• Karinph

Söker korancitat

Hej allihopa! Jag har varit på ett bröllop där man under vigseln läste upp citat från olika religioner för att visa kärlekens universala budskap. Jag tyckte att det var jättefint och önskar göra detsamma på mitt bröllop. Någon som kan rekommendera något vackert kärlekscitat från koranen?

• Svar på tråden Söker korancitat
  • Croft

Jag försökte hitta något vackert till din dag men tyvärr så verkar det bara finnas sådana hemskheter i den boken:

När de helgade månaderna1 gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna [icke-muslimer], var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud [Allah] är ständigt förlåtande, barmhärtig.
    (Surah 9:5; fördjupning)

www.sanningenomislam.se/utdrag_ur_koranen.asp

Väl istället något från bibeln.

• jajj@

Croft, om du letar tillräckligt noga så kan du hitta en hel del "hemskheter" i bileln också.

• Mitt hjärta är hemma

Det finns vackra grejer ur koranen också, det är jag säker på. Den där sidan verkar ha en ganska partisk åsikt. Bibeln är "lika illa" den.

• Karinph

Jag är SÄKER på att det finns vackra citat i koranen. Och till skillnad från många andra tycker jag att det är värt att plocka fram det gemensamma och positiva så som kärleken i vårt leverne.

• Croft

Men om ni hittar några vackra citat så får ni jätte gärna visa dom för mig & till TS. Jag har nämligen letat men inte funnit.

• Mi@

Ursäkta, sidan som korancitatet är hämtat från är en partisk islamofobisk sida som inte skildrar koranen objektivt utan skarpt vinklat. Väldigt ledsamt att man totalt ska fördöma en religion så... Vidare verkar det inte finnas någon ansvarig för den hemsidan så man kan nog ifrågasätta den än mer. Ni som intresserar er för islam och koranen ska nog inte ta den sidan på allvar! Bry dig inte om det inlägget utan välj tryggt något från koranen! Precis som bibeln innehåller den ju både och!

• Meddelande borttaget
  • Mi@

LOTSEN: Jag tror inte att TS vill ha en debatt om koranen i allmänhet utan sökte mer inspiration av texter från olika religioner. Men att kalla folk naiva skrivet med versaler som du gör är rent ut sagt elakt. Problemet med att läsa en helig text är att den ofta är gammal och att man får ta hänsyn till att det som står i den inte alltid är aktuellt idag för troende. Vad många försökt säga är att man kan hitta lika hemska citat ur bibeln om man letar där, det gör väl inte att alla kristna är hemska människor? Genom att bara lyfta fram ett citat "döda alla icke-muslimer" kan man inte representera en hel text då jag är helt övertygad om att det finns med annat i koranen också, samt att man i sådana fall skulle hitta lika hemska citat i andra heliga texter. Man kan vinkla om man väljer att bara lyfta fram det negativa (eller det positiva). Sidan som Croft hänvisade till kan inte vara annat än vinklad (läs bara sidans namn) då den har ett klart syfte och det är att ge en mörk bild av religionen islam och ge fog för att sprida fördomar som klumpar ihop alla muslimer till islamister. Tänker inte fortsätta en diskussion här men var bara tvungen att svara. För TS skulle kan ni väl starta en egen diskussion om koranen i debattsidan istället för att nedvärdera den här?

• Karinph

Tack... Intressant (Och tråkigt) att se hur inflammerat ämnet är. Vad gäller hemskheter står nog bibeln och koranen ganska lika. Det är tolkaren som sedan gör texten farlig. Men det är inte det jag är ute efter. Jag väljer ju ingen hemsk text ur bibeln som högläsning på mitt bröllop...

• Ellte

Lotsen: INTE är alla terrorister muslimer iallafall, tack så mycket....och inte är alla muslimer terrorister. Ischa vilka åsikter du kräks ut här...

Svar på tråden Söker korancitat