• Bride Aug-08

Vinkännare?

Finns det någon här som kan lite om vin?
    Jag har ett vin hemma som ska vara ett jättefint rött vin, det är från 1984.
    Nu funderar jag på att låta det vinet bli en del av den träkista med doftljus, vin, glas som gästerna skall få lägga hälsningar till oss i under bröllopet. Och sen ska vi öppna lådan på vår 1a rsdag av bröllopet och äta en riktigt god middag och dricka vinet och läsa deras hälsningar.
    Men, det där vinet har inte förvarats på något optimalt sätt. tvärtom, det har fått stå i skafferiet i alla dessa år.
    Håller sig ett rödvin ( i svart tjock flaska om det har någon betydelse) fint i alla dessa år? Eller finns det risk att det är ett förstört vin som inte kommer vara kul alls att dricka på vår bröllopsdag?

• Svar på tråden Vinkännare?
  • Gnappgnapp

Jag är tveksam till att det har hållt sig i 22 år utan "bra" förvaring... men en idé kan ju vara att lägga i ett annat gott vin också, i fall 84:an är skrutt...det enda sättet att få veta är ju att öppna det, så ta ett annat vin i reserv! ett vanligt gott vin håller ju ett år i en låda!

• Bride Aug-08

Gnappgnapp

kan tilläggas (vilket jag borde skrivit i första inlägget). att jag fick vinet julen 2001. och tiden innan dess bör det ju ha förvarats korrekt.
    står inget på flaskan om förvaring.
    Hur ska man egentligen förvara ett vin?

• Roslagsbrud

Vin ska förvaras svalt, mörkt och liggande. Gå in på systembolagets hemsida och se om du hittar "ditt" vin där, eller så googla fram det. Du kanske hittar info om hur länge vinet kan sparas. Även fina viner har ett bäst före datum.

• Gnappgnapp

jag är ingen expert, men ett lagringsvin ska väl förvaras mörkt och svalt... liggande så att vinet hela tiden fuktar korken och inte torkar ut den för då förstör syret vinet...det finns säkert triljoner sidor på nätet om detta och alla lär inte vara överens!

MEN bara för att det har förvarats rätt är det inte 100% garanterat att det inte kommit in luft genom korken så jag hade i vilket fall lagt ner en reservflaska!

• Courage

Ett vin kan förvaras på flaska upp till 30-40 år, sedan måste det korkas om. Men ett vin kan om det skötts väl, korkats om, blir det över 100 år gammalt, och vara mycket gott. Men alla viner kan inte sparas, generellt sett endast de med mycket syra och tanin i sig eller med mycket socker.

Det som är avgörande här är alltså; vad är det för slags vin? Namn, distrikt och slott?

• Courage

Ooooh, var det ett portvin! Det förstod jag inte! Ja då är det nog inga som helst problem. Det är nog i en lysande kondition! Inga problem!

jag och några vänenr drack en 1987 Kopkes här i julas, och det var nog det godaste portvin jag någon druckit. Fullständigt fantastiskt!

• Bride Aug-08

Courage
    kan bara hänvisa till länken ovan. Själv kan jag så lite om viner. dricker så sällan. så risken är väl i allafall att jag inte skulle märka om det blivit dåligt :D
    Men vore ju kul om det inte smakade helt apa.

• Bride Aug-08

Courage

tackar, det låter ju lovande. det var ju inte exakt samma vin, allt stämmer förutom att jag har en 1984 istället för en 1985a, men i övrigt så va det exakt samma som stog vad gäller t ex alkoholhalt.
    så hoppas att det blir ett bra vin att ha på vår 1årsdag

• Courage

Det blir nog lysande.

Välj goda tillbehör! Mina favoriter till portvin är gorgonzola, roquefortost, Bredsjö Blå-ost, rostade valnötter, gåslever, torkade fikon, digestivekex till..... Avundas er!

Drick inte i för små glas utan fyll rätt rejält i vanliga vinglas. Uppkorkad håller sig portvinet några veckor men börjar sedan sakta, sakta försämras.

Vilken härlig 1 årsdag ni får!

• Bride Aug-08

Tack
    Ja någon gång måste väl vinet drickas upp :D
    har bara stått där i flera år nu eftersom vi egentligen inte dricker vin. Men kan ju inte stå o damma (jupp tjockt lager på) i hur många år till som helst.
    Vad är då bättre tillfälle att korka upp det på än vår 1a bröllopsdag. hmm kanske vår 10e, men då är det så gammalt. vill ju att vinet ska ha en sportslig att vara fint o bra fortfarande.

Svar på tråden Vinkännare?