• Yran brud

    Norrköpingstråden.........igen!

    Nu blerv jag nyfiken... Gillade inte riktigt texten i bröllopsboken... skulle haft lite variation. Menar du att du ska ha två böcker? En med förifyllt och en utan? Har fått låna en polaroid kamera av en bekant som jag ska köpa film till sen tänkte jag lägga ett halft A4 ark i varje gästs festprogram. Under middagen tänkte jag uppmana dem att skriva några rader som bidrag till våran gästbok och sedan lägga den i en liten fint smyckad låda som vi ska göra med ett hål i längst upp där man kan stoppa in arken. Den ska stå på ett litet fint smyckat bord där jag hade tänkt lägga ut pennor. KOmmer även lägga ett litet ark med förslag på vad de kan skriva där. Typ idetorka varför inte berätta om ditt bästa minne med bruden/brudgummen, en lyckönskning till brudparet osv och så kommer kameran stå där så de kan ta ett roligt kort på sig som gäst och stoppa ner i lådan också...

    Vill tillägga att mina kompisar och min släkt är alla fotointresserade så det kommr krylla av videokameror, digitalkameror mm på festen så jag skulle bli förvånad om de inte tog någon polaroid bild.

    Tanken är att jag och min man ska kunna öppna lådan på morgonen dagen efter och ligga och läsa lapparna och titta på bilderna. Det materialet kommer vi sen använda till att göra en skrapbook av.

    Vet bara inte om jag ska ha detta eller en vanlig gästbok också...

  • Yran brud

    mar1lyn : fina bilder. låter härligt med att åka till gotland och ha lite tid för sig själva så där efteråt. Vi gifter oss en lördag och sen åker vi hem från norrland på söndagen och så har vi tagit ledigt på måndagen så vi får vara lite själv men sen är det tillbaka till jobbet på tisdagen som gäller... Men får sitta och längta och drömma fram tills vi åker på smekmånad.Men det blir inte förrän i vinter. 3 veckor till thailand.

    Min blev kidnappad i lördags. Men det verkar skillnad på vänner och vänner...
    Hans killkompisar var kanon. De hade hört av sig till mig och kollat vad som var okej och så... De hade inte ens köpt några taskiga kläder för de var rädd att han skulle ta illa upp så jag ryckte in och hjälpte dem med det. MIn sambo hatar rosa så naturligtvis fick han en tight rosa t-chirt och en stor rosa hatt klädd i rosa fjädrar och en jätte napp med två bröst på i stället. De hade fått order om att göra vad som hellst bara de inte rörde huvudet =) vilket de lydde. Han hade inte anat något, blev kidnappad hemma. Först paintball sen minicross och sen en överraskning som inte jag visste om, han fick åka till en florist och binda en bukett till mig sen åka hem och gå ner på knä och fria inför mig (hade 3 vänninor hemma som fick bevittna spektaklet)Jag måste säga att jag blev jätte rörd när han gick ner på knä och frågade om jag ville bli fru johansson. (har varit lite ledsen över att han tagit för givet att jag ska byta efternamn utan att riktigt fråga) fått höra av hans polare att frieriet var hans eget intiativ, de hade bara tänkt att han skulle ge mig blommor.. Sen bar det av till Harrys för frågesport och middag. Jag hade fått svara på 16 frågor som de skrivit ihop och 5st som jag komponerat i hop själv. Varje fel svar fick han dricka, varje rätt svar fick kompisarna dricka. Både de och jag tyckte vi hade varit jätte kluriga men han klarade alla utom 2! De ringde efter mig när de skulle hem och jag kom och hämtade honom då kl 2. Visst var han full, och hm en liten tur på knä till toaletten blev det men morgonen efter var han ändå upp och grävde hela dagen med grävmaskinen på tomten.. Unnade honom den kvällen och han hade jätte kul. Ett stort tack till de kompisar och till han som ordnade svensexan säger jag bara!

  • Yran brud

    Känns som om jag blir mer och mer beroende av det här forumet ju närmare bröllopet jag kommer.

