• Miss Maria

Kostnad för buffé???

Vad skulle ni som kan ekonomi säga att man lägger per kuvert om man har buffé som består av blandat catering och hemmalagat?
    Hur räknar man? Ska man lägga in alla andra kostnader också som lokal utsmyckning och alkohol?

• Svar på tråden Kostnad för buffé???
  • Lena+Mattias=sant

Jag skulle inte lägga in utsmyckningen. Lakoholen till maten skulle jag räkna in men inte alkoholen efteråt för att inte frömja folks drickande.

För att ge ett hum: trerättersmiddag+välkomstdrink+tilltugg efteråt som är hemlaget kostar ca 100kr om man inte vill ha något jättedyrt. Jag skulle säga att alkoholen till maten kostar det samma.

Eftersom det även är catering som är lite dyrare skulle jag sätta ett kuvertpris på 300kr om det inte är väldigt viktigt för er att inte gå back lite på varje gäst.

• Skivbaren.nu

jag har gjort en ungefärlig uppskattning, den är räknad i överkant då priserna har blivit lite billigare än vad vi räknat med från början.
    men ca: 180kr/person. +dryck
    då har vi räknat in mat från catering (buffe) + lite sånt som vi gjort själva, kaffe, te, bröllopstårtan och chokladtryfflar, hyran för hela festparken, personalen, utsmyckningen av lokalen + lite annat smått.

Om du ska jämföra priserna mot vad de kostar på resturang så får du nog räkna in alla kostnaderna, eftersom de ju ingår på resturangen.

• Lena+Mattias=sant

Jag räknade som att ta betalt av gästerna per kuvert och inte för att jämföra med resurang där allt ska räknas in.

• Afrodite_Aug-07

Vår prisberäkning.
    Vi kommer att göra egen grekisk buffé för 40 personer (34vuxna och 3st 1åringar 1 4åring och en 5åring) men för o ha lite marginal så räknar vi som om det vore 40 vuxna. i den ingår (skriver även inom parantes efter hur mycket vi beräknat)

-Äkta Champagne (199kr/flaskan, 2 glas / person)
    -Baugetter (12cm / person)
    -Smör (en ask)
    -Kycklingsouvlaki (3spett / person)
    -Klyftpotatis (1/2 tallrik full / person)
    -Holumnispett (1,5 spett / person)
    -Tzatziki (1,5 dl / person)
    -Oliver (en stor skål)
    -Fetaostkuber (en stor skål)
    -Manitaria ( 2dl / person)
    -Melonskivor (3 trekantsskivor / person)
    -Gravad lax på spett med limesås ( 2 spett/ person)
    -Grekisk sallad
    -Läsk ( 3glas / person)
    -Cider (3glas/ person)

priset för det ovan blir när vi räknat på exakta inköpspriser från vårt coop här i stockholm samt champagnen från systembolaget. cider och läsk är beräknat på stora flaskor.
    summan blir då 92kr / person. till det tillkommer sedan bröllopstårtan som vi köper färdigt och kostar 40kr/ bit.

där har du en del siffror att gå efter. skall ni ha catering så skulle jag lägga på ca 100kr/ person. fast det beror ju på vad det är för mat.

• Lena+Mattias=sant

Afrodite_Aug-07

Ska ni ha mer dryck? Annars skulle jag öka mängden dryck per person. Är det en varm dag så kan man dricka en liter var på bara några timmar.

• Miss Maria

Tack för all hjälp.
    Vi ska inte ta ut något kuvert-pris från folk utan jag är mer intresserad av vad man kan räkna med att det faktiskt kostar per person.
    Har nämligen hamnat i en sits där ett visst antal människor räknar med att de får ta med sig sina nya pojkvänner (som jag aldrig träffat). Och jag skulle då vänligt vilja avstyra detta (tror jag) genom att tala om vad man beräknar att varje person kommer kosta.
    Tror att de kan ta det lättare om de kan förstå mer vad varje person faktiskt kostar. Sen är jag inte helt säker på att det är en så himla stor extra kostnad att ta med dessa personer och då behöver jag ju inte bli irriterad utan istället hjärtligt kunna bjuda in dem.
    Så, nu förstår ni kanske mer varför jag vill veta vad man kan räkna per person. Vi kommer ha fri alkohol hela kvällen.

• Afrodite_Aug-07

Lena+Mattias=sant

vi kommer ha ett lunchbröllop. hela bröllopsmottagningen och lunchen kommer vara endast 3 timmar, mellan 13.00-16.00
    6 glas alkoholfritt + 2 glas champagne tror inte att gästerna kommer dricka mer på den korta tiden. sen kommer vi givetvis ha kannor med vatten utställt. kommer även ta till lite mer i överkant när vi köper dricka.
    Vet att många tycker att det är lite konstigt att vi i stort sett inte har någon alkohol, men kan förklara varför.
    1. vi har lunchbröllop, mitt på dagen, känns inte passande med alkohol i värmen.
    2. vi ser vårt bröllop som en familjefest med några vänner och flera små barn närvarande, känns då inte passande med alkohol.
    3. vi kommer befinna oss ute på landet och vet med mig att dom flesta kommer ha egen bil och köra = inte lämpligt med alkohol.
    och så den främsta anledningen.
    nr 4. varken jag eller min blivande dricker alkohol. vi är inte nykterister, men ingen av oss gillar alkohol.
    vi kommer ju givetvis informera våra anhöriga om att detta kommer va en i princip alkoholfri tillställning, undantaget brudskålen. Men tror inte att dom förväntar sig något annat.

• bröllop2006

Afrodite_Aug-07

samma som oss, ev. alkohol i brudskålen men sen alkoholfritt.. av ungeför samma orsaker:)

vi ska ha vegetarisk buffé för ca 100 kr/pers från cateringfirma. sedan tillkommer dessert & tårta.

• Afrodite_Aug-07

bröllop2006

skönt o höra att flera kör alkoholfritt. Ibland känner man sig som ett litet ufo i en del trådar. men man kommer snabbt ihåg att detta är ju VÅRT bröllop som vi skall göra på VÅRT sätt. så det blir säkert jättebra, men som sagt va, för säkerhets skull så skall vi skriva några rader om det alkoholfria på våran hemsida så att inte folk blir besvikna i onödan. Bättre o försekomma än o bli försekommen, eller hur det är man säger.

• bröllop2006

Afrodite_Aug-07

vi skrev det i infobladet.. att de inte behöver tänka på att lämna bilen hemma eftersom det är alkoholfritt.. de enda kommentarer vi fått är att de tycker det är bra:)

Svar på tråden Kostnad för buffé???