Egypten Hurghada???
Hej!!
Jag åker till Hurghada i Egypten om två veckor och skulle vilja bli översvämmad av tips.
Har aldrig varit i Egypten innan (även om jag annars är hyfsat berest...) och behöver all hjälp jag kan få!
Hilfe, hilfe!!
Hej!!
Jag åker till Hurghada i Egypten om två veckor och skulle vilja bli översvämmad av tips.
Har aldrig varit i Egypten innan (även om jag annars är hyfsat berest...) och behöver all hjälp jag kan få!
Hilfe, hilfe!!
OJ oj oj vilken tur du har!!!
Jag som inte varit här inne pa 3 manader, men nu närmar sig syrrans bröllop o jag ska vara toastmadam. Jaha, vad har jag för nytta av det tänker du?
Ha!! Jag bor i Hurghada!!
Maila mig pa cattiecattie@hotmail.com
(Jobbar förresten pa ett skandinaviskt dykcenter, ni ska defenitivt testa dyka! eller snorkla)
Jag har massa tips pa restauranger, utflykter o dyl. Vilket hotell ska ni bo pa?
Dessvärre aker jag hem pa semester om en vecka men jag kan ge er massa tips!
Hör av dig!
Masalaama! (arabiska hejda )
Cattie
Tack! Du har mail!
Jag ska åka till El Gouna i augusti så jag puffar för den här tråden för jag vill också veta grejor om Hurghada! :)
Det vill jag med! Vi har ska också åka dit snart. Puffar för att få reda på saker man kan göra och ungerfärliga priser på saker och ting. Vad ska man t.ex. köpa där? Något speciellt?
Jag vill också veta vad man "ska" köpa :)
Vad är givet och prisvärt att köpa när man är i Egypten?
Jag och min blivande var i Hurghada nu i april! Jag tyckte det var toppen! Stan i sig är inte sa vacker men vi bodde pa ett jättestort hotell med stort utbud av allt! Sa den enda gangen vi lämnade hotellet var för att göra utflykter (vilket iof inte är var stil men det fanns sa mkt pa hotellet!).
Vi gjorde 3 utflykter - motor safari, med 4-hjuling i öknen.
1 dags utflykt till Luxor och snorkling fran bat sista dagen.
Jag rekommenderar definitivt Grand Resort där vi bodde.
Jag har inte varit i Hurghada men älskar att resa i Egypten och skulle definitivt rekommendera lite utflykter - dock är väl frågan om hur lång tid de tar relativt tiden man har.
Vad man ska handla? Hmm, i El-Gouna var det mesta dyyyrt! Turistsouvenirer, läder, tyg, etc är ofta prisvärt, men pruuta! Ner på 30-60% av utgångspriset ska ni!
Anne på Grönkulla:
Planerar inte att shoppa ihjälp mig, men hade väl tänkt åka till Hurghada då eftersom jag också hört att det ska vara väldigt dyrt i El Gouna. Vårt syfte med resan är att slappna av och förlova oss!
Ska försöka pruta, men åh så pinsamt jag tycker att det är...
Vi ska på en endagstur till Kairo/pyramiderna och förlova oss där. Vet att det är väldigt lång restid osv, men de tär det värt. Tycker inte man kan åka till Egypten och INTE se pyramiderna! :D
Vi ska vara där två v och ha med oss massa böcker och solkräm! :D:D
Jag vet att många tycker det är pinsamt, men det är såååå värt det - dessutom är det förbaskat kul när man kommer igång! Shopping i ElGouna (som annars är en fantastisk all-inclusive-resort) var ju dyrt mycket för att alla är turister och ingen vågar pruta, alltså är de vana i butikerna att kunna ta vilka priser de vill.
Ha så trevligt och fråga på! (Vi gifte oss i Egypten förra året!
Wow! Häftigt! :) Skulle också vilja rymma bort med några få utvalda, men det finns såna som inte skulle förlåta oss då ;) Men på förlovning får man rymma! :):)
Ja, vi har all-inclusive och ska bara NJUTA av att inte jobba, inte plugga. Ska bara läsa goda böcker och äta god mat!! Och ta miljoner med kort!
Har läst om papyrus och parfymer, ska man köpa det eller... Om man är intresserad alltså...
Ja, det kan man absolut göra, men jämför priser lite innan!
Det finns nåt ställe med papyrus precis utanför pyramiderna bl a så finns det säkert i Hurghada också. Ev kan nån utflykt organisera besök till ett tillverkningsställe men då kan priserna vara mindre tänjbara dock kan det vara värt det om man inte gillar att pruta och vill känna sig lite tryggare om köpet.
För parfym gälle rsäkert samma - det beror nog också mycket på om ni vill ha märkesparfymer (oftast kopior tror jag) eller lokalt gjorda essenser. Men kolla runt innan man köper är alltid ett bra tips! På sina håll, särskilt i Kairo, har de bra antikviteter o kopior också men kolla innan ni köper så det inte behövs intyg på det! Då är kopior bättre köp, på sitt sätt.
