• Henriette06

Hårmodell?

Någon som varit hårmodell? Hur blev resultatet?..har blivit erbjuden att vara det om ca en vecka för loreal i Malmö men jag vill ju inte att de ska klippa av mitt långa fina hår kortare än till axlarna...har nu till ung. nedanför bysten och tycker att det är fint men lite slitet...har iof varit kul att få det färgat o så helt gratis och bli sminkad man lever ju bara en gång men tänk om det blir riktigt fult??.....behöver alla andra åsikter jag kan få så att jag kan bestämma mig för om jag ska fega ur eller om jag ska ta chansen...

Tacksam för alla svar.. *en velig dam*

• Svar på tråden Hårmodell?
  • beppelina

Jag har varit hårmodell flera gånger och det är inget för fegisar. Vill man behålla sitt långa hår ska man inte ställa upp.

En gång klippte de ngn slags tuppkam på mig, en gång färgade de det randigt med blont och illrött.

Nu har jag sparat ut till långt hår i naturlig färg och vill aldrig mer ställa upp som hårmodell!

• Bride Aug-08

Jag har varit det flera gånger. Främst åt svartskopf (och nu kan jag inte komma på hur dom stavas, men ni vet vilka jag menar).
    Och det går självklart att sätta krav, att du är hårmodell betyder inte att du behöver gå med på vad som helst. Stylisten kanske vill göra något väldigt specifikt, men be att dom berättar vad dom tänkt göra innan dom sätter saxen i håret, är det något du inte känner är oki, så kan du alltid säga nej tack.
    Jag råkade en gång ut för en stylist som ville raka luggen på mig, Och ja jag sa NEJ det gör du inte, hon bönade och bad,men jag sa, antingen låter du bli, eller så får du hitta en annan modell.
    Jag har hitills alltid blivit jättenöjd, har fått jättehäfitga och fina frisyrer. En proffsig styloist kan ju oftast plocka fram dom där frisyrerna som verkligen ser guld ut på en. Kan dom sitt jobb så kan det bli helt kanon, men som sagt va, fråga innan så har du alltid möjligheten att säga nej. Lycka till.

• Nini_m

Har aldrig vågat ställa upp efter att ha sett reslutatet på att vara hårmodell på kompisar. Ofta gör de någon "galen" frisyr men det kan ju bli fint oxå...

• 79aras

Jag har varit två gånger. Första gången blev jättebra - andra gången katastrof.

• Vicky83

Jag har varit hårmodel vid 2 tillfälle i Malmö. Dock har jag bara fått mitt hår färgat vid de tillfällena och då frågade de mig i förväg vad jag kunde tänka mig och hur mitt vardagsliv såg ut så att de inte gjorde något med håret som inte skulle passa mig.

• Henriette06

tack för alla svaren..joo...men samtidigt som jag vill behålla mitt långa hår så kan jag tänka mig att det blir kortare men absolut inte typ 3 cm kort...fast det är ju sant dom berättar ju vad dom tänkt göra innan...man kan ju hoppas att de har tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna se vad man passar i...om de tänkt göra något väldigt drastiskt typ klippa superkort och färga lilaaktigt så kan man ju faktist vägra..tror inte att de blir glada då men vad ska de göra?...slänga saxen efter en när man går? ...ja, då får man väl ta det..är dock fortfarande SKITnervös....tvekar som satan..

• KalasAnnah

det är ju tyvärr så att som hårmodell brukar man inte ha så mycket att säga till om, för det är trots allt inte modellen som ska få sin vilja fram utan det är frisören/stylisten som ska få visa sin kunskap. så man får vara med på det mesta, självklart kan du ju prata med dem och höra ifall det är okej att kompromissa lite.

men av erfarenhet så vet jag att en del stylister tycker det är kul att klippa av en långhårig tjej håret bara för att hon inte vill det. men för den sakens skull säger jag inte att alla funkar på det sättet.

men det är helt klart en upplevelse som du dessutom får helt gratis och kanske aldrig får en möjlighet till igen. så jag hade gjort det.