    Just nu känner jag mig jätte deppig.
    Vi har valt att gifta oss i samma kyrka som min far gifte sig i och med samma präst. En kvinlig präst som var hur gullig som helst.
    Nu i dag ringer en manlig präst och berättar att han ska ta över vigsel i stället för våran då hon har blivit sjukskriven.
    Han ställer lite frågor angående om vi hade tänkt att ha några solosånger och vill veta vilka dessa är så han kan godkänna dem! Sen undrar han hur vi har tänkt med vigseln, när jag berättar att jag vill att mina tärnor ska gå först så att brudnäbben vet vart hon ska gå och ställa sig och att min pappa ska lämna över mig till min blivande som står framme vid altaret så frågar han flera gånger om jag är säker på att jag vill ha det så
    -ja, svarar jag
    -är du riktigt säker? frågar han då
    -ja svarar jag
    då säger han: du vet vad det innebär va!
    nej frågar jag lite försiktigt.
    -jo det symboliserar brudköp hävar han ur sig, vill du verkligen ha det så känna dig köpt?

    Jag bara tappade hakan. Svarade att vi inte hade några fördommar eller någon symbolik bakom våran tank utan att vi helt enkelt ville ha det så, varpå han svarar -Jaja det är ju erat val, vill ni hade det så är det ju upp till er, lite små spydigt.

    Blev så himla ledsen, kändes som om han spottade på våran vigselakt på något sätt.
    Känns inte kul alls att ha honom som vigselförättare särskilt när man hade ställt in sig på en sån trevlig präst och som man dessutom kände sedan innan...

  • Yran brud

    caprea : Har lagt ner många tankar på våran vigselakt, vi vet precis hur vi vill ha det. Tyvärr är inte prästen den enda som sagt något, en av tärnorna kläckte ur sig också och frågade om vi verkligen ville ha sån där amerikansk skit på vårat bröllop...men men vi tycker det är ett fint sätt att gå till väga och vi skiter i vad alla säger. Det är ju inte direkt att det är ovanligt i sverige längre, vet flera andra som gjort som vi.
    Den kvinnliga prästen är sjukskriven, varför vet jag inte men det skulle kännas konstigt att ringa och fråga. Han blir nog bra till slut ska ni se, blir väl en annan sak när vi väl träffas på plats. Annars lär han få höra ett och annat från min sambo som inte är känd för att ha världens längsta stubin...

    Det har löst sig med solisterna. En kille (barndomskompis) kommer spela wanna grow old with you och kompa på gitarr sen har han fixat en tjej som sjunger svenska versionen av shanaia twain- from this moment. Har inte bestämt om han ska kompa den på gitarr eller om jag ska be kantorna att kompa på orgel (piano) vad tror ni blir bäst? Frågade vad de skulle ha betalt och han sa att det räckte med ett par hundra eller vad vi kände att vi ville ge. Känns snålt att bara ge 200kr var.. vad ska ni ge? Vad tycker ni är rimligt?

    solrosblad: håller med om att på slutet känns det bara som om man vill avbryta allt, kanske rymma i stället. Men nej tänker inte ge mig och snubbla framför målsnöret. Är bara att bita ihop och verkligen verkligen koncentrera oss på kärleken till varandra och försöka låta resten rinna av oss.

  • Yran brud

    Haha skriver fort utan att läsa vad jag skriver och stavar som en kratta...
    Nämnde jag att jag har kommit in på lärarprogrammet i höst, får väl träna där så jag blir en bra svensklärare så småningom =)

  • Yran brud

    Ska du också gå i Norrköping? eller ska du gå i Linköping?
    Har sån beslutsångest då jag blivit erbjuden fortsatt tjänst på mitt nuvarande jobb. Talade just med min chef och hon sa att hon skulle ordna så jag fick 1000kr i löneförhöjning om jag stannade vilket inte gör saken lättare direkt! Uch har sån beslutsångest!!!!!

  • Yran brud

    Jag är också nyfiken. HAr fått tills på måndag att bestämma mig sen måste jag ge besked till min chef...

  • Yran brud

    Hm ska man orka ta tag i saken och berätta lite om min bröllopsdag...

