• **tösabiten**

jobbigt m svullen mage konstant

Jag har problem med svullen mage. Slutade med mjölk o dyl för jag trodde d var laktosintolerans. Men det hjälper inte. Sedan fick jag tabletter m magsaft hos homopat, för hon sa att ja kanske saknade magsaft o att d va därför magen svullna upp. Men varken det ena eller det andra funkar. Känner mej deppig o ful, ledsen...

Någon som har samma problem, vet hur man blir av med detta problem???? Något läkemedel som funkar kanske??

• Svar på tråden jobbigt m svullen mage konstant
  • Lena+Mattias=sant

Du har inte funderat på att besöka läkare? De kan mycket snabbare hjälpa dig så att du får en mage som mår bättre. Det kan bero på massor olika saker. Min pappa fick special havregryn utskrivna till sig och de hjälper jättebra.

• Buslinna

Jag är rejält laktosintolerant och det tog ett bra tag innan jag lärde mig att undvika laktos helt - det finns i många, många saker som man inte tror. Jag gick omkring och var gasig i flera år innan jag insåg vad som var fel, och i ett par år till efter det innan jag insåg hur jag utesluter laktos.

Läkaren kan dessutom göra rätt enkla prover för att se om det är laktosintolerans eller inte och det kan ju vara skönt att veta.

Skulle det vara laktosintolerans och du har några frågor är det bara att pipa till!

• Tine

Jag har provat Silicol som finns på hälsokosten. Det funkar i alla fall bra på mig. Inte alls lika svullen och orolig i magen.
    Kan vara värt att prova! Lycka till!

• **tösabiten**

tine: jag har precis köpt silicol igår! hoppas nu verkligen att den funkar..men hur snabbt verkar den. jag menar min mage är svullen konstant, hur lång tid tar det innan den börjar verka??

• Mitt hjärta är hemma

Tro inte för mkt på homeopater. Magsafttabletter? Sakna magsaft? Är MKT skeptisk till homeopatin. Däremot är jag öppen för andra alternativa metoder, men INTE homeopati. Nog om det.

Fiberrik mat kan paradoxalt nog ge svullen mage, men det förstås, fiberrikt är bra. Motion hjälper min mage (även om jag praktiserar det extremt sällan) . Kostförändringar gör mig uppblåst, att t.ex. äta farmors mat en vecka på sommaren gör iallafall min mage som en ballong, trots att maten är supergod.
    Finns mkt av det jag äter som gör mig uppblåst. Tar på mig extramjuka kläder då eftersom jag upplever att hårt åtsittande byxor förvärrar saken ytterligare.

Blandtips, hoppas att iallafall något kan vara till nytta för dig.

• Buslinna

Jag hade stora magproblem som liten och läkarna kunde inte hjälpa trots många försök och sjukhusvistelser. Till slut, när jag var elva eller tolv fick jag någon enkel - och harmlös - homeopatmedicin som faktiskt gjorde att min mage blev normal. Fråga mig dock inte vad det var, för det minns jag inte...

Jag vet inte vad det berodde på och det finns säkerligen många kvacksalvare, men dumt att räkna bort möjliga lösningar helt och hållet. :) Så länge de inte kan skada...

• Mitt hjärta är hemma

Till er som är intresserade av homeopati vill jag då säga att ni bör läsa på om ämnet hos en oberoende, opartisk källa (alltså inte homeopatsförbundets hemsida) innan ni bestämmer er för att pröva. Homeopati är dyra pengar för lurendrejeri, men placeboeffekt är inte att förakta. Istället för att nu försvara era åsikter (min är ju klar) så uppmanar jag till klarsynthet inom ämnet. Ta reda på verkliga fakta! På denna länk kan ni leta vidade, sakliga studier:
    www.vof.se/links/index.html

Vet att detta inlägg inte handlar om magont, men vill hindra folk från att bli lurade. *sorry*

• Buslinna

Mitt hjärta är hemma - Om du nu menade att jag försvarade någon åsikt så måste du ha missförstått mig å det grövsta. Min andemening var just att inte _kategoriskt_ räkna bort något, så länge det inte kan skada - det är väl ändå upp till var och en att testa det de vill? Varför gå fram som om du sitter inne med den absoluta sanningen bara för att du inte gillar homeopati? "Tro inte för mkt på homeopater". "Ni bör läsa på..." "Jag uppmanar till kalsynthet." Tack för predikan, men jag tror faktiskt att folk är kapabla till att tänka själva och skapa sig en egen uppfattning.

Gillar inte att du antyder att jag inte är klarsynt och påläst, för det vet du bevisligen inte ett smack om.

• Mitt hjärta är hemma

Buslinna: Oj oj, ta inte illa upp. Om du uppfattade som att jag förolämpade din personliga intelligens tar du fel, hur ska jag kunna veta hur smart du är eller inte? Det vet ju inte jag något om!? Tycker inte att jag antyder något sådant. Wow. Ta inte åt dig då. Jag har inte sagt att du är ickepåläst. Vaddå vet bevisligen inte ett smack om? Var jag på något sätt elak mot dig? Skrev jag att just du inte var påläst? Du kanske inte läste mitt inlägg så noga möjligen.

• Mitt hjärta är hemma

Suck... Varför blir folk så upprörda om man klankar ner på homeopati...
    Buslinna: Hemskt ledsen! Menade ju inget illa förstår du väl? Menar ju bara väl.

• **tösabiten**

*silicea va det visst ja hade köpt (inte silicol som ja skrev tidigare) det e en kiselgel som man blandar ut i ett glas vatten o tar innan man äter. nån som provat detta? vet om den fungerar? och hur länge det tar innan den verkar?? (bara hunnit dricka den i 3 dar)

• Tine

Tösabiten:Man kan för att få riktig ordning direkt ta 1 msk varannan timme tills du känner att det är bättre. Jag gjorde så under första dagen, men nu så tar jag 1 msk på morgonen och 1 msk någon gång under dagen. Magen håller sig i trim och mår allmänt bra. Hoppas att det funkar för dig med!
    Lycka till!

• **tösabiten**

tine: tack så mkt! men hur länge fick du hålla på tills du märkte av skillnad?? för min svullna mage håller i sig i veckor. svullnaden går inte ens ner över natten.

sen ska ja om en o en halv vecka åka utomlands, o ja vill inte se ut så här då..speciellt inte i bikini :-0
    därför e ja väldigt angelägen om att få veta hur lång tid d tar för den o verka. kommer ja hinna bli av me magen tills ja åker...??

• blubben

Såg att det bubblade upp lite oro kring homepati och kan bara inte motstå en liten kommentar med risk för att dra på mig vreden från en anhängare..
    Homepati går ut på att vatten har ett minne som kan minnas ett ämnes egenskap. De spär ut det verksamma? ämnet tills det inte går att spåra längre, men det går ju bra för vatten har ett , ehh, minne...
    Men som sagt tankens kraft är stor.
    Till sist, jag har också problem med mage som svullnar upp. Bananer,cous-cous går bra. Potatis, syrliga frukter, fett, laktos går inte alls bra:(
    Vad gör egentligen Silicol? Ska det bli som ett lock i magen?

• Tine

Jag tyckte att det blev bättre ganska snabbt. Den 2:a dagen så kände i alla fall jag skillnad. Så du borde kunna bli bättre innan din resa.
    Jag tar även Silicol innan jag äter något som min mage brukar reagera på. Har en ganska känslig mage så innan jag äter t ex grillad mat så tar jag en tsk, och då känner jag en betydlig skillnad. Får inte alls magknip som jag annars får. Jätteskönt!
    Jag ska passa på att fråga när vi ändå diskuterar magen om någon mer än jag har kraftig puls i magen. När jag ligger ner så kan jag se och känna pulsen i magen jättetydligt. Mest på vänster sida. (Nej, inte hjärtat.) Är det någon mer som har så? Det kanske är jättevanligt?

• utvandraren

Blubben!! jag tror dessvärre inte heller på Homeopati.......

• Glam

**tösabiten**:
    Hejsan!
    Kolla upp så att du inte har tarmkatarr, min kompis hade samma symptom som du har, slutade med mjölk o dyl. O hon hade tarmkatarr, efter att hon fick medicin har hon gått ner 2kg o kläderna passar.. :)

• **tösabiten**

Glam: Vad är det? Hur vet man att man har fått det?? (En fråga från en som är livrädd för att gå till doktorn...)

• apvk

Hej, har inte läst hela tråden men äter du mycket "fusk"-socker? Typ aspartam, sukralos (light-läsk, Extra Drops etc etc)? Så fort jag slutade med det är min mage mycket lugnare och plattare. :)

• Elvisa

Har inte sett tråden förr, men bättre sen än aldrig....
    Själv är jag intolerant mot flera saker bl a mjölkprotetin, gluten och soja mm
    Vet rätt mycket om gaser i magen och så. Samt att jag har IBS.
    Ett tips för att slippa svullen mage, som hjälper för mig är att undvika strakt kryddad mat, kolsyra, xylitol, gasbildande födoömnen som paprika, lök, majs mm
    Vid problem drick mycket vatten! Dock inte iskallt!!
    Lycka till!

Svar på tråden jobbigt m svullen mage konstant