en vänlig grönskas rika dräkt?
Kan man ha denna psalm på ett bröllop i 19 augusti? eller är det för mycket försommar?
Kan man ha denna psalm på ett bröllop i 19 augusti? eller är det för mycket försommar?
det tycker jag man kan i alla fall, och jag är musiker!
Jag tycker att det är för "somrigt" men visst går det ... Det finns ju andra vackra psalmer att välja på ....
Jag tycker att du kan ha den då :)
Vi tänker ha den den 5:e oavsett vad nån säger
unelmia
-har du några andra "kända" psalmer att rekomendera?
tack för era svar!
Ja, jag är också nyfiken på psalmer lämpliga i augusti. Gifter mig den 26:e.
Blott en dag är ju väldigt vacker och känd.
Det skall ju helst vara en bekant sång så att gästerna kan sjunga med så det inte bara mumlas i kyrkan...
En psalm som vi alltid sjunger i Finland på vigseln är "Gud se i nåd till dessa två...." Känner ni till den ???
"Blott en dag" är väl ändå en begravnings psalm?!?
Vi gifter oss den 5:e augusti och ska ha den, tycker det funkar alldeles utmärkt!
Tycker visst att "en vänlig grönska" passar i augusti. Det är ju fortfarande sommar då. "Den blomstertid nu kommer" är ju lite annorlunda eftersom man då väntar på att det gröna ska komma.
"Blott en dag" är i sig en vacker psalm men alltför vemodig på ett bröllop enligt mitt tycke. Många förknippar den dessutom till begravningar, det kan inte hjälpas.
Om du går in på länken nedan och klickar vidare på musik och sen psalmer finns det en lång lista på psalmer man kan använda sig av. De hänvisar också till psalmer som har välkända melodier som gör att fler kan sjunga med!
www.vigselringen.com/