Hej Ingela!!
Jag tycker Sofitel är bra. Stranden är fin och maten jätte god. Enlig min Marcus är vissa av rummen i behov av renovering, men det är helt ok.
NÄR är det ni ska aka? Jag har just varit pa en dags turen till Luxor med konungarnas dal o alla tempel, men det är otroligt varm nu! Rekomenderar verkligen tva dagars turen som jag varit pa tidigare. Lugnare tempo och mer tid att vila. Dessutom ingar da Nilen kryssning o besök pa papyrusfabrik. ( jag aker alltid med pa Fritidsresors utflykter här för dom har svenska guider. om du vill kan ni fa nr till deras guider här o boka det ni är intresserade av pa plats. )
Vad gäller magsjuka sa vill jag ge dig klara besked.
JA det är lätt att fa yalla mage (yalla=skynda pa arabiska)
MEN ät vad ni vill! Bakteriefloran är annorlund här, det är AFRIKA.
Tvätta händerna med pa apoteket köpt alkogel, varje gang ni hanterat pengar. det är oftast där man far yalla magen.
Och självklart ät inte pa seafood resturanger som e helt folktomma.
Avskyr när guiderna här skrämmer upp folk med rövarhitorier o dyl.
Klart ni ska kunna njuta av inhemsk mat o utforska staden!
Men OM man far Yalla mage ska man inte vara svensk o vänta pa att det ska bli bättre!!!
NEJ! säg till i receptionen att ni vill ha läkaren skickad till rummet.
Sag att ni vill ha en dunderspruta mot diarre´eller vad ni nu har problem med,thats it!
Visst det är stark medecin och man vet kanske inte exakt vad det är, SO WHAT!?
Ni är pa semester o ska inte ligga pa rummet o spy o bajsa ner er i flera dagar. Gör sa punkt slut.
Bästa färdmedlet är lokala yalla bussarna. Dom passerar utanför hotellet hela tiden. Sofitel är ju lite utanför stan,men det är MEGA billigt med lokala taxi/bussar.
????
Ja det är sahär nämligen
Alla bussar/taxi ser exakt likadana ut. skillnade är om det sitter folk i den eller ej.
Om det sitter en chaufför o en dörröppnarkille i sa är det taxi om det är fler människori, sa är det buss.
Ni fattar det när ni ser det. Taxi pris till sekalla, som centrum kallas, gar pa ca15- 20 egyptiska pund (L.E) Ocg da spelar det ingen roll om ni är tva pers eller 7 15-20 är alltsa för HELA taxin.
Lokala bussen kostar ca 2 L.E o KOM i HAG att alltid betala EFTER ni hoppat ur bussen.
Egyptierna är ett ärligt folk. Dom stjäl inte
MEN det är inte förbjudet att luras! Hihi hall koll pa pengarna sa ni far rätt växel tillbaka.
OK Mysiga restauranger!
Min absoluta favorit ligger pa GRAND RESORT ( säg det till taxi chauffören )
Stort rosa hotell. Fraga efter den indiska resturangen när ni väl är där. Den är jätte romantisk o lugn o stillsam,kocken är fran pakistan o lagar UNDERBAR mat! ( Murgh Tikka Masaala till huvudrätt)
Hard Rock Cafe´hurghada är i princip samma som överallt annars i världen dvs jätte god mat, men här i egypten mycket billigare! dessutom massa fjantiga sjungande servitörer pa kvällen, hihi.
Egyptisk mat äter ni bäst pa en tvärgata till McDonalds i sekkala. Titta pa McDonalds.Precis in till vänsterom gar en skabbig gata.Ga framat ca 50-70m sa hittar ni Pita Sphinx pa höger sida. Dom har mega god mat o bra manyer pa engelska samt trevlig personal. snuskigt billigt!
EL MINJA heter den lokala fiskrestaurangen, som inte är FÖR lokal (smutsig o skabbig)
Jag gar alltid upp pa övervaningen, tycker där e mysigt.
Vill man ha mer turistigt ( blää nää inte jag i allafall) äter man pa FISH HOUSE, som ligger precis intill Mc Donalds. ( Man kan fa tramsiga hattar o känner sig som i en skolmatsal, slamrigt o mycket folk.)
Däremot har dom (hör och häpna) en liten härlig sushibar! i samma hus.
Jag lovade mig själv att aldrig prova sushi i Egypten, magbesvärens förlovade land, men blev saklart till slut desperat ( galen i sushi som jag är) vilket jag idag är väldigt tacksam för.
Da Nanni heter en bra italiensk restaurang. Be chaffisen köra er till hotell La Perla om han inte vet var det stället ligger.
Vill ni ha en riktigt lyxig middag, med fantastisk utsikt o romantisk atmosfär ak till hotell Mariott o deras restaurang Tuscany. Den e helt jaa alltsa dyr för at vara här, men LYXIG!
Maten e helt fantastisk!!! Levande ljus, pianobar och ja helt underbar mat.
