Inlägg från: Sister of the Night |Visa alla inlägg
  • Sister of the Night

Vår hund älskar broccoli :-?

Vill inte förstöra nöjet med tråden genom att vara alltför allvarlig, men en varning: Se upp med till exempel just päron! Jag har läst i ett veterinärsvar i en tidning att de (och möjligen annat av det TS nämnde i trådstarten, jag tror att just frukt var extra "flagg" på) innehåller höga halter av axalsyra, något som kan orsaka kristallbildningar i urinblåsan hos hund och katt. Detta i sin tur kan orsaka ett livshotande tillstånd, där veterinär måstwe tillkallas. Inte lätt att veta så klart, så just därför vill jag passa på att dela med mig av detta.

• Sister of the Night

nej nej, INTE glad blinksmiley!!! Detta var INTE ett skojinlägg! Parentes skulle det vara.

• Sister of the Night

Och det ska inte stå "axal" heller. Byt ut A:et mot ett O, så blir det rätt. Man är för snabb ibland...

• Sister of the Night

Instämmer med Jecka. :)

• Sister of the Night

Maria, Jo, det kräver eftertanke FÖRE att skaffa hund. Håller med! Det är inte aktuellt för min del, men oh vad vackra de är!! :)

Sen det du skriver om faran i att skämma bort djuret med ensidig kost - du har helt rätt även där! Det är ju totalt livsfarligt att katten endast äter krabba! Har läst att fisk egentligen inte är "kattmat2, och att en ren fiskdiet är direkt farlig för katten pga uteblivna vitaminer.
    Samma sak med de som tycker att hundmat nog duger åt katten också, "det är ju billigt och bra": Se upp med detta, för katten är beroende av taurin (minnet sviker mig, men jag TROR det var taurin det var frågan om) och detta finns visst inte/enbart bristfälligt i hundmat.

Vill även åter poängtera faran med att servera hund och katt större mängder frukt, med anledning av oxalsyran. Denna kan bilda sammanhopningar i avkastningsorganen, vilket är direkt farligt (och inte så kul för djuret).

• Sister of the Night

Wire, i GURKA också?!? Det visste jag inte!
    Jag skulle gärna vilja veta vad din veterinär gav för info om olika födoämnen. har du lust att skriva ned??

• Sister of the Night

Wire, tack snälla! (mejl kommer.)

Svar på tråden Vår hund älskar broccoli :-?