• apvk

P-medel, finns det nåt utan gestagen?

Hej allihopa!

Började med Trionetta vid 15 års ålder, gick därefter upp ca 15 kg (kan säkert ha varit för att jag blev "vuxen" på kuppen). Bytte till en p-stav vid 22 års ålder, hade den inne i 2 år. Tog ut den eftersom att jag fick mycket dålig hy av den. Har aldrig haft finnar tidigare och nu fick jag massor på kinderna. Har nu börjat med Cileste, har ätit dem i ca 1 år men pallar snart inte längre. Mår så himla illa! Jämt!
    Vad har jag för alternativ? Finns det nåt p-medel utan gestagen? Mycket tacksam för hjälp från någon som kan eller som har haft samma problem...

• Svar på tråden P-medel, finns det nåt utan gestagen?
  • Fru Abramsson

Hej!
    Det enda jag vet som inte innehåller getagen(gulkroppshormon) är pessar och kondom. Ja, kopparspiral med tror jag. HAr själv dålig erfarenhet av kopparspiral. Har nu levonova hormonspiral.
    Är du säker på att det är gestagenet du inte mår bra av?
    Gestagen (gulkroppshormon).
    Jag mådde dåligt av p-piller, men pga östrogenet.

• apvk

Hm, det var barnmorskan som sa att det troligtvis var det... Kom på att jag har testat Yasmin också men jag fick finnar av det också...
    Låter så jobbigt med pessar, kondom orkar jag inte med, är i ett förhållande och spiral är jag livrädd för. What to do?? :)

• apvk

Kanske det... Det är väl dock gestagen i den också?
    Ska kanske till mottagningen imorgon, får höra mig för då.
    Tack för hjälpen!

• Lins

Bytte från kombinerade p-piller till Cerazette för ca 4 månader sen. Mår inte bra av dom, humörsvängingar, super-känslig, uppsvälld, finnar, minskad sexlust mm. Har nu beställt tid för byte av p-medel. Vet inte vad jag ska välja. Är det någon som har något tips?

Fru Abramsson, hur funkar det med hormonspiralen? Har du fått några biverkningar?

• Pepparmyntan

Jag mådde också dåligt av kombinerade p-piller men det var av östrogenet precis som för Fru Abramsson. Jag bytte till mini-piller som bara innehåller gestagen och inte östrogen och det blev mycket bättre. Om du inte tål hormoner får du satsa på hormonfria p-medel som pessar, kondom, kopparspiral, p-dator.

• Pumpkin

Pessar är inte alls jobbigt!

• Annaa24

Jag har för mig att man inte kan använda p-piller utan gestagen eftersom man då lätt kan få livmodercanser. Jag är inte så bra på namnen på alla p-pillren men är inte både trionetta och Cileste sådana med bara gestagen. Du kanske borde prova Desolett eller Jasmine som är kombinerade.

• apvk

Har testat Yasmin, kanske blir Desolett nästa gång då, tack för tipset!
    Trist att man ska må dåligt av allt...

• Fru Abramsson

apvk:
    Jag hade desolett och mådde jättedåligt.
    Sexlusten typ försvann helt.
    Provat kopparspiral- jättedålig erfarenhet.
    Hade mens i 3v!

• Fru Abramsson

lins:

Hej!
    Såg inte förrän nu att du frågat om hormonspiralen.
    Jag trivs bra med hormonspiralen, inte haft den så länge 1½mån.
    Innan det stabiliserar sig så kan man ha lite hattiga blödningar och det har jag. Blöder inte mycket, kommer ej ut i binda utan behöver ob för att suga upp.

• apvk

Fru Abrahamsson:

Det låter inte bra, sexlusten vill jag verkligen inte tappa... Kopparspiral verkar också som ett ganska osäkert kort.
    Fasiken vad svårt det blev...

• tattar-Emma

Min koppar funkar utmärkt! Tyvärr får man nog testa sig fram själv =(

Svar på tråden P-medel, finns det nåt utan gestagen?