• jejoson

Bröllop Cypern

Så verkar det som om vi ska bli man och hustru då. Känns spännande men ärligt talat är det mest för att det är oerhört viktigt. Vi ahr barn och vet efter att ha pratat med kunnig man på banken att det är oerhört viktigt, men så klar även romantiskt.

Hur som helst hade vi tänkt viga oss på cypern och överraska våra föräldrar som ska med på resn. Detta visade sig vara sårt då skandinaviska kyrkan inte får viga ytan bara ge kyrklig välsignelse. Vi kommer att ha eb borgelig vigsel först här hemma innan vi far i hemlighet) och sedan ha en kyrklig välsignelse där nere. Är det någon annan som varit med om detta? Kann kännas lte tråkigt att man inte får göra det på samma dag men det får nu bli så här då ingen av oss vill ha en strot bröllop utan alltid pratat om att gita oss utomlands för att ett år efter vigseln bjuda in vännerna på bröllopsfest.

mn jag känner en viss strss då vi kom på detta i helgen och vi ska viga oss i sepetember så tips tack :)

• Svar på tråden Bröllop Cypern
  • pickolina

Jag har inga tips att ge dig men jag vet dock flera par som gjort precis så. Tex de som vigt sig i Frankrike (tror jag det var)... Där gifter man sig först borgerligt och sedan välsignar äktenskapet i kyrkan.

Vi har ju inte så i Sverige men det är inte helt ovanligt att det är så har jag förstått...

Vet även flera som gift sig just pga barnen och den säkerhet skillnaden i lagarna för gifta ger...

Jag tror att det kan bli precis lika roligt och romantiskt att gifta sig borgerligt och sedan överraska familjen med en romantisk välsignelse i kyrkan när ni är utomlands... Låter jätte mysigt!

• Ullisbullis

*vinkar glatt* Vi ska gifta oss på cypern den 24:e augusti!!! Det går att gifta sig borgligt på cypern!!!!Först borgerlig vigsel i Ayia napa Town hall och sedan får vi kyrklig välsignelse på stranden(ej bestämt exakt plats).....Jättespännande men ganska "krångligt" att planera på avstånd....Tur att det finns internet/mail..Fråga på jag har massa tips....Vi skulle egenteligen "rymt" med våra barn och gift oss i hemlighet men hemligheten läckte ut(lätt hänt när man har en 4 åring) så nu ska släkt och vänner med!!Vi blir 17 personer och ska bo på callisto allihopa!!Grattis grattis och sätt igång med planeringen nu....

• jejoson

Oj så kul att höra ullisbullis, en till på cypern
    Men berätta, på stranden. det låter mysigt. Hur ser planerna ut. Berätta mer än gärna. Vad har du tänkt ha för klänning, vaifrån kommer blommor. Hur gör ni med middag och bröllopstårta. Jag blir alldeles exaltera

Har ni planerat med email hela välsinelsen Oj så mycket frågor. Hoppas på svar

• Ullisbullis

Som sagt..Ännu i planeringsfasen...Vi ska vara "bröllopsklädda".Jag har köpt en nixa klänning, ivoryfärgad med bordeux färgad brodyr...Mannen ska ha svarta byxor och en ivory färgad väst och skjorta med en bordeaux färgad plastrong..Ingen kavaj/jaquet det blir för varmt...Jag har surfat runt en del på nätet och lyckats boka limo för oss och en minibus för gästerna...Vi har inte riktigt bestämtvar middagen ska vara men det lutar åt att ha det på hotellet...Det finns en svensk tjej som jobbar som fotograf nere på cypern och hon har en del kontakter vad gäller blommor och frisör...Vi åker med fritidsresor och deras representant i ayia napa har oxå hjälpt till...Själva vigseldatumet bokade jag via mail till borgmästaren och vi ska vigas i trädgården/Amfiteatern...Jag ringde ner och pratade med den svenska prästen och bokade datum men eftersom han är hemma i sverige på semester den 24 augustiblir det hans vikarie som ska ge välsignelse och vi ska diskutera upplägget med honom vid ett senare tillfälle...Mitt största orosmoment är egentligen det sdministrativa...Det skulle vara katastrof om vi inte har rätt papper med oss ner..Vi åker ner redan den 14 augusti och har ju möjlighet att fixa det sista på plats...I värsta fall får vi ringa efter en vanlig taxi, äta buffén på hotellet och köpa en blombukett på torget bara...Nu får du berätta om era planer!!!

• jejoson

Oj så kul att höra om era planer. Så här se våra ut, av det vi vet

Vi viger oss borgeligt hemma samma dag, mest troligt, som vi far. Inga vittnen som vi känner. Allt ska vara superhemligt. Sedan har vi en kyrklig välsignelse på cypern. Inga plner för det ännu, inte ens bokat datum. Men drömmen är ju på stranden, o m det går. Våra föräldrar som ska med alla fyra vet absolut inget. Anldningen att vi far ner är att min mamma fyller 60 i år och våra föräldrar är goda vänner.

Middag funderar vi på vings hotell eller något annat om man får ngt bra tips förstås. Vad gäller tårta och bukett vet jag inget men antar att det löser dig där.

Kläder var jag och köpte igår, till mig. Det blir en linne kjol och över den en lite typ av linneklänning som man kan knyta på axlarna och lite var man vill.I vitt. Låter konstigt jag vet men väldigt romantiskt och avslappnat. Vill inte ha ngn vanlig brudklänning. Sambon ska ha vita linnebyxor och vit linneskjorta och sonen samma, om det går att få tag på.

Dagen efter vi vigt oss kommer det att finnas en anons i tidningen hemma

Tittade på ringar i går, både till mig och sambon, då vi inte ens är förlovade. Det blir en i vitt guld. En classic ganska grov sak. Slät för honom naturligtvis och en lika för mig men vi kommer att sätta 16 stenar i mitten av den runt om.

Allt känns så spännande och fantastiskt nu när man satt i gång.

Berätta gärna om du får några tips på middag, tårta, blommor mm, bra om man kan hjälpa varandra.

Ps med oss blir vi 7 pers Ds

• Skyttenbrud

Ullisbullis:

Hur går det för er med era planer. Något nytt att komma med.

Nu är alla kläder klara för oss. men det var absolut inte lätt att hitta vita linnebyxor till den lille. Det blev ett par tjejbyxor, men ska vi ska klistra över tjej märketmed ett annat märke. Nöden har ingen lag.

• Ullisbullis

Hej igen....Planeringen går framåt och en hel del sker har fallit på plats nu....Jag har fått mkt hjälp av fritidsresor representant på cypern..Hon har bokat tid för att välja blommor,provsminkning/håruppsättning, kollat prisuppgift för limo, ordnat mottagnng på hotellet efter vigseln med champange frukt och canapéer...Jag såg att du frågat om blommor...Kolla denna sida...www.arocariaflowers.com/...Där har jag tid...Jag har som prisuppgift fått från 6 cyp och uppåt....Vad gäller tårta är det så att du kan inte beställa den själv och ta med till restaurangen där ni ska ha middag(hälsovårdsmyndighets bestämmelser) men det är inga problem att be restaurangen beställa en...Heltsäkert får du välja själv hur den ska se ut...Vi har ännu inte bestämmt var vi ska ha middagen men här kommer några förslag vi fått....Blueberries (www.blueberriesrestaurant.com), Taverna Napa där kan
    man äta cypriotisk Meze som är upp till 20 olika rätter med förrätter och
    sådant. Alla mat ställs fram på bordet i omgångar, lite annorlunda.....Svårt att välja....Vi ha ännu inte ordnat med alla kläder...Jag och tärnan är klara...Näbben ska ha skor...Mannen ska ha byxor och skor och min son behöver hela kittet....Vi har ju valt att vara "riktigt bröllopsklädda" men vet inte vad vi ska köpa till honom..han är 14 år och jag tror det blir för uppklätt med finbyxor,skjorta,väst och plastrong på honom...Hmm....Svårt...Det är ju inte liiiiite varmt på cypern i augusti heller...Jaja...Vi får se vad vi hittar... Från börjarvar vår tanke oxå att ha vita linnekläder men helt plötsligt ändrade vi oss...Så har det varit hela planeringsstadiet...Men det är ju viktigt att det blir "rätt"...Det är ju vår stora dag ju... Oj vilket lång inlägg det blev!! Har du kontaktat Ving( var det dom ni åker med??) och frågat om de kan hjälpa till med planering/betällning/bokning?? Svårt att göra det själv hemifrån och man vill ju ha så mkt klart som möjligt så man kan släppa det...Jag har hört folk som lagt upp det så att de bokat allt på plats men då har det inte blivit någon semester alls utan all energi/tid har gått till bröllopsplanering...Inget att rekomendera tror jag...

