• Buslinna

Acne på andra ställen än i ansiktet

Hej!

Här kommer fråga som jag, för ovanlighetens skull, tycker är riktigt pinsam. Jag kan babbla på om det mesta i övrigt, men det här håller jag mycket hemligt. :D

Är det någon här som har eller har haft problem med vuxenacne som inte bara håller sig i ansiktet utan som ofta också blommar upp på andra ställen på kroppen? Allt från rygg och rumpa till armhålor, mus, bröstvårtor etc? Har ni i sådana fall lyckats få någon bra hjälp att bli av med acnen? Vad har funkat respektive inte funkat? Jag har hittills inte hittat något som funkar mot min acne och funderar på att kräva Roaccutan (eller hur nu det stavas) efter sommaren. Någon som har provat det?

Tacksam för svar på min mycket privata fråga! Var, om inte här, kan man diskutera sånt här? :D

• Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet
  • Buslinna

Anne - Funkade roaccutan för din syster som hade problem med akne på kroppen?
    Vad använder du för rengöringsprodukter som fungerar? *nyfiken*

De läkare jag pratat med har inte haft några bra lösningar när finnarna sitter på ömtåligare hy. Jag fick någon vanlig apotekssalva, men den var inte bra att använda på ömtålig hy, så den kan jag i princip bara använda på rumpan och de få finnar jag får på rygg, ben etc.

• Buslinna

Flower177 - Hm, känner du till några andra sätt att balansera hormonerna än p-piller? Jag äter helst inte p-piller eftersom jag verkar gå upp i vikt som en ballong av vissa p-pillerhormon (gulkroppshormon, tror jag)och har problem nog att komma ner till en normal vikt. :D

• flower177

Buslinna; det beror ju på OM du har hormonell rubbning, du kanske inte ens har det...

Om du har det finns ju även naturliga preparat som påverkar hormonerna, de är "snällare". En naturläkare kan sätta ihop ett schema åt dig. Min kompis blev hjälpt av naturmedel.

Ett tecken på att din akne är hormonell kan vara att du får mkt mer besvär av den före mensen. (då ändras halten av hormonerna). Detta enligt min barnmorska på gyn.

Sen om den INTE är hormonell finns ju en hel uppsjö av olika mediciner att prova sig fram med. OBS! R hjälper de flesta!! Jag är väl lite undantag, hihi...

• anne på grönkulla

Nej, min syster behövde aldrig äta roaccutan, för henne "räckte" det med antibiotika.

Jag har knäpp hy, den är torr, men var grovt infekterad. För mig funkar det numer med en lätt uttorkande rengöring (har en skummande från Make Up Store, orangeaktig, luktar lite melon, som jag såklart inte kommer ihåg vad den heter) i ansiktet, och sen ansiktsvatten och rejält återfuktande dagkräm. Balans, med andra ord...

• flower177

Har du kollat om du har PCO?

• flower177

PCO-frågan var till Buslinna.

• Buslinna

Flower177 - Hm, vad är PCO? Låter bekant, är det när man får cystor...?

Ja, det är klart att det är OM det beror på hormonerna, är lite försjunken i plugg så hoppade över ett led där. :) Hur kan man vara säker på om det är hormonellt? Jag skulle tro att det är det, och har alltid trott det. Det började efter puberteten med att jag fick finnar runt mensen och nu är det månaden runt, men definitivt sämre kring mensen. Då får jag riktigt ömma kvisslor, som ibland kan hålla i sig tills att det är dags igen månaden därpå. :(

• Buslinna

Anne - Jag har knäpp och kinkig hud. :) Blir lätt fet med fel hudcreme, men måste skrubbas ofta och återfuktas rejält. Letar fortfarande efter den perfekta hudcremen, men är rätt nöjd med den jag har. Till rengöring har jag en mycket mild variant från apoteket.

• famousfairy

Fick en finne på musen, vid vaginal öppningen när jag var 14.. det var början. fingret blev infektrade,- cm stora bölder i ansiktet, på låren på ankeln, ryggen, rumpen venusberget, hårbotten, i örat.. you name it I was a freek!!! min sista dåliga breakout var 3år sen tror jag..
    Är nu 42 och kan få en riktig böld ett par ggr om året.
    Kolla att du inte är alergiskt mot någonting.
    kolla om du äter för mycket socker eller vete. prova en kur med acidofolus tabletter (finns på apoteket och hälsåkost) ta dig till en riktigt hudläkare,,!!!
    jag var runt 33 när jag fick roacutan, hade tagit en hel del antibiotiker innan dess.
    Torr hud, mycket. JO och det är livsfarligt för barnet om man är i fertil åldern. Dosen jag fick var för högt för min kroppsvikt. Jag fick poly neuropathi, domningar i hela HELA kroppen, och fick avbryta tvärt. Min läkare vägrade erkänner att det hade någonting med R att göra.. det tog flera månader att försvinner. jag blev också väldigt väldigt deprimerade. Jag fick reda på efteråt att det finns många som agerade som jag.. några begick självmord. Roacutan kan fungera det hjälpt mig bli av med mina bölder kanske, men jag vet inte om jag fick full effekt för jag avbröt.
    Kolla på nätet. Roacutan (Accutan) och självmord.
    prova acidofolus kolla hormoner mm.
    Jag lider med dig, jag förstår hur du mår..
    stor kram..

• Buslinna

Famousfairy - Det låter riktigt jobbigt! Kan man hoppas att de biverkningar som drabbade dig berodde, åtminstone delvis, på att du fick fel dos?

Socker äter jag väldigt lite av och jag äter nästan bara fullkornsprodukter. Jag är rejält laktosintolerant, men när jag frågat läkare om det kan ha med saken att göra har jag fått blankt nej (det ska dock kunna ge mjäll, vilket var anledningen till att jag tog upp det - kan det ge en hudåkomma så varför inte en annan). Det innebär ju dock att jag undviker mjölkprodukter i största möjligaste mån och de perioder då jag avstått från all laktos har jag inte märkt någon skillnad.

Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet