• Sara7

Mag problem

Hej!

Jag har haft ont i magen i snart 5 år, nästan konstant. Läkarna säger att det är det som kallas colon irritable, och visst stämmer symptomer. Har testat massa olika pulver och grejer. Men inget funkar riktigt. Har vissa bra perioder men många hemskt dåliga.

Jag ville bara höra om någon här har lyckats bli bättre på nåt sätt? Nåt tips som jag missat! Jag är så förbaskat trött på att alltid ha ont!

• Svar på tråden Mag problem
  • JAKF

Ja, Infomedica är jättebra! =)

Nej, det är väl så att man brukar kolla sådant först. Överkänslighet m.m. Hittar man inget, så återstår ju IBS. Det är liksom en diagnos som man inte eg. kan sätta, förrän man uteslutit det som ändå går att testa.
    Så fick jag det förklarat iaf.

När jag pratade med läkaren senast (ett par år sedan) sa han att det då höll på att forskas fram en medicin för oss med IBS. "Den kommer inom några år, och kommer hjälpa många".
    Men än så länge har jag inte hört något om detta. Får hoppas att det inte dröjer alltför länge.
    Det finns onekligen pengar att tjäna, för det läkemedelsföretag som lanserar en sådan medicin.
    Det är många som lider.

• flower177

Min ex hade IBS och en min tjejkompis har också det.

Exets mamma är sjuksköterska. Hon rådde till just INGET socker, alkohol, för mkt kaffe, "vit" mat (vitt puffigt bröd, vitt ris osv), färgämnen (i t.ex. safter), konserveringsmedel. Stress påverkar också negativt. När det gäller kosten har många blivit hjälpta av GI-kost och stenålderskost.

Min vännina har blivit nästan helt bra av en kinesiolog!! Där har hon fått ett kostprogram som äntligen hjälp henne efter 18 års kamp! Och hon har testat ALLT. Första gången hon var hos en kinesiolog var - tro det eller ej - i Ryssland! Han hjälpte henne mkt bra! Därefter har hon åkt dit några gånger men nu har hon hittat en i sverige som jobbar likadant!

• physalis

kinesiologi rules!!!

jag gick min utbildning i london (som inte hade med hälsa/sjukvård att göra) och vi hade det på schemat!

tänk ändå vad löjligt konservativa vi fortfarande är i sverige.

Jag slår vad om att begreppet kinesiologi fortfarande ä okänt för många i detta land...

• flower177

Sant! Man ska inte undervärdera annat!

• ninjan

kinesiologi, menar jag då förstås! :)

• flower177

Jag vet bara att det är en kines som gör det hela. Men det kanske är självklart.

Vågar mig inte på nån utförlig förklaring, physalis verkar ha mer koll...

• flower177

Hmmm...kinesisk läkekonst. Inget hokus-pokus, eller annat skumt...vad jag förstått är de lite av kinesiska "naturläkare"....

• JAKF

physalis
    Förklara gärna! Låter intressant! =D

flower 177
    Då är det kanske det som gjort att man själv ändå haft en besvärsfri period. Jag har dragit ner på kolhydrater. Äter enligt VV, men med lite GI-influenser, om man kan säga så (har svårt för att släppa VV och helt gå över till GI).
    Tack för att du delar med dig!

• physalis

JAKF

Det är svårt att förklara såhär, kinesiologi är ju så stort, och kan användas till så otroligt många ändamål, men,

dom liksom bakade in det i vissa lektioner ( musikerutb ) , så att man lärde sig hur mycket som helst om sig själv, vilket självklart ökar takten på utvecklingsprocessen.

Hypotetiskt ex: "varför klarar jag inte av att sjunga vackert ovanför tonen f" ? Då frågar man kroppen på kinesiolog-vis, kroppen svarar, och så vet man exakt vad man ska jobba med (inuti sig själv) för att kunna sjunga vackert ovanför tonen F.

Engelsmännen har en större förmåga att tänka att det flesta fysiska problem kan vara psykosomatiska, och det tror jag också väldigt mycket på.

Att tänka så har i alla fall gjort mig till en väldigt mycket lyckligare och friskare människa. Och läkarbesök kommer alltid i sista hand!

• Sara7

Vad skönt att läsa att det inte bara är jag!
    Jag har ätit enligt GI sen oktober och i början funkade det jättebra, min mage va lugn. Men sen de senaste månaderna har mina problem kommit tillbaka massa. Har ont varje dag! Håller på att bli tokig.
    Kaffe och vin är min svaghet måste jag säga. Men nu har jag slutat med det med för att se om det hjälper.

Jag har stressat mycket sen i julas så det kan ju va det med. Just nu mår jag inte alls bra, men jag orkar inte gå till läkare och få ett nytt pulver. Blir alltid deppig efter det! Men det är skönt att se att jag inte är ensam!

Svar på tråden Mag problem