• Kickit

Systrar, hjälp mig nu!!

Det här är säkert ett förtvivlat söndertjatat ämne och det kanske finns en exakt liknande tråd nånstans i detta forum. Men jag har inte tid att leta :I jag behöver verkligen svar.

Det handlar om att bo tillsammans.
    Tiden har väl knappast något att göra med när man är redo men bara för informations skull har vi varit tillsammans i över 2 år. Jag är 23, han är 27.

Vi skulle kunna kalla det för ett behov: jag kommer från en stor familj, har nära vänner, och känner mig alltid lite tom och nedstämd när jag får somna ensam om kvällarna. Sen uppskattar jag att få lite tid för mig själv, exempelvis att få ta ett bad ifred, eller att få lyssna på min musik ifred. Ibland. Däremot har det för längesen kommit till den punkt för mig då jag vill ta ett steg och flytta ihop. Men det vill inte han.

Jag har tagit upp det med honom och det har blivit så att vi grälat om det. Jättedumt, jag vet, men samtidigt har det sårat mig att han varit så ovillig till detta. Vill han inte ha mig hela vägen trots att han hela tiden sagt det? Det tåls att tillägga att han har ambitioner som han kallar det, men att han sällan faktiskt tar tag i dessa. Låter det komma som det kommer, gå som det går. Förstår ni? Han har ett renoveringsobjekt till hall som han låtit stå i fyra år som ett exempel. Och givetvis ber han mig att ge honom tid, och då undrar jag hur lång tid "tid" är för honom, egentligen? Är två år ingen tid enligt honom?

Dessutom har jag flera gånger om trott att han ska fria. Det har visat sig vara vilda fantasier.

Efter dessa tjafs och gräl har ämnet "gemensamt boende" blivit förgiftat och något jag aldrig mer tänker ta upp. Det får vila på hans axlar. Dock blir det ju så att det då aldrig kommer att tas upp då han inte tar något initiativ, att gå och vänta på att han ska "rädda mig" känns förjävla klent. Att något sådant överhuvudtaget ska vara någon annans ansvar när det handlar om en själv känns inte bra. Samtidigt vill jag inte tjata.

Hur gör man här nu? Han verkar nöjd med att vårt förhållande lunkar på i samma spår och är av den uppfattningen att dessa praktiska mål knappast ska vara ett "mål" med en relation, medan jag menar att det faktiskt är det, för mig. För mig är det viktigt. Sen är det bra lustigt att han ibland säger att det skulle vara mysigt att bo tillsammans... men? Något ni också bör veta innan ni försöker ge mig ett hjälpande svar är, att vi ses nästan varje dag, att han saknar mig när vi är ifrån varann, jag saknar honom när vi är ifrån varann, vi pröjsar dubbelt upp av allt, dessutom har jag en katt som jag måste ta hand om och därför måste jag resa hem titt som tätt vilket sliter på mig, mentalt som fysiskt, då han bor i Götet och jag i Kungsbacka.

Nu till frågan. Jag har gråten i halsen här i skolan, känner en press att inget säga till honom om detta mer men samtidigt ett stort missnöje som växer och som sätter stop för min kärlek till honom så jag bara blir mer och mer kall, känslolös, uppgiven. Jag ser ju inte längre en framtid med honom, drömmer inte längre, pga honom.

Hur tillfredställer man bådas behov? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Systrar, hjälp mig nu!!
  • Kickit

Då väljer jag faktiskt att sätta mig på tvären. Jag tänker inte klistra på ett leende för hans skull när det är något i mig som gör ont. Han kanske tycker vi har det bra som vi har det, men det tycker inte jag, och om det ingår i hans "vi har det bra som vi har det"-rutin att ses varannan dag så tänker jag sätta p för den nu. Jag ställer inte upp längre.

Och för det andra, efter att jag så många gånger tagit initiativet till ett "allvarligt prat" är det nu hans tur att ta initiativ. Jag tänker verkligen inte säga något för då sviker jag mig själv.

Det är sant det här med att jag vill ha honom - människor omkring mig har det mindre bra i sina förhållanden medan jag inte ens vet vad de pratar om. Är deras killar sådana? Gör de så? Så gör aldrig min ju. Hänt flera gånger och jag vet att han är den bäste hittills :)

Tack för dina svar pickolina! ;)

• pickolina

-Lycka till gumman! Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra. Jag skulle oxå ha valt att göra precis så i det läget kan jag ju säga..! :D

•  Miss Cee

En del av vuxenlivet är väl att ibland får man faktiskt bara ta ett beslut och inte gå runt och vänta på någon sorts "gudomlig inspiration".

Du får ta det här beslutet själv. DU måste bestämma hur långt tid till du orkar vänta på att han ska vilja. Var går din smärtgräns? hur lång tid till kan du ge honom?

Sen när du beslutat dig för var din gräns går får du helt enkelt informera honom om den.