• Skyttenbrud

Det blir välsignelse på stranden Jaaa!!!!!! Funderar på barfota, vad tror du?

Tack för alla tips, alltid bra. Har kontaktat Alway som skulle vidarebefodra min frågor till ngt på Cypern. Det är ju som du säger svårt att fixa allt hemifrån.

Vilken blomaffär har du kontakt med? Vilken bra ide det där med vickning på hotellet, det kanske skulle vara ngt innan middag.

Vilken tid ska ni ha era vigslar?

Lycka till med er fortsatt planering. Jag skriver så fort jag får några tips

• Ullisbullis

Hej igen!!...Kolla inlägget ovan där finns det en länk till Arocaria Flowers... Å på stranden...va mysigt...När blir det?? Har ni bestämt vilken strand?? Pratade du med Olle?? Han är hemma i Sverige när vi ska ha välsignelse så et blir hans vikarie för vår del. Min vigsel är redan kl. 13...Efter det blir det fotografering i det gamla klostret för att sedan åka tillbaka till hotellet för mottagning...Välsignelsen ska vi efter goda råd från vår fotograf ta senare på eftermiddagen..Efter det direkt till restaurang för middag...Ska bli så spännande...Kom idag på att vi nu kan ordna med alla papper vi måste ha med oss..Påminde prästen dig om att ha med en "kyrkoblankett"(minns inte exakta namnet) så att er välsignelse blir inskriven i kyrkoböckerna här hemma i sverige?? Kram så länge och vi hörs igen..
    Måste bara fråga...Är skyttenbrud/jejeson samma person?? Vilket hotell bor ni på??

• Skyttenbrud

Hej!
    Japp, jag är jejoson. Böt bara för jag tyckte det var så tydligt vem jag var, om nu ngn hemifrån skulle kolla in på sidan

Ja jag klickade på blomstersidan men det gick inte att komma in på den, får försöka igen.

Vilken underbar dag ni kommer att få. Men det blir ett "riktigt" bröllop för dig med fotograf, smik, håruppsättning och allt. Du kommer aldeldes säkert bli
    jättevacker. Måste få se bilderna när du kommer hem!

Vi bor på Panthea garden. Bara ett stenkast från svenska kyrkan, så det blir nog helt sonika en liten promenad för oss.

Det enda papper Olle bad oss ta med var vigselbeviset eftersom vi viger oss borgeligt hemma i Sverige.

Fotografen ni ska ha, är det svenskan som kyrkan rekomenderade?

Välsignelsen blir ons el tors (13 el 14) sep. Tid är inte bestämmt ännu, jag rådfrågade Olle. Känns som om det skulle passa bäst med em eller tidig kväll. Vi får väl se. Inte dag i alla fall, då är ju hela starnden full.
    Vi hörs. Kramar

Svar på tråden Bröllop Cypern