• elja651

Lekar någon?

Hej

Är det någon som ska ha lekar, eller som har bra tips på sådana?

Har bara hört den där när de ställer frågor till brud och brudgum om varandra och så får de svara samtidigt.

Kanske någon mingellek? Alla förslag tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Lekar någon?
  • Lucia05

Tydligen ingen som vill leka.
    ;)

• Snitte- 5/7-2008

Tjo!!

vi ska ha massor av lekar!

tipspromenad för gästerna om oss (brudparet) typ hur väl känner ni oss.. ;)

Ett sort korsord för gästerna att jobba med tillsammans..

Sedan ska mina väninnor och min familj annordna en massa lekar för oss (brudparet) typ, kunna svara på en massa frågor om varandra och så...

ett bröllops som jag var på band de en ögonbindel för mannen och tog upp 10 kvinnor av gästerna varav 1 var hans nyblivna fru... genom att bara känna på hennes händer skulle han gissa vem som var hans... :) hahaha (han gissade rätt)

Ett annat bröllop jag var på kunde inte mannen blåsa tuggummibubblor så då kom hubba och bubba... hahaha i badkläder och skulle hjälpa honom han fick tugga och öva inför allihopa Vilket asgarv!!!

• Snitte- 5/7-2008

jo, ett annat bröllop jag var på fick mannen i uppdrag att härma sin nyblivna fru i olika lägen... typ: han kommer hem och har glömt tanka bilen.. hur reagerar hon...

Barnen vaknar mitt i natten och skriker... vad gör hon?

M.m

hihi man kan ju hitta på hur mycket som helst!!

• Hetta

Man skickar ut brudparet en stund. Sedan förklarar man att vad som sägs av brudparet i själva verket är vad som sägs under bröllopsnatten. Sedan kallar man in brudparet igen och lägger en tallrik upp och ner på golvet. Sedan ska brudparet med hjälp av sina munnar vända på tallriken. Det blir oftast en himla massa roliga kommentarer från brudparet!!!
    (om man inte vill skicka ut brudparet så kan man skriva en skylt för gästerna ("Sägs under bröllopsnatten") när brudparet är upptagna med tallriken.

Man kan sätta upp ett stafli och låta gästerna måla/rita vad de vill. Man kan ju ha något tema om man vill. Är säkert jättekul att ha som minne.

• lisalisalisa

jag vet en annan variant på den leken när man skickar ut brudparet, istället för tallriken får brudparet sätta sig på golvet utan skor på sig rygg mot rygg och i armkrok, sedan ska de försöka ställa sig upp utan att tappa greppet, då brukar meningar som "kom igen om du trycker på med hälarna och jag..." om vi gör så här.....
    ja det brukar bli en himla massa roliga meningar..hehe

en annan lek som oxå är att man har med sig ett gäng verktyg, tex. en hammare, en skiftnycket, en skruvmejsel, en tång, en potatisskalare mm. varje lag får välja ut 2 verktyg utan att veta vad de ska ha dom till. när alla tagit sina verktyg säger "lekledaren" att nu ska ni få varsin potatis, det lag som skalat sin potatis först vinner! Det är ganska kul att se laget med tex. skruvmejseln skala sin potatis...

• isan

Lek för gästerna (tex medan de väntar på att ni ska fotograferas?) Gästerna går tipspromenaden (1x2 med olika gäster)helt ovetande om att de får själv tävla om svaret...

1. Vem är mest musikalisk? (äta två mariekex och vissla)
    2. Vem hanterar gummit bäst? (gummisnodd från näsan till munnen)
    3. Vem har bästa suget? (dricka med sugrör)
    4. Vem har störst? (mät foten)
    5. Vilka två är kärleksfullast? (lappar mellan kroppsdelar)
    6. Vem är sötast? (äta sockerbulle utan att slicka sig runt munnen)
    7. Snabbast på rullen? (rulla ut en toarulle)
    8. Vem är puss-ligast? (pussla)
    9. Vilka två passar bäst ihop? (slå in paket ihop)
    10. Vem är mest träffsäker? (spika)
    11. Vem tar snabbast ett nummer? (slå i telekatalog)

Förstår ni? Är jag otydlig?

• isan

Lite förtydligande bara...

lappar mellan kroppsdelar= 2 å 2 får lappar som tex står hand mot rumpa. Forts tills ngn tappar en lapp

två passar bäst ihop= 2 stycken håller om varann och med den lediga höger resp vänster handen slår man in ett paket

• elja651

Vilka bra förslag, tack så mycket!
    Snitte: Jag tyckte den där härmnings-leken var rolig, måste komma på bra situationer bara.
    isan: Jag gillar idén att syselsätta gästerna medans vi fotograferas, en tipsrunda är ingen dum idé.
    Ska man ha priser, tro?

Fortsätt gärna komma med idéer, det måste finnas fler lekledare därute.

• Snitte- 5/7-2008

Någon mer som har genomfört eller sett lekar på bröllop..? jag tänker ha massor av sådant men har inte kommit på så mycket än....

• netnet

Lek för gästerna kan vara att man delas upp i lag. Lekledaren bestämmer olika djur för lagen, tex hund, katt, ko, får mm. Varje lag är ett djur. Lekledaren har innan satt upp lappar från 1-50 runt om i området. Lagen får en tärning var och alla lag slår sitt första kast med tärning på signal. Det gäller att snabbast hitta den siffra man fått på tärningen. Alla springer åt var sitt håll och letar. När någon i laget har hittat siffran man fått tex 3 låter man som djuret man är högt och tydligt. Tex Voff, voff, alla i laget svarar och samlas hos den som hittat den rätta lappen. Tärningen kastas om och man räknar ihop vad man fått, tex första slaget 3 och andra slaget 4 = 7. Alla springer då och letar efter siffran 7 och voffar när 7:an är hittad. Först till 50 eller över har vunnit. Det gäller att vara snabb. Superkul lek när alla vuxna springer runt och skäller, mjauar, bräker om vartannat. Kan lekas från låg ålder till gammal.
    Lycka till

• Snitte- 5/7-2008

Hahaha netnet den har jag lekt i skolan men aldrig med vuxna kan nog vara en rolig syn ja! Väldigt bra lek för gästerna att leka innan brudparet anländer faktiskt!

• Thindris

Oh, vilken bra sida det här var Satt just o grubblade på vad vi ska hitta på på vår bröllopsdag för kul och här fick jag ju massor av ideer

• bubbelbrud

Melodikryss med bröllopstema kanske!

• Bröllopstokiig

Man kan ju hitta på skojigheter som har med budparets personligheter att göra. På min systers böllop fick hennes man måla en tavla av henne, och hon fick spela trummor för honom - de fick varandras specialintressen. Det blev väldigt roligt, eftersom de inte gjorde det särsklilt bra. Värdarna gjorde det så att det verkligen blev en lustig grej.

• elja651

Bubbelbrud: Åh vilken bra idé! Det skulle passa perfekt. Jag löser alltid melodikrysset och blir ständigt mobbad och kallad tant för det. Det vore en ritkigt personlig lek för oss.

Svar på tråden Lekar någon?