    Delade rum med en vännina medans sambon sov med några vänner i en husvagn nere på bakgården. Vaknade nervös, kunde inte somna om så jag smet i väg till affären och handlade en rejälv frukost med nybakat bröd, massa frukt mm. FÖrst undvek vi att träffa varann men efter att jag lessnat på att sms hela tiden eftersom vi ändå skulle träffas innan bröllopet för att fotografera så kom han upp och hela gänget satte sig runt frukostbordet och åt tillsammans.
    Sen var det dax för påklädnad. Hon som skulle fixa håret kom vid 11 och medans hon fixade håret höll en kompis på att måla mina tånaglar och samtidigt ge fransmanikyr på händerna. Detta medans folk sprang fram och tillbaka och gav mig mobiltelefoner för att jag skulle ge order om vart folk skulle åka, och vad som skulle göras. På morgonen hade vi kommit på att vi hade glömt bort att göra vigselprogrammen så min man satt och redigerade texten till dessa under tiden och kom springandes med nya utkast till mig hela tiden som skulle redigeras.. Jag liknade mer en sambandscentral än en blivande brud. Så var det dax för påklädnaden och en hysterisk brud sprang runt i hela lägenheten och letade efter hennes stayups för att hon skulle kunna klä på sig. Dessa strumpbyxor åkte ändå av under kvällen pga värmen. När jag äntligen var klar var det ca 1 timme efter när vi hade tänkt att fota oss. Som tur var det en kompis som skulle foto så hon hade tid att vänta. Naturligtvis började det regna under fotograferingen så den fick fixas väldigt snabbt... Enda gången det regnade under dagen , resten var jätte fin men men de har ju sagt att lite regn betyder tur.
    Väl i kyrkan var vi hur nervösa som helst. Råkade snubbla på klänningen när jag skulle börja gå in men det var det ingen som såg. Vi hade 3st tärnor och 3st bestmän som gick in parvis sen kom lilla näbben och sen jag och min pappa som lämnade över mig till min blivande framme vid altaret. Alla tyckte det såg jätte vackert ut med mina tärnor uppradade på ena sidan och bestmännen på andra sidan och näbben var jätte duktig och stod så stilla så. Det ordnade sig med brästen, han var jätte gullig, en liten skäggig asiat som höll ett jätte fint tal om oss om hur vi träffades och om vårt husbyggande och att vi ska bygga på vårat äktenskap mm... En av mina tärnor läste en dikt av Nils Ferlin..mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt... då var jag nära tårarna. Solisterna var kanon och gav mig gåshus, det var bara så vi! Alla tyckte att låtarna var klokrena och så passande. När vi kommer ut från kyrkan ser vi transporten, min pappa hade bokat en lång vit limmo! Den gled vi runt i själv (skärmade naturligtvis av chauffören) och åkte upp bland bergen och njöt av utsikten över stan och fjällen och skålade i champange och bara njöt av våran stund för oss själva. Middagen blev också lyckad. Pappa höll ett jätte fins tal, även min lillebror ställde sig och höll tal, han var så rör så han skakade (nära att vinet spilldes ut) han fick avbryta lite tvärt när tårarna var nära att komma. Inte ofta man får höra kärleksförklaringar från sin lillebror =) Täårnorna hade naturligtvis kokat i hop en lek där vi fick varandras skor och fick svara på påståenden genom att hålla upp dens sko det stämde bäst på. Även de hade skrivit ett jätte fint tal, eller tal och tal Det hade komponerat i hop en låt och ställde sig upp och sjöng jätte fins. Massa roliga verser om mig och om att nu har jag fått min prins. All mat var jätte god och tårtan var super vacker! BLekt marsepan helt vit med ett veck så det såg ut som ett band över den med röda rosor och vårat brudpar i helvitt porslin längst upp. Sen blev det presentöppning och efter det dans. Vi dansade en tryckare i stället för brudvals ...how do i live with out you...
    Sen blev det dans och mingel innan vi smet till vårat hotell vid kl 1,30. Jodå tro mig vi somnade inte direkt när vi väl kom upp på rummet =) lite champang, jordgubbar och choklad och en massa mys innan vi somnade.
    Vaknade tidigt på morgonen, smet ner och åt frukost och sen nyfikna gick vi upp på rummet för att öppna våran skattkista från kvällen innan. Där låg alla gästbokslappar och polaroidkort från kvällen innan. Jätte roliga och fina gästboksinlägg och vi skrattade så vi tjöt när vi kollade på alla korten. Verkligen en jätte lyckad ide´! Största överaskningen var kortet på min lillebror en av mina tärnor och killkompis som stod och moonade på ett kort!!!

