• Bröllopstokiig

"Nygravid" - men har redan gått upp i vikt....

Måste fråga om det är någon annan som är/eller har varit i samma situation som mig.

Är gravid i 8 veckan, men har reda gått upp 2 kg!!! Har läst att man inte brukar gå upp i vikt från efter vecka 12.

Kan i och för sig förstå att jag har gått upp i vikt, för jag måste äta hela tiden för att inte må illa - men ändå. Jag äter ju inga mängder.

• Svar på tråden "Nygravid" - men har redan gått upp i vikt....
  • Bröllopstokiig

Herregud, två kilo är nog inget att hetsa upp sig över. Jag tar dig på allvar, men det här behöver du nog inte fundera mer över. Allt sånt här är så himla individuellt.

• Bröllopstokiig

Jag gick också upp några kilo ganska snabbt när jag var gravid, och tredje gången så syntes det tydligt att jag var gravid när jag var i nionde veckan. Inte en vanlig "plufs-mage" alltså utan riktig bebismage. Hur fort man får den beror på kroppsbyggnad och på livmoderns läge med mera. det vanligaste är dock att det inte synd förrän senare.

Det är inte alls ovanligt att gå upp i vikt i början. Precis som du säger så måste man ofta småäta för att hålla illamåendet på en hållbar nivå, och det kan man såklart gå upp av. Sedan kanske man rör sig mindre pga att man drar ner på träning, att man sover mer osv. det låter som om du är helt normal i det hänseendet *ler*

• Bröllopstokiig

Strunta i vikten! Du går upp det du behöver, BVC kommer att hålla koll på din viktkurva, om vikten skulle braka uppåt. Man ska gå upp i vikt när man är gravid.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag är 152 cm lång. Jag vägde 58 när jag skrev in mig på BVC (v12). Jag slutade väga mig när jag vägde 74 kg. Ett år efter att min dotter föddes väger jag 48 kg. Och har aldrig haft en sån snygg kropp... du läre bli aktiv när du har en ettåring, så var inte orolig för vikten!

• Bröllopstokiig

Hej!
    Även jag är gravid i v 8, och jag äter mer eller mindre konstant under dygnets vakna timmar. Det är klart att det sätter sina spår. Om jag inte äter mår jag otroligt illa, och det känns helt självklart att välja att gå upp några kilo framför att hålla vikten men vara grön i ansiktet och spendera all tid på toaletten.
    Det enda som "oroar" mig är att alla mina kläder börjar kännas trånga. Jag har definitivt ingen bebismage än, så det känns för tidigt att köpa mammakläder. Men nya kläder kommer jag ändå behöva. Om någon vecka går jag nog inte i några av mina byxor och kjolar längre.

• Bröllopstokiig

Grattis!

Men det är absolut ingen fara att du gått upp 2 kg. Vid båda mina graviditeter har jag märkt att jag gått upp stötvis. När jag väntade min yngsta gick jag upp 4 kg innan vecka 12, för att sen bara gå upp ytterligare 3 kg av resterande graviditeten. (Fanns endel extra kilon som användes istället)
    Så ät och må gott! Föresten det kanske är tvillingar?!

• Bröllopstokiig

Oj, vad olika det verkar. Jag gick ned ett par kilo de första veckorna, eftersom bebisen tydligen inte ville ha något som var sött och godisaktigt och jag måde illa hela tiden. Var på UL i vecka 11 och då var den lilla älsklingen i rätt storlek. Är nu i vecka 14 och har nog gått upp runt 2 kg, men har haft mamma byxor sedan vecka 10 för jag har en jätte putande mage. Det är lite svårt att hålla det hemligt på jobbet...

• Bröllopstokiig

Tack kära ni för alla svar. Nu känns det mycket bättre.

Försöker fortfarande hålla graviditeten hemlig på jobbet, men misstänker att det inte kommer att gå länge till. Precis som du Jennie med ie beskriver, så tycker jag också att jag har fått en riktig babymage.

Passar på att ställa en fråga till. Är det farligt att ha på sig trånga kläder när man är "nygravid"? (Jag älskar nämligen mina jeans - som knappast går på mig längre....)

• Bröllopstokiig

Jag gick också upp flera kg i början. Tillhör den glada skara som hittills inte mått illa mer än kanske en eller två dagar på hela tiden. Däremot var jag konstant hungrig från första veckorna fram till ca v 16. Där av min viktökning... Om du gillar jeans kan jag varmt rekomendera att du går och köper ett par bekväma mammajeans och kanske några par mammatrosor. (Det finns både på H&M och KappAhl till OK pris.) Själv köpte jag mammabyxor ganska tidigt dels för att jag inte fick på mig mina andra kläder, men framför allt för att det är mycket skönare. ÄT OCH VAR GLAD!!

• Bröllopstokiig

Åh så skönt att läsa detta! Jag är i 13:e veckan och har gått upp 5 kg!! Det syns ingen bebismage än och jag mår fruktansvärt dåligt pga detta med viktuppgången. Jag mår också illa och kan "häva" detta genom att äta, suck. Men jag hoppas att illamåendet snart ska avta så jag kan börja äta mindre och bättre.

• Vixen

Har inte gått upp något alls före femte månaden med någon av mina 5 graviditeter. Dock fick jag gå över till mammakläderna redan i 7:e veckan den här gången! Är normalbyggd men har en ordentlig bebismage och ser höggravid ut så här i sjätte månaden.
    Har en arbetskamrat som gick i sina vanliga kläder stl 36 fram till sista månaden. Det skiljer sig åt alltså.

Svar på tråden "Nygravid" - men har redan gått upp i vikt....