• Karinph

Söker korancitat

Hej allihopa! Jag har varit på ett bröllop där man under vigseln läste upp citat från olika religioner för att visa kärlekens universala budskap. Jag tyckte att det var jättefint och önskar göra detsamma på mitt bröllop. Någon som kan rekommendera något vackert kärlekscitat från koranen?

• Svar på tråden Söker korancitat
  • Mi@

Snälla, snälla. Jag är inte alls naiv eller outbildad i ämnet. När du likställer islam/koranen med ondska och terror fortsätter du bara på en våg av fientlighet och orientalism som funnits från medeltiden. Innan du uttalar dig mer ber jag dig att läsa på lite grann, möt muslimer och sluta vara rädd för det som inte är din egen religion. Att sedan diskutera terrorister och hänföra det till islam är så förenklande det kan bli. FÖr att förstå världsläget idag kan man inte hänvisa till enstaka extremister (vare sig det rör sig om islamister eller ku-klux-klan eller andra fundamentalister) bilden är betydligt mer komplex. Att tillhöra en religion och läsa en text gör en INTE till terrorist. Jag kommer att anmäla ditt inlägg nu då det hetsar mot folkgrupp.

Ni andra: Ts jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna diskussion och hoppas att du får fina tips att använda som kommer från koranen!

• Karinph

Jag är kanske till viss del naiv och inte lika påläst som andra. Må så vara. Antagligen kan jag mer om något annat istället. Det accepterar jag. Har hittat en text här. Någon som kan svara på om den kommer ifrån koranen?

Profeten av Khalil Gibran

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja;
    Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder.
    Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.
    Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada,
    Men låt var och en av er få vara ensam,
    Liksom strängarna på en luta är ensamma
    även när de vibrerar av samma musik.

Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar,
    Ty endast livets hand förmår rymma era hjärtan.
    Och stå vid varandras sida, men inte för nära;
    Ty templets pelare står åtskilda,
    Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga.

• GreenEyez

Nu tycker jag inte att ni ska hoppa på Lotsen bara för att hon ventilerar lite, hon skrev faktiskt inte att alla muslimer är terrorister det gjorde hon IKKE!

Karinph
    Skriv en egen kärleks dikt eller citera Shakespeare kan det bli vackrare än så?

• Ellte

:D Nä den kommer ur boken "Profeten" av Khalil Gibran ;)

• Ellte

GreenEyez: Nej det har du rätt i.. Däremot skrev h*n att alla terrorister är muslimer...indirekt :?

• anne på grönkulla

Khalil Gibran är en urpsrungligen arabisk (libanesisk tror jag) författare men texten Karinph citerar är hans egen och inte från Koranen. Dessutom är just den boken från hans senare författarskap och skriven på engelska.

Ska se vad det går att hitta med koranursprung.

• Mi@

GreenEeyz: Tror att det var just religiösa texter som söktes!

• anne på grönkulla

PS det kan dock dröja tills ikväll innan jag har tid att slå i en Koran och söka citat eller leta på annat håll.

• anne på grönkulla

En sista fråga - måste det vara kärlek mellan man och kvinna elelr kan det vara kärlek mer allmänt citatet ska röra

• Karinph

Helst ett citat med kärleksbudskap mellan man och kvinna. Men jag är öppen för förslag så länge det passar i sammanhanget. Tack.

• anne på grönkulla

OK. Koranen innehåller dock (litterärt sett) mest lite mer diffusa berättelser och budskap än t ex Nya Testamentet gör, så jag ska se vad som går att hitta. Lika kärnfullt uttryckt som Korinitierbrevet tex tror jag inte du ska hoppas på! ( å andra sidan så kommer de vackra kärleksorden från samma brev som sen anser att kvinnan ska tiga if örsamlingen, så ska man tolka och kontextualisera så är knappast något OK! )

• anne på grönkulla

Jösses, vad jag frågar - jo - måste det vara från just Koranen? Det går inte med andra religiöst färgade muslimska texter, t ex medeltidssufin Rumi? Eller andra tidiga religiösa poeter i islam?

