• Tesze

Tips på finare VEGETARISK för- och varmrätt sökes!

Vi kommer att ha två vegetarianer på vårat bröllop och jag har ingen idé alls om vad vi kan välja som förrätt och varmrätt till dem.

Övriga gäster kommer serveras löjromstoast till förrätt och något kött till varmrätt.

Alla tips emottages gladligen!
    /Tesze

• Svar på tråden Tips på finare VEGETARISK för- och varmrätt sökes!
  • Bride Aug-08

Jag skulle försöka göra om dom rätter ni har till vegetariska.
    Löjromstoast kan väl bli någon slaggs toast med gucamole eller Babaganoch (tror det stavas så) Är en röra på aubergine o valnöter som är såååå god.

Och du säger att det är något kött till vamrrätt. varför inte ta samma varmrätt, med samma tillbehör fast där köttbiten är gjord på quorn .

• Tesze

Tack tack.
    Smart att ta quorn istället för kött, att jag inte tänkte på det :)
    Den där aubergine och valnötsröran låter super god! Du har inte möjligtvis något recept på den?

/Tesze

• Fea

Jag som är vegetarian tycker sällan att det är bra att få samma mat, speciellt inte huvudrätt, som de andra. Bra vegetarisk mat komponeras på helt annat sätt. Att få köttet utbytt mot quorn blir sällan bra eftersom quornfileer blir ganska torra om de inte marineras ordentligt och kokas tillsammans med smakrik sås.

Jag skulle istället föreslå något utifrån god ost, till exempel stekt haloumi och grillade grönsaker, chevretäckta rödbetor i ugn eller vegetariska grillspett med grönsaker och rotsaker.

Låna gärna en vegetarisk kokbok på biblioteket och bläddra för inspiration. Det finns till exempel en som heter "Vegetariska kokboken" som är riktigt bra även på festmat.

Vet inte var du bor, men i Stockholm kan man köpa Baba Ganoush färdig, bland annat i söderhallarna på Medelhavsdelin där. Det finns mycket bra vegetarisk färdigmat i saluhallar också.

• Tesze

Fea:

Tusen tack! Jag vill absolut inte att mina gäster som är vegetarianer ska känna sig sämre behanlade än övriga gäster vars meny noga har utvalts. Tar nog tipset om att gå till bibloteket och kollar i kokböcker. Vill att alla våra gäster ska få sig en kulinarisk matupplevelse på våran bröllopsmiddag!

/Tesze

• brallis

är också veggis. Mitt tips är att avstå från cornfilerna, de är ganska smaklösa. Jag är inte kräsen men blir alltid besviken när jag får sådana (händer ofta på till studentsittningar), känns ungefär som att bli serverad scans köttbullar =). Finns massor andra goda vegetariska rätter. Hoppas du kommer på någon gott!

• lLinnéa

Förrätt: Kör avokado, mjuk tofu (tex Blue Dragon), vitlök, citronsaft, tabasco, salt och peppar i matberedaren till en mousse. Lägg en brödskiva på en salladsbädd, klicka på moussen och toppa med lite tångkaviar och finhackad rödlök.

Huvudrätt: Gör smördegsknyten (findus bla har mjölkfri, fryst smördeg). Fyll med svampstuvning (gjord på svamp och havregrädde) och rökt tofu. Baka i ugnen. Servera med en god grönsallad.

• Freddans fröken

Varför kan de inte göra vanlig svampstuvning? Jag trodde inte de var veganer, utan vegetarianer?

Då käkar de väl mjölkprodukter iaf?

• fruSolli

jätte bra med tips! vi ska ha en ovo -lacto vegetarian som vägrar äta quarn, tofu eller annat med"kött koncistens"

• Olivia71

Vill tipsa om en vegetarisk "stenbitsrom" som heter "Cavi-Art" och står bredvid vanlig rom på större varuhus som Hemköp! Låter kanske löjligt men den är faktiskt helt suverän! Även köttätare har blivit mycket positivt överraskade av den. Finns både röd och svart.

Svar på tråden Tips på finare VEGETARISK för- och varmrätt sökes!