• KolanKolan

Deprimerad. Någon som har ork att läsa? :(

Hej!

Jag har sedan en lång tid tillbaka besökt denna sida men aldrig deltagit i några diskussioner. Det har dock varit ett nöje att läsa alla era trådar. Det har varit mycket givande och intressant i många fall. Anledningen till att jag sökte mig till denna sida från första början är att jag har funnit min livs kärlek. I huvudet finns vårt framtida bröllop och allt gott som hör till. Denna sida har varit inspirerande och rörande. Det tackar jag för!

Ikväll kände jag dock att jag ska bryta tystnaden och skriva ett inlägg. Ni verkar alla vara väldigt kloka människor och även om det inte är någon som svarar på detta inlägg så hjälper det mig att få skriva av mig en stund. Kanske finns det någon vänlig själ som har ork att ta sig igenom mitt inlägg. Jag hoppas.

Som jag tidigare nämnde så har jag funnit mitt Livs Kärlek. Det har det aldrig någonsin funnits någon tvekan om. Det är mannen som jag vill spendera mitt liv med. Det är Han som jag för evigt ska vara med.

Mitt problem kan tyckas löjligt och jag vet inte om jag kan kalla det för ett problem egentligen men det bryter mig samman så uppenbarligen är det någonting som iaf tynger mig. Jag är så kär i denna man att hela mitt liv kretsar runt honom. Han är min trygghet, godhet, kärlek, bästa vän och meningen med livet. Det är honom och oss som jag lever för. Det finns inga ord som kan beskriva denna känsla och ibland känns det som att jag är ensam i hela världen om att känna på detta vis. Detta får mig att börja gråta just för att jag vet hur mycket jag älskar honom och inte kan leva utan honom. Jag blir konstant rädd för allting.

Jag har på senaste tiden haft mardrömmar där jag står ensam och rädd. Det är verkligen skrämmande. Jag gråter och skakar - bokstavligen. När han har en negativ attityd gentemot mig känner jag mig ensam. Det kan låta väldigt fånigt för vissa men det är verklighet för mig. När jag gör någonting av välvilja eller för att jag saknar honom och han uppfattar det som jobbigt och blir irriterad på mig mår jag fruktansvärt dåligt. Och i vissa fall gråter jag i smyg. I vissa av fallen kan det handla om en fin stund där jag fäller några tårar men inte visar det, i andra fall handlar det om att jag går ifrån och gråter för att sedan komma tillbaka och inte visa något. Anledningen är att jag känner mig dum när jag gråter.

Talar jag om detta blir det ingen glad respons ofta eftersom det uppfattas som någonting jobbigt vilket jag visserligen förstår. Men jag vet inte hur jag ska förhindra min rädsla. Det är så skrämmande att älska någon på det vis som jag gör - det är den människa som jag lever och dör för.

Jag har ett dålig självförtroende vilket gör att jag känner mig ännu sämre efter att ha fått höra att jag varit jobbig. Dessutom gör detta dåliga självförtroende att jag sedan tror att jag varit dålig - trots att mina handlingar enbart är av kärlek. Det vet jag. Jag ringer en eller två gånger för ofta för att höra hans röst - Jag vet. Det kan uppfattas som jobbigt - Jag vet. Jag talar ofta om att jag älskar honom och att han betyder allt för mig - Jag vet. Det kan uppfattas jobbigt - Jag vet. Men jag vet inte hur jag ska göra för att inte göra på detta viset. Det är en automatisk handling från min sida där jag ringer då och då för att jag verkligen saknar och längtar. Jag talar ofta om mina känslor för att jag ska försäkra mig om att han vet om detta.

Tidigare funderade jag alltid över hur mitt liv skulle bli. Jag ville ha någon som jag kunde bilda familj med och överösa med kärlek. Ge allt till honom. Sedan fann jag den som jag vill leva mitt liv med. Under våra år har han alltid talat om detsamma för mig. Jag har fortsatt med detta. Jag vill ge honom allting - som bara finns i sagor. Jag vill göra verklighet av en saga. Jag vill att han ska förstå hur unik och speciell han är. Hur betydelsefull och viktig han är. Hur beundrad och älskad han är. Hur mycket han gör och betyder för en människa - mig. Att han är luften som jag andas.

Istället har jag nu börjat känna mig dum, dålig, irriterande och jobbig. Detta är någonting helt nytt för mig för det har inte tidigare tagits emot på detta vis. Jag har alltid gjort som jag gör och han likaså. Nu har jag ett antal gånger fått höra att jag är jobbig och han blir lätt irriterad på mig. Detta tär på mig inombords därför att jag inte vet hur jag ska hantera det. Hur låter jag bli att göra det jag gör när hjärtat skriker ut till honom?

