• mammen

När ska jag utse en tärna?

Hoppas detta hamnar på rätt ställe nu.

Hur långt i förväg ska man utse en brudtärna? Och exakt vad ska/kan man förvänta sig/begära av tärnan? Jag har två bästa väninnor och jag vet inte vem jag ska fråga.

Dessutom har jag en tonårsdotter som jag nog vill ska ha en betydande roll under själva vigseln. Vad jag har förstått är det tärnan som ska hålla buketten framme vid altaret men kan jag ha min dotter till det även om jag har en annan tärna? För dottern är nog inte lämplig att ha som brudtärna, hon kommer att vara 15 år när vi gifter oss.

• Svar på tråden När ska jag utse en tärna?
  • myslis

man kan ju ha mer än en tärna! jag ska ha en kompis och min syster.

• mammen

Jag blir mer och mer övertygad om att be båda väninnorna. Båda är själva gifta och jag vet att båda har massor att komma med under planeringen, men inom olika områden. :)

Dottern vill jag ska känna sig viktig och delaktig så hon får nog hålla buketten. Dessutom har hon otroligt bra hand med sina småsyskon och de kan behöva ha någon som håller ett öga och ser till att de inte busar i kyrkan. ;)

• Anna O

Jag har också två bästa väninnor. Från början ville jag av den anledningen inte ha tärna- för- vem skulle jag välja!? Sedan ville min blivande ha sin bästa vän som bestman, då föll det sig så att jag bestämde mig för ha en tärna också (men många har ju flera tärnor- eller ingen, så vilket som helst går bra!).

Den jag valde är den jag känt sedan barnsben. Min andra väninna kan kanske känna sig lite stött i kanten, men jag tror att hon förstår argumentet. Jag frågade 2 månader före bröllopet (då var inbjudan sedan länge utskickatde- då vi har många långväga gäster).

Tärnan går bakom brudparet in i kyrkan (tillsammans med ev- marskalk) och håller sedan buketten under ceremonin. men jag tycker det låter jättefint att låta din dotter hålla buketten, så känner hon också att hon är med! För egen del tycker jag att det numera inte finns några måsten, hur det måste eller bör vara, det är er dag så planera det som det känns bäst för er!

För min brudtärnas del blir det ingen del i planeringen, då vi numera bor långt ifrån varandra- även om hon har bra insyn i vad som händer förstås! Hon har även kunnan välja själv vad hon vill ha på sig- måste inte hålla något speciellt färgtema (då vi inte har något sånt).

Lycka till!

• nyförlovad 3 juni

jag tycker att så länge man gör klart för sina vänner vad man förväntar sig av dem så kan man ju ha precis hur som helst.

min tärna kommer sannolikt att bli en av mina systrar, och hon kommer då få läsa en dikt eller nåt i kyrkan. min andra syster kommer att få sjunga solo. möhippan däremot vill jag inte lämna till någon av mina systrar, den ena är bara 15 år och den andra är förvisso 21 men hon är ganska oansvarig, så jag litar faktiskt inte på henne i det avseendet. Därför tänkte jag fråga min barndomskompis, som kanske egentligen borde vara tärna men som nu inte blir det eftersom jag vill ha min syster där, om inte hon skulle vilja ta på sig att planera möhippan.

Poängen är att bara alla vet vad det är tänkt att de ska göra och vad det inte är tänkt att de ska göra så är det väl upp till bruden att välja vem som ska göra vad.

• mammen

Det där med möhippan... Kan man verkligen be någon ordna det?

Jag har alltid trott att man ska vara tacksam om någon ens vill ordna en möhippa. Och att man ska spela förvånad eller så. :o

• nyförlovad 3 juni

tja, jag ser det mer såhär, att jag vill ha en "sista kväll med gänget". sen förväntar jag mig inta att de ska lägga en massa dyra pengar på mig, bara en picnic eller vad som helst.

du har ju egentligen rätt i att man väl egentligen inte ska "be" nån att fixa en möhippa åt en, men det känns samtidigt som att möhippan är en självklar del av bröllop nu för tiden, och om man inte ber nån är ju risken att det faller mellan två stolar, iaf för mig som har många kompisar i olika grupper som inte känner varandra. känns bättre då att be någon ordna nåt för alla som ska på bröllopet, istället för att antingn få en massa minihippor, eller att *hu* inte få någon alls :) jag skule allra helts planera min egen möhippa, för att vara helt säker på att få det som jag skulle önska, men där går väl gränsen till och med för mig.. tihi..

• tågjäntan

Varför är inte dottern lämplig att ha som tärna?
    Vi ska inte ha varken tärna/marskalk eller brudnäbbar. Men min syster ska få hålla buketten när vi byter ring.

• MrsNyberg2B

Jag har just insett att jag ska ha tre tärnor (har tidigare tänkt att allt mer än en är för mycket) eftersom jag inte kan välja. Det blir min syster och mina två bästa väninnor..

• mammen

Nyförlovad:

Jag skulle gärna planera min egen jag med men jag vill ha en överraskning. :) Däremot hoppas jag att mina vänner har varit lyhörda när vi pratat om möhippor vid andra tillfällen. Jag är en sån konstig tjej som helst gör lite galna halvpinsamma saker. :D

Jag hoppas dom spökar ut mig rejält och drar runt mig på olika galna upptåg. Jag är inte så mycket för lugna spa-dagar och andra "snälla" saker. ;)

Tågjäntan:

Hon är lite för ung och barnslig för att planera bröllop tillsammans med. Och hon är definitivt för ung för att hålla i en möhippa.

• mammen

Nu har jag bestämt mig! :)

Imorgon ska jag träffa ena väninnan och hon vet ännu inte att sambon har friat.
    Jag vet inte hur jag ska säga det men jag har förvarnat henne om att jag behöver köpa kläder och behöver smakråd. I själva verket tänker jag ta med henne för att kolla på brudklänningar. :D

Antingen får hon veta det så, eller så kanske vi äter frukost i stan (vi gör det ibland) och så frågar jag bara om hon har lust att vara tärna på mitt bröllop.

Den andra väninnan kommer jag att fråga om ett par veckor när jag träffar henne.

Jag hoppas nu bara att ingen av dem tar illa upp för att jag ber båda. Jag kan verkligen inte välja mellan dom och det skulle kännas fel att bara ta en av dom.

Sedan är frågan om det inte blir lite knasigt i kyrkan. Jag ska ha två tärnor plus dottern som "juniortärna" medan sambon nog inte kommer att ha någon marskalk. Det finns ingen lämplig att be enligt honom själv.

Det blir ju väldigt mycket tjejer vid altaret...

Vad tror och tycker ni andra om det?

• MrsNyberg2B

Min blivande har hittills inte heller någon best man (Fast det är ju ett tag kvar), det lutar dock åt en av hans vänner, men det blir ändå övervikt av tjejer...

• mammen

Det kanske inte gör så himla mycket då om det är mest tjejer?

Svar på tråden När ska jag utse en tärna?