• R&F (1/7 2006)

Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak

Har en gäst som är laktosintolerant. Söker recept på någon god kaka.

"Vi andra" ska äta en kladdkaka till efterrätt, så det hade gärna fått vara något liknande. Svärmor ska göra efterrätten, därför söker jag recept. Kanske är det lättast att köpa färdigt på konditori eftersom det bara är 1 som ska ha det.

Ja nu blev det visst en fråga om recept och en fråga om hur vi ska lösa det..... :D

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak
  • martinsson2be

Choklad mousse

Ingredienser (4 portioner) Instruktioner

4 ägg
    4 msk socker
    4 msk kakao
    1 apelsin Häll i äggvitorna i en skål,tillsätt sockret i omgångar.vispa styvt.tillsätt kakao och vispa smeten jämn.Bör inte sparas för länge,max några timmar.skär bitarna av apelsin att servera till.

• Jennie80

Jag har för mig att Frödinges kladdkaka är laktosfri. Kolla i frysdisken.

• martinsson2be

Chokladpudding

Ingredienser (4 portioner)

4 dl vatten
    3 dl Rapsy Drickchokladpulver
    4 tsk gelatin
    Blanda ingredienserna i en kastrull. Värm försiktigt upp under omrörning. När ingredienserna smält och blandningen är slät är den klar. Häll upp den i vattensköljd form och ställ den kallt att stelna.

• bröllopsängeln

men det är ju bara att köpa laktosfri vispgrädde eller mjölk som finns i vanliga matbutiker typ ica och hemköp och stormarknader och så.. och göra enligt samma recept men byta ut mjölkprodukter mot laktosfria produkter.

kolla med gästen om han/hon äter låglaktos produkter eller bara helt laktosfria.

• bröllopsängeln

tänk på att oboy och andra pulver kan innehålla mjölkpulver och då bör undvikas

• bröllopsängeln

annars finsn ju laktosfriglass att köpa också tofuline tex

• chai

kladdkaka går utmärkt även för laktosintoleranta om man byter ut det sedvanliga smöret mot riktigt mjölkfritt margarin.

i de recept jag har på kladdkaka är det inga andra mjölkprodukter än smör i alla fall... en del ströbröd som man använder för att bröa formen innehåller dock mjölk... antingen så får man läsa innehållsförteckningar noga, eller så använder man mannagryn istället, det brukar jag göra...

sen serverar man ju ofta vispad grädde till, och det får man ju låta bli till den personen i så fall... men det finns numera laktosfri vispgrädde från Valio har min mycket laktosintoleranta väninna informerat mig om... alltså inte låglaktos, utan helt laktosfri - återigen måste man läsa noga på paketet...

• Skivbaren.nu

Om man byter ut smöret i de här receptet mot mjölkfritt margarin så kanske de kan vara nått?

100g. Smör/margarin --välj då mjölkfri variant
    2½dl Socker
    2 Ägg
    1½dl Vetemjöl
    4msk Kakao
    1½tsk Vaniljsocker
    OBS! Smeten blir ganska fast, men det är så den ska vara, så tillsätt ingen vätska för då blir det konstigt!

Smält de laktosfria smöret i en kastrull
    Rör ner övriga ingredienser i en bunke tillsammans med smöret, blanda väl.
    Smörj en form som du kan ha i mikron (ex. pajform) och i med all smeten, vill du kunna stjälpa upp kakan så smörj
    ett bakplåtspapper och lägg i formen, tänk på att även kanterna måste vara pappersklädda.

Sätt in kakan i mikron, full effekt i 5-7min, känn efter först den ska vara kladdig inuti, men inte alltför kladdig det måste ju gå att skära den med.
    Den sätter sig lite när den kallnar, så den inte blir för torr för det är inte heller kul.

Eller ställ kakan i ugnen i 175grader i 30min.

servera med vispad grädde eller glass, de finns båda laktosfria varianter.
    OBS är gästen laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein? olika saker men viktigt för er så ni inte gör nått som hon ändå inte kan äta.

• bröllopsängeln

valios produkter är de bästa tycker jag men det finsn ju andra varianter...men som jag skrev det finns i stort sett överallt.

Svar på tråden Laktosfri efterrätt, gärna med chokladsmak