Såhär i slutändan vet jag inte vad jag ville ha sagt med detta inlägg. Det var dock skönt att få ventilera lite. I grund och botten är jag kär - kär som attans. Kär så att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag har varit kär alla dessa år och kommer att förbli det för resten av mitt liv. Jag känner mig bara så ensam ibland. Finns det någon mer där ute som känner igen sig? Som är totalt inne i sin man? Och som känner sig påträngande eller irriterande? Eller får höra det. Trots att man gör och säger saker för att hjärtat konstant skriker detta och man vill förmedla det?

Jag känner mig riktigt ensam och som en riktig idiot. Jag vill förverkliga en saga för honom, för oss. Men istället känner jag mig som en jubelidiot.

Rädlsa är något som jag är expert på. Det gör fruktansvärt ont att vara rädd. Jag kan inte heller hjälpa att jag blir rädd. Jag har aldrig under alla år kallat honom för någonting - inte ens antytt att han skulle vara jobbig. För, för mig är han allt annat än det.. men jag.. jag känner mig misslyckad. Är jag det? Är jag jobbig? Och vad gör man när man är totalt upp över öronen kär i sin man och dyrkar honom till tusen? Jag trodde detta var något fint. För mig är det det.. :(

• Svar på tråden Deprimerad. Någon som har ork att läsa? :(
  • KolanKolan

Oh herregud vad långt det blev. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för. Dessutom är jag medveten om att jag inte förklarat allt grundligt och allting låter som en enda röra men jag hoppas att ni kan läsa mellan raderna och förstå på ett ungefär hur jag känner och vad jag menar. Tack alla.

• Civodruk

min kille är oxå centrum i mitt liv o jag gör allt för han men han visar ite så mkt osv osv... MEN... jag har slutat vara gullig o söt o sådär hängig på han... testa o softa lite så killen kommer till dig ist... jag vett att de e skit svårt troooo mig jag vet! men d e inte bra o ha killen i centrum av sitt liv, man blir ju helt knäpp o deprimerad o det blir många tårar... så lugna ner dig lite... så ska du se att det känns bättre...

kram

• Lena+Mattias=sant

Första gången jag och min sambo blev tillsammans var det precis så. Det funkade inte, det tog slut för vi var inte redo. Vi var inte självständiga individer.

Jag tror att du måste skaffa dig ett eget liv för att erat liv tillsammans ska bli lyckligt. Du måste ha andra skaer som gör dig glad och fler vänner även om han är den viktigaste. Annars kommer ni bara slita på varandra så att glöden kommer att svala.

• CPH

Kolankolan

Strunt i att det blev ett långt inlägg, ibland krävs det för att man ska kunna förklara hur det känns. Jag tror du hamnat i en negativ spiral där du har dåligt självförtroende och det låter som om det bara blir sämre. Samt att du har en känsla av att du inte skulle klara dig i livet utan din kille. För att förhindra att det blir sämre och att din kille till slut undrar vem den här ledsna, oroliga tjejen är som inte alls är som den tjejen han blev ihop med så tycker jag att du ska söka kontakt med en samtalsterapeut eller psykolog för att få hjälp att få stopp på den negativa nedåtspiral du är i och vända upp till ytan igen! Jag har gjort det och lovar - det är inte så farligt att prata med en hjärnskrynklare som man tror. Även om man störtbölar första gångerna man är där.. :D Stor KRAM!

• CPH

Lena+Mattias=sant

Håller med dig i att det är viktigt att softa och låta honom komma till sig. Jag tycker det är otroligt svårt att komma ihåg och leva efter, men varje gång jag gör det med min kille dröjer det inte länge förrän han kommer till mig och vill ha kontakt eller bekräfta/få bekräftat sina och mina känslor. Samma sak om han hela tiden "är på mig" fysiskt och verbalt så får jag till slut panik och tycker att han är jobbig, så fort han drar sig tillbaka så är jag där och vill ha kontakt... hahaha... en evig balansgång..
    :)

• viktualia

Som någon tidigare skrev, du måste skaffa dig ett eget liv. Försök finna sysselsättning där du trivs och kan utvecklas, försök umgås med vänner utan att din sambo är med, upplev saker utan honom för att på det sättet skapa dig en egen plattform. Jag tror nämligen inte på att leva genom någon annan människa utan genom sig själv.

