• mammen

När ska jag utse en tärna?

Hoppas detta hamnar på rätt ställe nu.

Hur långt i förväg ska man utse en brudtärna? Och exakt vad ska/kan man förvänta sig/begära av tärnan? Jag har två bästa väninnor och jag vet inte vem jag ska fråga.

Dessutom har jag en tonårsdotter som jag nog vill ska ha en betydande roll under själva vigseln. Vad jag har förstått är det tärnan som ska hålla buketten framme vid altaret men kan jag ha min dotter till det även om jag har en annan tärna? För dottern är nog inte lämplig att ha som brudtärna, hon kommer att vara 15 år när vi gifter oss.

• Svar på tråden När ska jag utse en tärna?
  • morsian-brud

Jag frågade min bästa kompis direkt när vi hade bestämt datumet för vigseln (3dag efter förlovningen).

Jag började planera bröllopet direkt, men hon har tagit det väldigt lungt tills typ 7månad innan..

• Fru The

Tärna kan du utse när du själv vill. Finns inget rätt och fel.

Vad vill du att tärnan ska göra? Visst finns det saker man kan "kräva" men inget blir ju bra om det är ett krav. Själv har jag frågat min tärna vad hon vill vara med på och inte..

Kravet eller det hon inte slipper undan är ju själva bröllopsdagen. Hon får ju gå bakom mig i kyrkan och så talet på festen.. Det ser jag verkligen fram emot!

Däremot så är det inte säkert att min tärna kommer vara med så mycket i förberedelserna. Men hon kommer förmodligen följa med mig och prova klänning och sedan är det ju själva bröllopsdagen som blir det allra viktigaste. Ansvaret på möhippan ska jag lägga på ett par andra kompisar då min tärna inte vill hålla i den...

• mammen

Exakt vad "ska" en brudtärna göra på bröllopsdagen? Om det bara handlar om att gå bakom mig i kyrkan kan ju min dotter göra det. Jag tror hon skulle bli stolt över det. :)

Jag vill helst inte tvingas välja mellan mina två väninnor, och båda skulle nog bli besvikna om jag väljer den andra. Å andra sidan blev inte jag tillfrågad att vara tärna på något deras bröllop. Ingen av dem hade tärna alls.
    Att be båda blir nog lite väl häftigt. Det blir ju mer folk framme vid altaret än i bänkarna. :D

• Fru The

"Brudtärna

Brudtärnan är vanligen en yngre kvinna, oftast syster eller nära väninna till bruden. Om hon är gift eller ogift spelar ingen roll.

Tärnan hjälper bruden med alla möjliga bestyr före bröllopet och under själva bröllopsdagen, t.ex med brudens påklädning och det som hör till. Om bruden bär en lite enklare klänning bör brudtärnan göra detsamma, eftersom tärnan inte bör vara finare än bruden.

Det anses som en ära att bli vald till tärna och brudtärnan betalar därför ofta själv sina tillbehör denna dag.
    Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna.

Tärnans klädsel brukar ofta matcha bröllopets övriga färgtema, se här för idéer om klänningsmodeller.

Tärnan går efter bruden och bredvid marskalken in i kyrkan. Hennes uppgift vid vigseln är bl a att hålla brudbuketten och se till att eventuellt släp ligger rätt, ibland kan hon också läsa en dikt eller text ur bibeln.

Brudtärnan förväntas hålla tal vid bröllopsmiddagen och hon tar ofta initiativet till planering och förberedelser av möhippan. Efter möhippan kan det vara trevligt om tärnan tillsammans med de andra, sätter ihop ett fotoalbum med bilder och text. Det blir oftast en uppskattad gåva, albumet kan med fördel överlämnas i samband med talet och sedan skickas runt middagsbordet."

• Fru The

Från Bröllopstorgets info

• mammen

Tack så mycket! :)

Så då bör jag välja den jag tror lämpar sig bäst för uppgiften?

Men min dotter kan väl hålla buketten ändå?

• Lillamig

Jag utsåg tärna så fort vi började planer på bröllopet, jag visste redan vem det skulle bli så det var naturligt att berätta om förlovningen och fråga henne om hon ville bli tärna i ett.

Ang valet av tärna så kan man ha mer än en tärna så om du nu har beslutsångest så kan du ju välja alla tre. Tänk efter vad du har för förväntningar, vill du ha någon som engagerar sig jättemkt och agerar bollplnak eller vill du mest ha lite moraliskt stöd framme vid alteret?

• mammen

Hu, så svårt det var. Just nu känns det som att jag vill ha alla tre. :)

Dottern kommer naturligtvis att vara med oavsett även om hon inte kommer att göra något speciellt.
    Om hon inte går före och håller sina bångstyriga småsyskon i handen förstås... Jag har länge fantiserat om att mina barn ska gå hand i hand före mig i kyrkan. Men äldsta dottern har ju hunnit bli så stor nu. :)

•  Miss Cee

Tärnan ska:

* Ordna möhippa
    * Vara till hjälp och stöd på bröllopsdagen (påklädning, lugna nerver, kanske köra bilen, fixa nåt att äta etc.)
    * Gå med i tåget i kyrkan och hålla buketten
    * Hålla tal på festen

Om jag vore du så skulle jag utse mintvå kompisar till tärnor, samt utse dottern till "juniortärna". Det är ingen etablerad roll i Sverige, utan fritt lånat från "Junior bridesmaid". Grejen är ju att din dotter absolut kan gå med i kyrkan och hålla buketten och så, men kan knappast åta sig att vara det stödet en tärna ska vara eller fixa möhippa..

Så om du gör dottern till "juniortärna" och låter henne gå med i kyrkan samt hålla buketten, så kan dina vänner vara tärna båda två, och hjälpas åt med resterande uppgifter.

•  Miss Cee

Tillägg:

Jag tycker att termen Juniortärna är s bra just för att en tonåring knappast vill kallas för brudnäbb, men samtidigt inte kan förväntas ta det ansvar som en tärna ska. Då är det bra att ha ett ord för en tärna som är tärna endast i kyrkan sas :)

Svar på tråden När ska jag utse en tärna?