• Karinph

Hej Anne på grönkulla! Vad snäll du är som engagerar dig. Tack! Det går bra med andra muslimskt färjade texter om du hittar något bra.

• anne på grönkulla

Ingen fara - får se om detta är någon hjälp för dig. Några färdiga citat har jag inte hunnit leta upp, men lite vägledning kanske jag kan ge...

Jag är inte muslim fö och det jag säger säger jag som en utomstående betraktare, men som levt nära muslimer i många år, läst Koranen och studerat den miljö där den formades och används.

Iallafall, Koranen innehåller inte egentligen berättelser om den romantiska kärleken. Den är uppbyggd av ganska kärvt poetiska texter som alla var uppenbarelser till Muhammed från ärkeängeln Gabriel. De kommenterar samtiden och påbjuder hur han och hans efterföljare bör agera. Påbuden är rätt praktiskt inriktade - de troende bör göra si eller så återkommer ofta. Många berättelser eller referenser känns igen från en biblisk miljö, men är något förändrade. Att det är en "arabiska koran" återkommer också - mer om översättningar längre ner...

Koranen består av 114 suror (kapitel). De är inte kronologiskt ordnade utan efter längd, så ju senare de står, desto kortare och kärnfullare - mer poetiska men också drastiska - och svårtolkade! De längre sammanhängande berättelserna finns i den första halvan, kan man väl säga... 74 o 96 nämns ibland som de tidigaste, men det vet man mycket litet om egentligen.

I den mån du kan hitta referenser till äktenskap (t ex i sura 2 fr o m vers 220 ungefär) så är det främst juridiska och moraliska påbud - inte vackra kärleksord. Sura 12, om Josef (väldigt lik berättelsen i Bibeln) kan innehålla ord om kärlek inom familjen som du kanske kan ha glädje av? Sura 16 inleds med en beskrivning av Guds skapelse som kanske kan ge något? Likadant med sura 23 och 35.

Sura 24 (Ljuset) har en del vackra ord om Gud. 46:14-15 om kärleken till sina föräldrar.

Mitt tips är att du letar upp en Koran - det brukar finnas på bibliotek, eller så finns Zettersteens översättning från 1911 (tror jag) ofta i pocket i välsorterade bokhandlar. Den är ålderdomlig i språket och gillas av litteratur/språkvetare men inte så mycket av muslimer. Den senaste översättningen som finns är gjord av en muslimsk konvertit som heter Bernström för bara några år sen - den är mer lättillgänglig. Kan du hitta en läsguide på bibliotek också så blir du hjälpt av det - eller en arabisk litetraturhistoria med ett rejält avsnitt om Koranen, eller en biografi över Muhammed.

Detta blev evighetslångt, jag återkommer till andra ev texter...

• anne på grönkulla

Andra texter var det ja! Även där får du mest litteraturhänvisningar...

Christopher Tolls "Den arabiska litteraturen", kapitlen om umayyadisk och abbasidisk posei, tror jag kan ge dit lite vögledning. Likaså en samling dikter av Rumi och Erik Hermelins "Persiska antologin". I den persiskspråkiga diktningen finns hur mycket kärlekslyrik som helst, som inte sällan har tillkommit i en sufi-miljö - där den romantiska kärleken blev en vanlig metafor för religion och relationen till Gud. (Dessutom är både persiska och turkiska språk utan grammatiskt genus så den kan bli hur tvetydigt erotiserande som helst också !)

Hoppas jag inte bara har förvirrat dig nu...!

• MariaHL

Hej,
    Jag undrar lite om Du är intresserad av religiösa texter om kärleken från andra religioner också, till exempel hinduism eller någon hednings religion?

• MariaHL

Hednisk religion skall det stå, och med det menar jagbtw till exempel asatro/vanatro med texter från Eddorna eller annat.

Svar på tråden Söker korancitat