• Sara7

Mag problem

Hej!

Jag har haft ont i magen i snart 5 år, nästan konstant. Läkarna säger att det är det som kallas colon irritable, och visst stämmer symptomer. Har testat massa olika pulver och grejer. Men inget funkar riktigt. Har vissa bra perioder men många hemskt dåliga.

Jag ville bara höra om någon här har lyckats bli bättre på nåt sätt? Nåt tips som jag missat! Jag är så förbaskat trött på att alltid ha ont!

• Svar på tråden Mag problem
  • physalis

prova alternativvård. och sluta drick mjölk.

• physalis

får man fråga vad för alternativvård du provat? :)

• Sara7

Jag har testat akupunktur och varit hos en homeopat. Akopunktur gillade jag fast det gjorde kanske inte så stor skillnad på magen. Homeopaten var jag inte lika glad över, var bara där en gång och var var lite rädd för att testa medicinerna. Kanske lite larvigt! Men en väninna till mig år ett medel från en homepat och hennes njurar slogs ut.
    Så jag är lite rädd för såna mediciner. Men jag kanske inte har testat tillräckligt mkt alternativ medicin för att avskriva det helt, är inte så insatt! Vet du nåt bra?

Tack för svaret!

• vide

Har också fått diagnosen "colon irritable" för ca 7 år sedan. Jag tycker inte jag fått någon vidare hjälp med vad jag bör/inte bör äta. Jag vet inte om alla krämpor beror på sjukdomen eller bara allergier för mat. Jag vet dock att jag är laktosintolerant. Men även om jag utesluter mjölken får jag periodvis stora problem. En sak som jag vet fungerar för mig är fettreducerad kost (inga mjölkprodukter)som är kokt, ej stekt. Jag vet även att jag inte kan dricka rödvin, förutom små mängder i sås (tack och lov!)eller vinäger. Om jag gör det får jag så mycket gas i "magen" så att det tom trycker på lungor och rygg- ONT!
    Något jag tror hör ihop med sjukdomen är återkommande blåsor i munnen (alltså ej herpes. Dessa kommer minst 2 per gång ca 1 gång i månaden.

Oj! Det här blev aldelles för långt, men jag har aldrig pratat med någon som har sjukdommen tidigare

• JAKF

Sara7

Jag har samma problem.
    Det finns ju inte direkt några enkla riktlinjer för oss som har colon irretable. Man får försöka luska ut vad man själv mår bra och mindre bra av.

Jag vet dock att det är svårt. Personligen har jag trott mig finna svar, som nästa vecka inte är sanna.
    Nu tex. Jag har inte haft ont alls, inte varit svullen eller så, på många veckor. Plötsligt får jag ont i magen varje dag, måste springa på toa stup i kvarten, uppsvullen som om jag vore gravid.. *suck*

Ska testa att dra ner på mängden kolhydrater. Det var vad jag gjorde tidigare, när magen var bättre. Så det är väl mitt tips till dig. Det KAN funka, men behöver inte göra det för alla...=/
    Mindre pasta, potatis, godis osv.

Idag köpte jag dessutom Dida på hälsokosten. Kan meddela om några dagar ifall det börjat hjälpa eller ej.

Förstår att det känns tufft. Det är inte en kul sjukdom att ha, detta.
    Men visst är det skönt att det finns fler som vet vad man talar om, och som kanske har bra tips att komma med?
    Det tycker iaf jag. Så häng gärna kvar här ett tag till. ;)

• ninjan

alltså, vad har man för symptom när man hardenhär sjukdomen? Jag har åxå ganska ofta ont i magen. Blev lite fundersam nu...

• JAKF

Från Infomedica:

Colon irritabile innebär att man har problem med framför allt tjocktarmen. Man kan ha ont i magen, förstoppning och diarré om vartannat, eller problem med för mycket gaser i tarmarna. Det är inte klarlagt varför man får det.

På engelska kallas det ofta för Irritable Bowel Syndrome, IBS, som betyder ungefär lättretbar tarm. Kolon irritabile och IBS används lite blandat i texter, men de är båda uttryck för samma sak.

Läs mer på den här länken:
    www.infomedica.se/artikel.asp

• ninjan

Tack! Det där var verkligen en informationsrik sida!

Jag har inte kollat upp varken gluten eller laktos, men jag försöker undvika det så gott det går. Annars var det en hel del av beskrivningen som jag känner igen!

Svar på tråden Mag problem