• Henriette06

nej det är klart fast om man tänker efter så behöver ju de mej mer än jag behöver dem...och okej det är klart att de kan bli sura om man säger att man inte vill ha det superkort men c´est la vie..då får dom helt enkelt bli det..joo känner igen det där fenoment med långt hår=KLIPPA,KLIPPA,KLIPPA!...men bara för att en frisyr är "vågad" så måste den ju inte vara kort? jag tror helt enkelt att jag gör så här: jag går dit och hör vad dom tänkt göra(dom säger det till alla innan de klipper) och om de då säger väldigt kort med illröda slingor säger jag att jag väldigt gärna inte vill det och frågar om det inte finns ngt alternativ..om det då inte finns det så lämmnar jag helt enkelt salongen med en hel hop sura stylister bakom mig..(detta är absolut inte för att jag vägrar kompromissa, det gör jag tvärtom gärna men de får gärna färga det hur som helst så länge jag inte får megakort hår)...korta frisyrer kan man väl förresten göra på redan korthåriga tjejer varför ta den med längst hår?
    Mvh *feg men med ryggrad*

• Swing

Henriette06: Jag håller med dig! Frisörer blir totalt klippgalna när dom ser ett långt hår! "-Det är ju så SLITET !!!.... osv". Spelar ingen roll att man gör inpackningar och faktiskt har ett friskt, välskött hår som man toppar då och då. Dom vill alltid klippa rejält Jag är ju 40+ och har tyvärr hunnit prova en hel del frisörer....
    Tack och lov att jag här på BT fick tips om en underbar frisör i Sthlm för ett par år sedan. Nu är håret jättesnyggt och har den längd jag alltid velat ha. Äntligen!

• Nean82

Jag var brudmodell en gång, och då fick jag en 30- tals inspirerad frisyr med sidbena och platta lockar (stela vågor) i luggen. I bak lade de upp håret på spolar, så de lockarna var friare.
    Jag fick inte bestämma något utan de utgick ifrån vad de tyckte modellerna passade i. Det gjorde mig ingenting, men det var ju heller inte tal om att klippa håret.
    Jag blev jättefin! Hade alltid velat provat just en sådan frisyr.

• Henriette06

jaa..det hade känts lugnare om det bara var en frisyr man skulle göra för det går ju att ta ner...lite mer omständigt att förlänga håret igen ...men man tycker ju att de borde kunna göra en "vågad" frisyr med axellångt/längre hår och valfri färg...herregud man kan ju klippa upp och klippa lugg o alltmöjligt...varför just kort?...aja dom lär väl bli galna på mig om jag säger det men man får väl hålla god min tills dom tar fram saxen och säger att "nu ryker 4 dm)....

• tina14jan

Har varit hårmodell 2 gånger, första gången gick det bra de lyssnade på att jag inte ville klippa mitt långa hår, tonade och gjorde uppsättning istället. Andra gången KATASTROF de klippte mig jättekort i masa olika lägder med kycklinggula ränder längs ansiktet och en lång tofs kvar i nacken, såg hemskt ut grät i tre dar, tog mig flera år att spara ut mitt hår igen och aldrig mer hårmodell för min del.
    Om du tvekar till förändring gör det inte. De hade lovat mig innan att de inte skulle klippa av mitt långa hår, men den Holländska hårkonstnären var nog inte så bra på eng. eller så struntade han i vilket för kort blev det.:(

• Henriette06

tack för alla bra (men oroväckande) svar..jaja..om det trots att ja inte vill börjar klippa kort får jag väl fly eller nått...ingen som har håtmodellat för just loreal eller på chic i Malmö...

• vintervigsel

Har varit hårmodell för Loreal flera ggr. Jag hade sagt till tidigare att jag inte ville klippa, för jag har långt hår som jag vill ha kvar. De fick tona och färga, men jag hade vetorätt!

• Rystall

Jag har suttit hårmodell flera gånger och varje gång har dom rådfrågat mig innan vad jag känner inför frisyren.

Första gången blev det orange men lång lugg och snaggad nacke med schackrutor i svart och oragne. Jättsnyggt, men så var det i mitten av 80-talet.

Nu senast var det i november och jag är helnöjd med den uppklippta frisyren och den mörkbruna färgen (är blond naturligt).

Det är bara att testa tycker jag. Va f-n, det växer ju ut igen och dom klipper ju aldrig nått som INTE passar dig. Det är ju meningen att det skall passa ansikte längd osv annars kan man ju enbart testa på dockor.

• länge_kvar

Sen är det väl olika beroende på hur stora visningar det är, och för vem visningen är. Jag har varit modell flera gånger och då har det varit mindre visningar, ibland interna bara för frisörer. Då var ju inte grejen att göra värsta spektakulära frisyren för att det skulle stämma in med en spektakulär show, utan mest visa upp färg och tekniker. Blev supernöjd alla gångerna! (Förutom eventuellt när permanenten var på utväxt... det såg mest trassligt ut.):)

• Gemma

Jag gick en visning för L'oreal i Stockholm för några år sen och det var skitkul! Jag blev klippt och sminkad som en seriefigur men alltså... inget jag skulle göra inför mitt bröllop. Man har ingen aning om hur det blir, men roligt och spännande var det.

Svar på tråden Hårmodell?