    Allt som allt var det jätte lyckat. LIte trist att så många släktingar drog sig hemmåt så tidigt men då hade man mer tid över att umgås med vännerna..

    Jaha så nuär man fru Johansson.
    Älskar mina ringar och älskar min make och den lilla familj vi har blivit.

    Lycka till brudar ni som har det kvar framför er och njut av varje sekund tiden går allt för fort men det gör inget om dagen går fort för det finns inget underbarare än att få vakna upp varje dagen efter vid sin makes sida!

  • Yran brud

    Hm man vill ju ha bra betyg, det är ambitionen i alla fall...
    Nu blev man bara ännu mer förvirrad. I och för sig räknar jag med att ha fått barn innan jag är klar med utbildningen och det låter ju bra att man får tid att ta hand om dem när samtidigt som man pluggar men man vill ju ha bra betyg...

    Carpea: Var inte orolig, är fortfarande inne och kikar, vem vet man kanske kan ge råd eller hjälpa någon annan som inte gift sig ännu och så är man ju nyfiken på att se hur det går för er andra!

    Letar även tips till våran smekmånad. Just nu har vi preliminärbokat 3 veckor till thailand i januari, Khao Lak. Bokat flygstolar bara och börjar i Norra thailand för att senare röra oss neråt.

    Fråga 1. ÄR det någon som har varit i thailand tidigare som kan ge något hum om hur mycket fickpengar man behöver?

    Fråga 2 riktar jag till mar1lyn:
    HUr ser det ut på utbildningen med obligatoriska lektioner och tentor osv brukar det vara mycket runt 21 januari och frammåt så det kan vara svårt att ta ledigt?

  • Yran brud

    Talade med en arbetskollega som läser på lärar programmet och som känner flera som har gått ut och de säger att de har bara G i Norrköping för att man behöver inte betygen sen. Antingen är man godkänd på kursen eller inte. När man sedan söker jobb som lärare kollare de aldrig vad man har för betyg utan man får ett certifikat eller intyg som bekräftar att man är behörig lärare och vilka ämnen man kan undervisa i. Låter vetigt tycker jag...
    Sitter och funderar på om det kommer vara svårt att komma in nästa höst eller inte. Hört något om att de förmodligen skulle skära ner på platser men det skulle vara bättre att börja då även om man förlorar ett år..

    helenekl: Vi jämförde 3 st resebolag på stan samt några på nätet. Vi begärde offerter för 3 veckor i nov. samt 3 veckor i jan. Av alla offerterna var Resia billigast. Deras personal har varit mycket i thailand också så man fick mycket bra tips! I nov. gick det på 15.000 nånting och i jan var det ca 18.000. Har bara preliminär bokat ännu och inte slutbokat. Vi kanske kommer lägga till något flyg för vi vet inte vart vi kommer vilja åka hem från i thailand ännu. Har papperen hemma så jag har inget nr med mig men det är de som ligger en bit nedanför indiska inne i stan fast på andra sidan gatan. Hm vid järnvägsspåret. Jag som är kass på Norrköping är inte den bästa att förklara...

  • Yran brud

    caprea : har du bestämt dig än?

    Vikbobrud : vad har ni tänkt ha med er som "fickpengar"?

  • Yran brud

    caprea: Har du bestämt dig än?
    Själv har jag sagt upp mig från jobbet och lämnat tryggheten bakom mig för att kasta mig ut i livet som student!
    Om du bestämmer dig för att börja kanske vi kan träffas och gå till uppropet tillsammans. Jag saknar allt vad lokalsinne heter så jag behöver nog börja någon timme innan för att hitta till rätt sal....

Svar på tråden Norrköpingstråden.........igen!