För mig är det viktigt med balansen mellan gemensamma aktiviteter och det vi gör var för sig. Själv är jag så lyckligt lottad att jag har ett stimulerande jobb, trevliga vänner och en rik fritid. Detta, och ett rätt hyfsat självförtroende, är inte något varken jag eller nån annan bygger upp på nolltid, det har tagit tid att nå dit.

Så ta ett steg i taget, försök se möjligheterna i världen utanför din sambos och din hemmavärld! Och försök, som tidigare svarare skrivit om, hålla någonstans balans i varifrån initiativet till din sambos och ditt gemensamma umgänge kommer ifrån - och då menar jag alltifrån sex till gemensamma utflykter på tu man hand.

• Viviann

Jag tycker absolut inte du ska känna dig jobbig! Du har rätt att ha dina känslor! Frågan är bara varför du känner att du är jobbig och varför du blir så rädd hela tiden? Kanske har du blivit övergiven tidigare på något sätt som kan förklara din känsla? Jag tycker absolut du ska testa att gå till en samtalsterapeuft för att reda ut vad allt handlar om. Under tiden får du försöka att slappna av, din man älskar dig helt säkert över allt annat men om du ifrågasätter honom kanske han också känner sig ledsen och irriterad. Lycka till!

• KolanKolan

Att ni tog er igenom mitt inlägg :) Stort hjärtligt tack för all respons. Jag ska ta till mig allt det som ni har sagt! Jag försöker ändra på mig. Så tack.

• Lena+Mattias=sant

Klart vi ger dig respons man vill ju inte att en medmänniska ska må dåligt. Speciellt inte när man har varit med om det själv och vet att det kan förändras.

• KolanKolan

Jag förstår dessutom att det kan vara svårt att förstå när man inte vet hur jag är som person eller min livs historia. Jag berättade knappt om någonting förutom mina känslor. Vilket kan vara svårt för utomstående att applicera på verklighet och varför det är som det är. Men jag håller med er - fastän det är svårt. Jag tycker ni har rätt. Och jag försöker som sagt förändras. Tack till er alla ännu en gång.

• Stardust_

KolanKolan;

Jag är precis som du och alltid varit sån! Blir mkt ofta deprimerad i ett förhållande, även nu i sista då jag var deprimerad av och till i flera år. ALLT kretsade runt honom. HELT OCH FULLT!! Så jag vet hur det känns att inte kunna släppa taget och vara klängig...ängslig, drömma mardrömmar om att bli lämnad - det gjorde jag nån gång i veckan nästan varje vecka. Låter ju helt sjukt när man skriver ner det så här....

Men jag tar också till mig och lyssnar till tipsen du fick här ovan....

Kramar!

• KolanKolan

Stardust, det är exakt så det är för mig. Efter att ha skrivit mitt inlägg tvekade jag att skicka iväg det. När jag läste det så lät det så löjligt. Jag tyckte själv att det lät fånigt och larvigt och jag kunde se mig själv ge råd. Men det är så mycket större i verkligheten än det syns i inlägget. Det är helt obeskrivligt och för vissa säkerligen helt oförståerligt. Men för mig är det verkligen _verkligheten_ och det är skrämmande. Jag känner verkligen igen mig i det som du skriver! Det vore roligt att komma i kontakt med dig!

Jag trodde jag var ensam.

• Tisslan

Oj hjälp vad jag känner igen mig i ditt inlägg KolanKolan!! Du uttrycker dig på ett fantastiskt sätt och sätter fingret på hur det verkligen är. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv.

Jag har liksom Stardust_ också varit deprimerad från och till i förhållanden eftersom att det har känts som att jag ger mer än jag får, iaf tidvis.
    Men iställer för att _bara_ bli ledsen då så har jag även blivit avig, lite grinig och på allmänt dåligt humör. Vilket i sin tur istället stöter bort pojkvännen/sambon ännu mer. Knepig situation, verkligen.

Har nog inte direkt några tips att ge, tyvärr. Men jag ska också följa den här tråden och försöka ta till mig av alla kloka svar.

Skönt att inte vara ensam.

• Stardust_

Kolankolan;

Ja, det är skönt när man inser att man inte är ensam! Vi får helt enkelt bilda en klubb för detta!!

Har jättesvårt att koppla av i ett föhållande då allt handlar om honom och när han ska ringa nästa gång (ungefär)... Jag glömmer mig själv HELT, och allt börjar handla om hur jag ska bli den bästa flickvännen (klängranka snarare!) och få hans familj att uppskatta mig....Det sistnämnda var ett ENORMT problem i senaste förhållandet. Hans mamma verkade inte tycka att vi passade ihop och all min tid gick åt att analysera vad det var för fel på mig själv... Varför gillar hon mig inte?????!!!!