Eftersom ni ska vara här tva veckor hinner ni lätt med bade luxor och Kairo utflykterna. Tänk bara pa att inte ta endags turen till kairo, den e massiv o mast evara pa minst 2 dagar.
Jag jobbar ju pa ett svenskägt dykcenter i Hurghada, Colona Divers.
Om ni ska dyka sa rekomenderar jag alltid en snorkling heldag m bat först, för dig som inte har cert. Sa du far lite "uppvärmning". Sen kan du göra provdyk fran stranden nagon annan dag i din egen takt med svensk instruktör.
Sen finns det ju El Gouna att besöka när ni är har.
Det är liten stad som e väldigt exlusiv för bara turister. Ägs av en stormrik egyptier och har en riktig lyxyachts hamn m massa härliga dyra shopping butiker o grymma restauranger.
Paminner mycket om en medelhavs marina. Där e väldigt lugnt o harmoniskt..
Kopierar nu detta o lägger in sa att alla kan läsa det.
Ha det bra i Hurghada!
Kram Cattie
Tack för jättebra tips! Ska definitivt kolla upp ställena du rekommenderar!
Någon som vet något om hotellet Grand Makadi?
haha jo nu e det jag igen..
jag vet en del om grand makadi
Ligger ca 30 min fran Hurghada, inefattat i ett stort hotellomrade med manga olika hotell. Mycket lugnare än Hurghada stad, men maste papeka att det inte är "riktigt" Egyptisk. Väldigt avskärmat och turistigt. Vill bara vara ärlig.
Hotellet är vackert men har hört att servicen inte är den bästa..
All inclusive är inte alltid bäst...
Cattiecattie!?!
Jag stjäl tråden lite... Jag tog mitt OWD-cert i november på Colona Divers, Magawish, Hurghada - undrar om det är din klubb? :) I så fall kanske vi sågs... :)
Det var jättekul att lära mig dyka - ngt av det bästa jag gjort i mitt liv, definitivt det vackraste... åh, jag längtar tillbaka till det turkosa Röda havet... *djup suck*
Så mitt tips är att dyka eller åtminstone följa med ut på en snorkeltur, för det var nästan lika härligt - SÅ underbart vackra korallrev!!!
Tack för alla bra tips!! Himmel vad bra detta forumet är!
Ok... Packningslistan då? Myggmedel, solskydd och magmedicin... Vad mer är obligatoriskt för egypten? Någon som har tips?
OCH en VIKTIG fråga!! Hur gör man med visat? Vi kommer inte att fixa visum genom ambassaden utan har blivit uppmanade att fixa dem på flygplatsen i hurghada. Hur funkar det? Vart går man? Vad ska man ha med sig? Är det bökigt eller snabbt fixat??
hahah ok snart far jag starta förmedling!;)
Visa far ni hjälp med att fixa pa flyget.
Var inte orolig!
Nej ta inte med myggmedel o magmedicin fran sverige, gör aldrig det när ni reser. Av den enkla anledningen att det som köps pa plats är gjort för den här typen av magakommor o den här typen av mygg :)
Later vettigt inte sant? Problemmagen i Egypten är INTE samma som i Sverige, DET kan jag lova! ( talar av egen erfarenhet! )
Här i egypten handlar man för att ta med sig hem:
* T-shirts med alla möjliga tryck
* Parfymer
* vattenpipor
* "papyrus" ja för det är ofta bananblad o inte fran papyrusgräs
* bomull ( badhanddukar, badrock )
Bade t-shirts och bomull har bra kvalitet
men om ni e bleka i skinnet (=nyanlända), för ni sämre pris. Prutandets konst är en hel vetenskap o jag säger bara kort
Nr 1 HANLDA INTE FÖRSTA DAGARNA
da har ni inte hunnit prata med nagon annan o fatt uppfattning om ungefär vad ni ska betala
Nr2 säger han (ja det är alltid en han )
100 sa säger ni 20! varpa ni sedan kanske enas om 40. Lat försäljarna prata, ge dom tid.Sta pa er!
Men tänk pa att om ni fragar om priset, da har ni börjat förhandla.
Summa sumarum NEJ det är inte som i Sverige och det tycker jag är skönt.
Vill ni ha expressen i grannbutiken som trängs med kalle kaviar o dyl, ak till gran canaria
Visst ska ni även utforska Röda Havets underbara värld! Jag e den enda skanska tjejen här pa dykcentret, sa har du träffat mig sa vet du :)
Trevlig resa
Cattie
Catteicattie; tack för svaret! Jag trodde väl inte riktigt att det skulle vara "egyptiskt" på ett sånt ställe. Vill bara slappa på ett varmt ställe. Däremot hoppas jag verkligen att du hört fel angående servicen!
Apropå att pruta; det är verkligen skitkul! Ni som inte försökt än - testa det! Annars betalar ni verkligen överpriser. De har lagt på väldigt mycket från början.
Cattiecattie
Supertack!!