• Vildare

Blond vill bli mörk.

hej! jag tänkte höra ifall det är nån som är lite kunnig inom toning och sånt? jag är mellanblond (blekt)och tänkte färga det lite mörkare. jag läste lite på en annan tråd om wella soft colour i färgen mellanblond. tänkte höra ifall ni vet om det finns risk ifall håret blir grönt av det? skulle ju inte vca så kul, men ja vågar inte ha i en röd toning innan ifall det blir för rött :D nån som har tips? =)

• Svar på tråden Blond vill bli mörk.
  • Vildare

ja behöver er hjälp!! :D

• Me82

tänk bara på att om ditt hår är blonderat innan, så suger det åt sig ännu mer av den nya färgen...en ljusbrun färg kan alltså bli väldigt mörk i ett hår som är blekt...lycka till iaf! :)

• **tösabiten**

hade jag varit dej, hade jag gått till en frisör och frågat dom om råd. vet av erfaranhet att det kan bli fel annars. gör inget, innan du vet säkert!

• bonitan

om du är blonderad och vill ha brunt måste du ha en guldig färg, eller pigmetera med rött annars blir det grönt.

Jag skulle satsa på ljusguldbrun. Absolut inte chockladbrun eller brun, då blir det grönt. För grunden är grön i det.

• Ssuperstar

du kan tänka på att försöka undvika toningar med en färgkod som ligger runt 6, tex brukar ljusbrun eller mörkblond heta 6.o eller liknande, välj hellre en ljus brun färg med bara lite rött i,är det röda skiftningar i slår det inte i grönt, ett bra alt. är om man går till frissan dom har ett märke på toningar som går att blanda,lycka till me håret, och välj gärna en toning som är lite ljusare än vad du har tänkt dej ( ungefär som man tänker när man ska måla om ett rum) , tycker att det oftast brukar bli mörkare än vad man tänkt sej...

• Setemberbrud06

Hur mork vill du bli och hur ljus ar du nu?
    Nar man gar fran ljus till morkt maste man lagga in pigmentet igen, om du vill ha mellan brun farg hade jag slangt in en rod/koppar toning forst, sa det blev rott och darefter den onskade bruna fargen du vill ha. pa sa satt vet du att det ej kommer att sla gront, men med sana ha jobb rekommenderar jag dig att ga till en frisor.

• ninjan

När man färgar ett blonderat hår måste man först förpigmentera, annars fäster inte färgen ordentligt, och det kan bli en annan nyans än man har tänkt sej. Du kan ju alltid testa att göra det själv, men var då beredd på att du kanske får gå till en frisör och reda upp lite sen.. Om du vill göra det själv så välj en färg med guldnyans, eftersom de innehåller röda pigment (som alltid behövs när man ska färga ett blont hår mörkt). ..Svarade typ samma sak som alla andra..:)

• Vildare

jag har köpt en toning som heter kastanj..tror ni det blir bra?.ser ut att vara rött i den..inte grönt iaf!? men jag har också hört att en toning inte går lika lätt ur ett blont hår igen...hm..men ja vill så gärna testa :)

• Johans w2b

Usch, alltså jag borde vara expert på det där med olika hårfärger för jag vet inte ens vilken min riktiga håfärg är längre. Min frissa säger att jag har världens tåligaste hår! Jag har varit allt...

Mitt råd lyder: trots att det blir lite dyrare så gå till en frisör! Det kommer betala sig flera gånger om ifall det skulle bli fel. Risken är att ditt hår kommer bli grönt. Det beror sig helt på vad du gjort för behandlingar på håret tidigare och för hur länge sedan osv.. Jag hade inte riskerat något, det har helt enkelt blivit fel för många gånger när jag skullat färga mig med sådana toningar och färger som finns till salu för "vanliga" männsikor - inte frisörer. Gör det definitivt inte om det är nära inpå ditt bröllop!

• Sibylla

Även om du vill färga själv brukar det gå att köpa färg hos frisören och då får man också oftast tips på rätt färg. Det är lite dyrare än i affär men det är det värt.

• Vildare

men jag har verkligen inte råd med en frisör! men kastanj borde väl gå bra...det borde väl iunte bli grönt eftersom kastanj skiftar i rött...och vad menar man egentligen med grönt?!

• Johans w2b

Jag menar inte mintgrönt men det syns ändå tydligt att det är grönt, särskilt när solen lyser... . Om du verkligen inte har råd att gå till frisören tycker jag att du ska göra som Sibylla. Lycka till!

• Carambole

Även röda färger blir mer framträdande i ett blonderat hår, så kastanj kan göra att håret blir mycket mer rött än du tänkt dig.

• Vildare

hellre rött än grönt då :) men om det blir för rött...ska man ta i en brunare toning efter det då? jag sitter nu och färgar en slinga av den ljusaste delen av håret, innan jag har i färg i hela håret...för säkerhets skull!

• Loyal

jag har färgat blont hår som jag färgar hemma. är blond i vanliga fall också men gillar när det är riktigt ljust. När jag färgar själv köper jag en vanlig färg på ica och slänger i håret. mitt hår har stått ut med mycket! nu under sommaren har jag blandat upp mit hår med bruna folieslingor i underhåret och eftersom min bästa vän är frisör hjälper hon mig med all klippning och färgning. Hon sa att mitt hår kunde gå åt det gröna hållet om jag inte valde guldiga eller rödaare bruna nyanser på slingorna. Dessutom är det större risk att du misslyckas om du färgar ditt hår själv hemma med vanliga hårfärger. det som frisörerna använder är mycket mildare och då kan de dessutom blanda som de vill. att gå in och rådfråga på en salong kostar ju ingenting så det kan vara värt att höra efter. Mycket beror ju på hur slitet ditt hår är.

Svar på tråden Blond vill bli mörk.