• Väners­borgs Pia
    Äldre 10 Jun 04:49
    60618 visningar
    11 svar
    11
    60618

    Skötselråd för rastaflätor?

    Hur sköter man om sitt hår när man har rastaflätor?

  • Svar på tråden Skötselråd för rastaflätor?
  • Master­mind
    Äldre 10 Jun 17:28
    #0

    Här har du lite råd: elio.gnarf.org/skotselrad.htm

    Annars ska den som fixar håret på dig kunna hjälpa dig med alla dina frågor. :)

  • ovigd
    Äldre 10 Jun 19:41
    #0

    oj,oj,oj.....hade rastaflätor. tog 13 timmar att göra, 2 veckor att ta ut! fick klippa av hälften av håret efteråt! shampot fastnade, kliade, inte bra! hoppas inte du gjort dem redan, för det är inget jag rekomenderar! fast det är tufft!

  • Master­mind
    Äldre 10 Jun 20:34
    #0

    ovigd - Två veckor att ta ut?? Jag har aldrig hört nåt liknande. Varför det?

  • Wanki
    Äldre 10 Jun 21:04
    #0

    Jag har rätt bra erfarenhet av rastaflätor. Har tunt, nordiskt har sa efter ett tag började mitt har spreta lite utanför flätorna, men det gjorde inte sa mycket. Jag hade mina 4 manader, tvättade med milt schampo en gang /vecka. Hade inga problem att fa ut det. Med tva vänner till hjälp fick jag ut flätorna pa ca. 4 timmar, tog 9 timmar att fläta av ett proffs. Haret var som bäbishar efterat men inte slitet pa nat vis, kändes bara väldigt tunt. Själv gjorde jag en permanent efterat sa jag hade inte sa mycket problem av det.

  • famous­fairy
    Äldre 11 Jun 16:01
    #0

    VARNING!! det är jätte kul jag har haft det ett par ggr. tog ut efter 6-8 veckor, blött håret och smet på balsam. Tvätt råd ha du fått men AKTA SOLEN!! TA PÅ EN SJAL ELLER TA NÅT HÖG FACTOR MELLAN FLÄTAN PÅ HUVUDET! jag brände mig, som tur är märkte jag fått och tog en sjal med det skulle kunna ha gått illa med blåsor o sånt..

  • Gudinn­an
    Äldre 11 Jun 16:13
    #0

    Jag har haft det två ggr. Första dagarna kliade det som tusan, fick nästan panik men sen blev det bättre. Hade inga problem med mina flätor. Tvättade håret med shampo men inte så ofta som annars..
    Första gången jag gjorde det hade jag små tunna flätor, 333st närmare bestämt. Det tog nog ca.5-6 h för mig och mina 3 kompisar att ta ut dem..

  • Tizzel­tazz
    Äldre 11 Jun 19:02
    #0

    ovigd - vart flätatde du dig????
    Det låter som att de misslyckades något fruktansvärt - har man tagit hand om sina flätor ska man aldrig behöva klippa håret mer än en toppning!

    jag har flätat professionellt och även haft flätor otaliga gånger.

    kliar gör det ofta i början eftersom det blivit en sån påfrestning för håret och hårbottnen. kliar ni massor kan ni få små röda fläckar - inflammerade hårsäckar.
    Man kan tvätta det så sällan som en gång i veckan men var nogrann med att få ur allt shampoo!! tänk på att det tar lång tid för håret att torka samt att fukten sakta sakta tränger ur flätorna så att hår som känns bara lite fuktigt kan blöta ned hela din tröja om du har otur.
    Jag rekomenderar inte sprayer som ska få det att sluta klia! de jag har testat luktar kvalmigt sött och håret känns oljigt samt att lukten sitter kvar...
    en del kan rekomendera att man har ex baby olja i håret för att mjuka upp flätorna men jag tycker inte att skandinaver ska göra det eftersom flätorna kan börja glida...

    Jag rekomenderar att du inte har i flätorna mer än 2.5 - 3 månader. efter den tiden börjar håret växa ihop och du kan få stora problem med att ta ur flätorna.
    det är också bra att tänka på att skydda hårbottnen i solen (allra första gången jag hade flätor jobbade jag utomhus hela sommaren och hade en rutmönster i hårbottnen efter :) ) samt att ev ha något som skyddar håret så du inte gnuggar loss hår när du sover.
    Ju finare, tynre och rakare hår du har - desto störra chans är det att du får hår som spretar ut ur flätorna. afrikanskt hår lockar sig runt flätan istället.
    det är oftast bättre att inte ha skarpt avklippt hår när du flätar eftersom allt hår som spretar ut kommer synas tydligare eftersom allt slutar i en rak linje och kontrasten blir tydligare.

    när du tar ut flätorna så börja bara nedifrån och fläta upp dem till toppen. ta tag i löshårsknuten och drag loss löshåret från ditt eget. där löshåret har varit kan det finnas en liten boll med hår som lossnat och dyl men hållts kvar av flätan. fånga den och dra loss den också, sitter dessa kvar när du tvättar håret sen kommer de döda hårsträna knyta samman ditt hår och göra det väldigt trassligt.
    ta inte ut flätor här och där eftersom det kan trassla sig utan håll koll och ha i mycket vårdande produkter efter...

    voj voj det blev en del :)
    jag älskar att ha flätor och för mig är det mycket lätt att sköta också men det beror på vem som flätar och hur du sköter det.

    kolla upp om den som flätar dig har erfarenhet av din sorts hår!
    Många olyckor sker när frisören inte riktigt vet hur de ska hantera ditt hår och det är väldigt onödigt...
    Annars ska de ge dig all råd du behöver

    oh - tänk på hur stor mängd löshår ni får!
    många många flätor är superfint men kan vara påfrestande för nacken om det blir för många påsar hår i också!

    ;)

  • ovigd
    Äldre 20 Jun 21:54
    #0

    mastermind: jag har toktjockt hår! det var nog därför!

  • Äldre 9 Apr 00:33
    #9

    Hej ska man göra rasta flätor med blött eller tort hårt? Jag ska ej använda löshår.

    Mvh petra

  • Äldre 10 Jul 14:50
    #10

    Jag kan inte så mitt hår låkigt när jag flätar det och jag vännter en halvtimma men det funkar fan inte????!!!!


    när jag flätarhåret då väntar jag i en halvtimma men när jag släper håret då blir det som vanligt
  • Äldre 9 Jul 23:00
    #11

    Det är jett enkelt att sköta rasta flätor. Man champonera de en gång i veckan och sen apricera balsam och tvätta bort den. Efter det ta jag tre droppar av mitt hår olja och massera mitt hårbotten ( det kan vara vilket olja somhelst) men du får helst använda den olja som du blocka apricera på ditt hårbotten. För att skida ditt hår båten att blir tor.

Svar på tråden Skötselråd för rastaflätor?