanjebrunt men det blev alldeles för rött! Nu undrar jag hur jag ska ta mig för att bli av med de röda nyanserna. Jag är mörkblond i grund och botten och vill ha chokladbrunt hår ungefär. Problemet var bara att om man har blont hår så kan det bli grönt om man färgen inte innehåller något rött. Så därför valde jag en toning med rött i men som sagt så blev det alldeles FÖR rött. Hur får man bort det? Kan man tona över med en chokladbrun nyans så kort efter och försvinner de röda pigmenten då? Annars har jag hört att man kan ha i hårinpackning för att det suger ut färgen... Vad ska jag ta mig till? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mitt tonade hår blev alldeles för rött
  • Blueberry pie

Jag vet att det är till föga tröst att jag säger "åh, vad snyggt!" om din nya hårfärg. Jag tonar också mitt hår kastanjebrunt (är precis som du mörkt blond egentligen) och mitt blir också mycket rödare än vad som framgår av färgkartor etc. Men jag är otroligt nöjd med det och får mängder av komplimanger för min snygga hårfärg som "passar mig sååå bra".
    Men som sagt, jag som är en rutinerad hårfärgare vet hur det känns att inte få den hårfärg man eftersträvar.

Hursomhelst: Mitt bästa tips till dig är att ha tålamod. Den röda färgen mattas ganska fort av (tyvärr i mitt fall, det motsatta i ditt). Redan efter några tvättar märker jag en markant skillnad i mitt hår. Speciellt eftersom du bara har lagt en toning i ditt hår. En mörkbrun toning gör ingen större skillnad för de röda pigmenten (om det inte är så att ditt hår blev ganska ljust rött, då kan en mörkare toning göra det röda mörkare och mer diskret, men inte ta bort det röda). Tvätta istället håret ett par gånger och avsluta med en hårinpackning, kanske framförallt för att inte slita onödigt mycket på håret men eventuellt för att dra ur eventuell "överskottsfärg". Ett tips är att använda ett "deep cleansing shampoo" som rengör ännu mer på djupet, det brukar dra ur färgen ännu mer enligt min erfarenhet. Då är det extra viktigt att du efterbehandlar håret så att det inte blir torrt och slitet.

Lycka till!

Svar på tråden Mitt tonade hår blev alldeles för rött