Det är INTE ett ultimatum. Ultimatum ställer man för att tvinga någon att göra något, och det är ju inte det du är ute efter. Men det är inte rätt att han ska besluta vad du ska göra med ditt liv, och om du inte känner att hanmenar allvar och vill gå vidare i er relation (och sammanboende och giftermål är så pass viktiga för dig) så måste du ju informera honom om det. Sen är det upp till honom om han kan anpassa sig till vad du behöver eller ej.

Antingen så har man en vettig anledning till att man inte vill flytta ihop, eller så är man bara lat/bekväm eller inte så intresserad. Han måste ju uppenbarligen tycka att det fungerar utmärkt som det är, och varför anstränga sig då???

Men du ska inte låta honom pilla sig i navel och filosofera i 10 år innan han inser att han nog aldrig vill bo ihop.. och då är du betydligt äldre och känner dig snuvad på några år av ditt liv.

kräv en tidsram! Han är vuxen och kan ta beslut!!

• Kickit

Tack Miss Cee, precis vad jag också menar. Jag har även påpekat det för honom, att han snart är 30 och borde veta ett och annat men där håller han inte riktigt med mig. Dock är jag mognare än honom och som du säger, jag tänker inte låta honom snuva mig på mina finaste år. Det är nu och framöver som jag vill finna en partner, bygga bo, bli mamma. Vill han inte kan jag inte tvinga honom, men så kan han ju inte tvinga mig att stanna.

Men jag hoppas verkligen att det inte ska gå så långt... :(

• pickolina

Miss Cee

"Sen är det upp till honom om han kan anpassa sig till vad du behöver eller ej."

Låter precis som ett ultimatum för mig! :D

• Kickit

Hehe, ja, det har du ju rätt i. Men det var inte vad jag tog fasta på heller så det gör inget :) viktigast är nog att jag inte fortsätter gå runt såhär.

• pickolina

Precis! Helt rätt... Jag håller helt å hållet med Miss Cee, jag uttryckte mig bara lite annorlunda... Jag tyckte bara att det var komiskt att först säga att man inte ska ställa ultimatum och sedan råda dig till att ställa ett ultimatum.... *fniss*

Hoppas verkligen att det går vägen för dig! Men är han rätt kille för dig så kommer det gå bra! :)

• Kickit

Jag behöver mer förslag! Ni måste hjälpa mig, jag är desperat!!

•  Miss Cee

Då ser vi det nog lite annorlunda vad vi menar med "ultimatum" =)

Jag tycker att det är en viktig skillnad att
    1. vilja ha något (tex bröllop) och ställa ett ultimatum för att genomdriva det, fast man egentligen inte är klar över konsekvenserna, tex att säga att "jag kommer lämna dig om vi inte gifter oss" fast man egentligen inte alls är så övertygad om det utanmest desperat vill få som man vill

eller

2. Att noga tänka över vad som är riktigt viktigt för _mig_ och vad jag behöver i mitt liv för att vara lycklig. Vissa saker kan man vara utan fast man inte vill, men vissa vet man att man inte kan tänka sig att vara utan.
    Om TS tänker efter och fortfarande kommer fram till att ett samboskap/giftemål verkligen är så viktigt för mig att det inte skulle duga med att vara utan det, så tycker jag att det är uppriktigast att upplysa mannen om det. Det är en skillnad på att ställa ultimatum för att få sin vilja, och att berätta vad man behöver för att kunna stanna i ett förhållande.

Menar ni på fullaste allvar att ni aldrig någonsin har satt en gräns för vad som är okej och inte okej i ett förhållande? Om det gällde barn vad hade ni sagt då?? Om mannen säger att han nog inte vet om han någonsin vill ha barn, och kvinnan vill, ska hon lida tyst då för att hon inte får tala om att "jag vill skaffa barn, och det är så pass viktigt för mig att jag inte kan anpassa mig på den punkten".

Ultimatum ser jag som ett taskigt/illvilligt/beräknande sätt att få som man vill.

Att ställa krav på saker som man upplever som väldigt viktiga, så aviktiga att förhållandets giltighet hänger påd et, tycker jag inte är på samma sätt.

• Qozze

Jag tänkte på en sak när jag läste denna tråd. Kan det inte vara så att eftersom ni ses så ofta som ni gör, fast ni har skilda lägenheter, så ser han ingen anledning att ändra på detta. Han kanske är nöjd med hur ni har det och ser inte hur det skulle bli bättre av att flytta ihop? Han får ju ändå träffa dig så mycket som han vill?

Du kanske får ta i med "hårdhandskarna". Var inte hos honom lika mycket, speciellt inte om du mår dåligt av att behöva åka därifrån. Han märker nog snart att han saknar dig och vill vara med dig. Då får du väl förklara att du tycker att det är jobbigt att åka fram och tillbaka och leva i en kappsäck. Så småningom kanske han fattar poängen och föreslår det du vill.

Svar på tråden Systrar, hjälp mig nu!!