• Esereth

Bilbao Norra Spanien

Någon som har några tips om var man kan bo eller vad man ska se i Baskien? Vi flyger till Bilbao den 17 Juli och stannar i två veckor. Vi har tänkt att hyra bil och se oss omkring. Tacksam för tips.

• Svar på tråden Bilbao Norra Spanien
  • Ybrud

Jag bodde i San Sebastian en termin där är det mycket vackert, Staden är fin och stränderna underbara! Ta gärna en tur upp på berget i stan för att få fina bilder och en härlig utsikt, gamla stan är mysig den med. Det finns en liteliten by mellan SS och Bilbao som heter Getaria. Där är det supermysigt. Det var visst där Picasso föddes?!
    Sen är naturen underbar. Kuperat landskap och jättegrönt.

Fråga gärna mer. Ska försöka minnas vad mer som är sevärt

• Superhönan

Jag hänger på den här tråden. Ska också till Bilbao i juli och behöver mer tips.

• Ybrud

Hmm... jag måste komma på nåt annat åt er... Ska ta mig en funderare.

VAd har ni själv för planer och varför väljer ni just Bilbao?

// Ybrud

• Esereth

Ybrud: Vi vill gärna åka till Spanien eftersom det var där vi träffades. I södra Spanien har vi varit en del så nu vill vi testa det norra. Vi har även förstått att det finns bra surfvågor där då vi vill hitta på lite annat än att bara ligga på stranden eller mysa på hotellrummet.

Kom gärna med tips!

• Ybrud

Om ni är ute efter surfvågor ska ni väl ta en sväng över till Biarritz? Det är ungefär 30 mil från bilbao om jag inte har helt fel. (Frankrike alltså)

I San Sebastian är det även där många som surfar, då verkade det vara Stranden i Gross (inxureola) som gällde, vid de andra stränderna såg jag inga surfare.

Som sagt är naturen helt underbar. Ta gärna en sväng runt på landsbygden och sätt er på nån bar och ta några pinchos.
    Kafeerna inne i San Sebastian är inte dumma alls. Men det kostar tyvärr därefter. Om bilbao kan jag inte så mycket. Rekommenderar däremot Guggenheim museet, som enligt vänner var jättehäftigt. Jag hann aldrig med en tur på insidan, såg det dock snabbt utifrån.

• Frippan

Rekomenderar att åka ut till världens ände, Cap Finisterre bortanför Santiago de Compostella, som också är en stor sevärdhet. En fantastisk stad med en fantastisk katedral. Den tredje viktigaste valfartsorten efter Jerusalem och Rom. Har en stor Jakobsfest den 25 juli som är urhäftig, med musik, processioner, karnevalsliknade tåg, och i katedralen svingar de ett jättelikt rökelsekar, en dryg meter stort, genom hela katedralen. Hlea norra Spaninen är kargt, vilt och ett mycket dramatiskt landskap. I princip helt oexploaterat.

Svar på tråden Bilbao Norra Spanien