Ingen fara - får se om detta är någon hjälp för dig. Några färdiga citat har jag inte hunnit leta upp, men lite vägledning kanske jag kan ge...
Jag är inte muslim fö och det jag säger säger jag som en utomstående betraktare, men som levt nära muslimer i många år, läst Koranen och studerat den miljö där den formades och används.
Iallafall, Koranen innehåller inte egentligen berättelser om den romantiska kärleken. Den är uppbyggd av ganska kärvt poetiska texter som alla var uppenbarelser till Muhammed från ärkeängeln Gabriel. De kommenterar samtiden och påbjuder hur han och hans efterföljare bör agera. Påbuden är rätt praktiskt inriktade - de troende bör göra si eller så återkommer ofta. Många berättelser eller referenser känns igen från en biblisk miljö, men är något förändrade. Att det är en "arabiska koran" återkommer också - mer om översättningar längre ner...
Koranen består av 114 suror (kapitel). De är inte kronologiskt ordnade utan efter längd, så ju senare de står, desto kortare och kärnfullare - mer poetiska men också drastiska - och svårtolkade! De längre sammanhängande berättelserna finns i den första halvan, kan man väl säga... 74 o 96 nämns ibland som de tidigaste, men det vet man mycket litet om egentligen.
I den mån du kan hitta referenser till äktenskap (t ex i sura 2 fr o m vers 220 ungefär) så är det främst juridiska och moraliska påbud - inte vackra kärleksord. Sura 12, om Josef (väldigt lik berättelsen i Bibeln) kan innehålla ord om kärlek inom familjen som du kanske kan ha glädje av? Sura 16 inleds med en beskrivning av Guds skapelse som kanske kan ge något? Likadant med sura 23 och 35.
Sura 24 (Ljuset) har en del vackra ord om Gud. 46:14-15 om kärleken till sina föräldrar.
Mitt tips är att du letar upp en Koran - det brukar finnas på bibliotek, eller så finns Zettersteens översättning från 1911 (tror jag) ofta i pocket i välsorterade bokhandlar. Den är ålderdomlig i språket och gillas av litteratur/språkvetare men inte så mycket av muslimer. Den senaste översättningen som finns är gjord av en muslimsk konvertit som heter Bernström för bara några år sen - den är mer lättillgänglig. Kan du hitta en läsguide på bibliotek också så blir du hjälpt av det - eller en arabisk litetraturhistoria med ett rejält avsnitt om Koranen, eller en biografi över Muhammed.
Detta blev evighetslångt, jag återkommer till andra ev texter...