Hm....undrar vad jag har för diagnos..?

• Sosan

Oj, jag känner igen mig lite i det du beskriver!
    Inte med min nuvarande sambo och mannen i mitt liv utan med ett ex. Jo, du läste rätt - ett EX!

Jag var så kär, upp över öronen, kunde knappt vara utan honom. Och vad hände? Jo, jag kvävde den kärleken! Tiden efter uppbrottet var hur hemsk som helst, det tog mig närmare 4 år att komma över och börja fungera som folk igen. Jag betedde mig tyvärr rätt uselt mot honom under den perioden (jag ville ju straffa honom för att han lämnat mig, som om att det skulle göra saken bättre?!) och skäms än idag för vissa saker jag gjort.

Sedan träffade jag min nuvarande! Kan väl inflika att denna kärleken är mer "normal" Jag älskar min karl men kan även tycka att det är skönt att vara ifrån honom ett tag. Nu umgås vi i stort tillsammans jämt ändå, men allt är mer hälsosamt. Jag vägrar sätta mig i den sitsen igen där jag är så upptagen av en annan människa att jag glömmer mig själv!
    Min kille var faktiskt i början den som var väldigt "på" med att säga "jag älskar dig". Jag fick höra det så många ggr/dag att det till slut tappade sin mening. Jag slutade helt enkelt lyssna! Jag vet inte hur många ggr jag sade åt honom att sluta med det innan poletten föll ner. Man vill ju kunna säga det tillbaka, men efter kanske 20:e gången den dagen blir det lite monotont även om man verligen älskar honom!

Men där fick jag i alla fall igen för gammal ost...

Så mitt råd till dig är att inte gå på för hårt - du kan mista din älskling en vacker dag för att han helt enkelt inte orkar mer! Sen är det inte sunt heller att bara vara så uppe i en annan människa att man inte tar hand om sig själv. Tänk på det.

Kram!

• Miafina

JAg känner igen stora delar av det skrivna, från förr... Och vissa delar ännu idag...

Hos oss är "problemet" eller vad man nu skall kalla det att jag är öppen, spontan och högljud, och uppfostrad att uttrycka känslor.... Jag menar, tycker vi om någon så klart vi skall säga det.. världen har aldrig mått dåligt av kärlek...

Han å andra sidan är uppfostrad betydligt "stillsammare" och mer inbundet.. vilket gör att för honom är det en process att "lära sig" att uttrycka sina känslor högt....

DÅ jag varit mobbad hela min uppväxt, lidit av diverse psykiska issues till följd av det, samt råkat väldigt illa ut i tidigare förhållanden så är jag "uppmärksamhetskrävande".... Dvs att jag också kan bli "kläning" både fysiskt och psysiskt....

Det är något som nu efter några år börjar att dala lite grann... Jag är fortfarande såndan, men inte lika mkt....

Jag har insett att om jag är "för krävande" så kan jag kväva honom (oss)..... Så jag försöker gå emot mina instinkter ibland och göra andra saker än att "vara på honom"....

Hmm nu lät jag negativ, vad jag menade var nog att man kan jobba på det... men från båda håll, att han försöker förstå varför, och kan ha lite längre "tålamod"... men att du också kan "lita" på både dig själv och honom nog för att hitta andra saker att ägna din tid åt ibland...

Svammel på hög nivå ju =/
    Nåväl - Lycka till oavsett =)

• botn

Åh, jag tycker verkligen att du har fått jättebra svar! :D Men kan inte låta bli att skriva ett eget:

Jag håller med alla om att du måste bygga upp dig själv och ditt eget liv. Detta är helt fundamentalt, inte bara för er relation utan även för dig själv. Kärleken till din man behöver inte förändras, men inställningen till dig själv. "Att vila i sin egen tyngd" - det kan vara skitjobbigt och till och med rentav läskigt i början men jag tror att det är det enda sättet. Dvs vänd ditt fokus även inåt, känn ditt inre (Dig Själv) och försök bli okej med det du känner. Det är viktigt att du känner ditt eget värde och din egen potential.

Det här kan dock vara lättare sagt än gjort, och som CPH skrev så kanske du behöver ta hjälp av en terapeut. Jag har själv egen erfarenhet av det du berättar om, samt vägen ur det, och det är otroligt läskigt att våga lita på att vingarna bär, att man faktiskt kan flyga alldeles själv (och att det kan vara jävligt roligt att göra det!).

Bygg upp dig själv inifrån! Du Kan!

Svar på tråden Deprimerad. Någon som har ork att läsa? :(