• R&F (1/7 2006)

Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak

Har en gäst som är laktosintolerant. Söker recept på någon god kaka.

"Vi andra" ska äta en kladdkaka till efterrätt, så det hade gärna fått vara något liknande. Svärmor ska göra efterrätten, därför söker jag recept. Kanske är det lättast att köpa färdigt på konditori eftersom det bara är 1 som ska ha det.

Ja nu blev det visst en fråga om recept och en fråga om hur vi ska lösa det..... :D

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak
  • lokatt

som sagt, kladdkaka med mjölkfritt margarin är finemang! mina allergiska kusinbarn älskar det, och har aldrig mått dåligt...

ett tips kanske kan vara att baka all kladdkaka med mjölkfritt isf, så är gästen på den säkra sidan - ingen möjlighet att ta "fel bit"... plus att h*n inte känner sig utanför. blir ingen smakskillnad ju.

• R&F (1/7 2006)

Kanske en dum fråga men innehåller blockchoklad mjölkprodukter? Den kladdkaka vi ska göra ska där vara rätt mycket blockchoklad i. Kanske hon kan äta samma som oss ändå, bara man byter ut smöret.

Kanonbra idéer, ska genast kolla upp detta. Tackar :D

• lokatt

det finns mjölkfri choklad att köpa. den jag VET finns är från kung markatta och säljs iaf här på hemköp (kan även finnas i hälsokostaffär - fråga) men är tyvärr ganska dyr. 33 kr/100 g har jag för mig.
    men då kan man ju som sagt göra en sats mjölkfritt & resterande "vanligt". den mjölkfria kan ni ju sedan antingen äta upp elelr frysa in för framtida besök!

• Johanna = en lat kock

kladdkakan är inga som helst problem att göra laktosfri

det är bara att byta ut mjölkprodukterna mot låglaktos/laktosfritt (använder hon margarin så är det ju bara att kolla så det är laktosfritt) använda riktig bra mörk choklad (ska bara innehålla choklad och socker) och servera med vispad laktosfri grädde

Sen är det en jäääääkla skillnad på laktosintollerans och mjölkallergi

så om du inte är säker på vad som är vad gästen har så kolla upp det!!!!

då får man göra kakan på mjölkfritt margarin och mjölkfri choklad och mjölkfritt ströbröd mm
    och servera med mjölkfri glass tex

• R&F (1/7 2006)

Johanna = en lat kock: Men jag VET att hon är laktosintolerant.

• Burro

Vad menar du det ska vara för skillnad på mjölkallergi och lactosintollerans??? Det är ju bara olika benämningar på samma sak. /Från en som är en

Valios grädde tycker jag tom är godare än den vanliga! Mmmm... Dessutom funkar de flesta mörka choklader att äta.

• Ellte

Burro: OHHH nej vännen! :D Mjölkproteinallergi är livsfarligt och inte alls samma sak som laktosintolerans!

• Burro

Ellte: Aha! Där ser man, läskigt. Inte riktigt lika illa om jag skulle få i mig mjölk. Inte lika vanligt som lactosintollerans förmodar jag. Både jag och mina systrar är lactosintolleranta, så vi vet hur det är med alternativa lösningar!

SOLEN LYSER OCH LIVET LEKER!!!

• Johanna = en lat kock

Burro

det är vanligt att små barn har mjölkallergi
    dvs att de är allergiska mot proteinet i mjölk

det kan vara livsfarligt precis som ellte skriver, det kan till och med leda till en anafylaktisk chock

medan en laktosintollerant bara saknar ett enzym som bryter ner mjölksocker
    får en sån person i sig laktos så är det ofarligt men otrevligt

• M.G

Jag använder mig aldrig av speciella recept. Det är bara att byta ut.
    Jag tror det ska finnas en blockchoklad i affären som är mjölkfri.

Det är väldigt vanligt att folk inte har koll på skillnaden mellan laktosintollerant och mjölkprotein allergi. det verkar vara mer vanligt att folk inte vet.

Min läkare sa att om man blir allergisk i vyxen ålder får man inte mjölkproteinallergi, utan då är det alltid laktos (om man inte haft det sedan man var liten utan att veta om det).

• Johanna = en lat kock

vad bra R&F då är det ju bara att göra en kladdkaka precis som vanligt och byta ut mot laktosfritt istället

kakao är ju laktosfritt, mjökfritt margarin är laktosfritt, mörk bra choklad är laktosfritt

det är iiiinga som helst problem att göra laktosfri kladdkaka till alla det kostar 2-3 kr mer till 12 portioner men å andra sidan slipper man krångel med kakan

och sen är det ju bara tillbehören som behöver vara laktosfria till en person(grädden eller glassen eller vad ni har)

• R&F (1/7 2006)

Johanna = en lat kock: Ja det har du ju rätt i. Men kakan är snart gjord, alla ingredienser är införskaffade. Vi kommer nog att köpa en liten bakelse eller kaka till henne i ett konditori. Det blir lättast så, nu när vi inte tänkte oss för innan.

Tack för alla tips!

Svar på tråden Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak