• Snurran1975

Är det för långt att gå 15 min

Hej allihopa!
    Vi ska gifta oss i östra Ryds kyrka och ska ha festen i Rydbo, Vasagården som ligger på andra sidan vägen. Tot tar det 15 min att gå från kyrka till lokalen, vilket jag tycker spontant låter lite för länge. Är det någon som haft bröllop i Östra Ryd och sen festen på Vasagården, hur gjorde ni? Hyrde ni buss eller kom ni på någon annan lösning?

• Svar på tråden Är det för långt att gå 15 min
  • Sömntutan

Hej Snurran 1975!!!

En tanke om man ber sina gäster att gå så "långt" är att man ger dem ett glas champagne/cider på vägen. Någon släkting eller vän til er kanske kan köra och ställa sig halvvägs för att fylla på deras glas eller ta hand om de tomma. Kanske ge dem några vindruvor eller jordbubbar me (glöm inte att ge dem servetter bara). Jag tycker definitivt inte att det är för långt och att be dem gå i 15 min tycker jag inte känns så farligt.

Lycka till med din planering!

• bröllops häxan

Tycker själv det skulle vara roligt(med kombinerad frågeslinga kanske) :)
    Sömntutan : Jätte bra tipps.

Men tänk på att vissa kanske har "värsta" höga klackarna. Kanske ska förbereda innan och säga till så folk har möjlighet till att byta skor ;)

• Pod

För friska människor kan det väl inte vara något som helst problem, men har ni äldre med på festen bör det ju finnas ett alternativ för dem. Ett jättebra tips att bjuda på lite "färdkost/dryck", och bra att förvarna så att folk vet om det. Lycka till! :)

• Storasystern

Det låter inte alls speciellt långt. Vi kommer att ha ungefär lika långt att gå på vårt bröllop.
    Men som någon sa, skriv ut det i informationen så att gästerna är beredda på det så blir det nog inga problem!

• marsipanros

hm, jag tycker nog tvärtom att det ÄR för långt att gå festklädd och i högklackat.
    Men om ni skriver ut det i inbjudan så kan ju dom som vill ta en taxi.

• anne på grönkulla

Festklädd och i högklackat känns det spontant inte som en höjdare! Annars är det ju inga problem, iallafall inte för friska vuxna.

Alltså beror det lite på vilken klädkod ni har och vilka era gäster är.

Man kan inte ordna så att åtminstone vissa får skjuts?

• HannaA

Äsch det är ju inte alls långt där emellan!
    Det orkar man även i stilettklackar!
    man måste ju inte gå så fort =)
    Med lite dricka på vägen blir det nog jättebra tror jag!

Lycka tilL!
    //Hanna

• Mitt hjärta är hemma

Femton minuters promenad kan ta väldigt olika lång tid (!) beroende på hur fort man går. Och tänk om det regnar, gulp! Om man går i grupp går man nog oftast lite långsammare. Precis som någon tidigare skrev bör man nog förbereda gästerna på promenaden så att de som behöver kan ta med sig bra gåskor. Kan ju va känsligt detdär.

• h-b

VI har samma fundering. Om man förvarnar och skickar med en karta så kan folk se "med egna ögon" och ev ta med skönare skor...

Det värsta är nog om det regnar.... Jag vill inte ens föreställa mig hur min klänning skulle se ut....

Nej fy vad svårt val. Jag följer den här tråden och ser om man får nåt bra tips..

• Snurran1975

Ringde till travel bussarna och de skulle ha 1500 vilket känns lite mycket för en resa på ca 2 min. Problemet är att vi har redan skickat inbjudningarna och ett annat problem är att vi bor i Kina så informationen om promenaden skulle mina föräldrar ordna, men pga dåligt väder har de inte kunnat ta redan på det förrän nu. Inte mycket att göra antar jag. Vår föräldrar kanske kan info om att det är en bit att gå när gästerna ringer och tackar ja, men då kanske fler funderar på att ta bil och köra hem och det vill vi ju inte heller. Inte lätt det här...

Om man skulle ha färddricka, hur skulle det då gå till praktiskt? jag menar då måste ju någon fixa det också, vi kommer nog säkert bli mellan 65-70 gäster.

Tips promenad är ju alltid trevligt, men frågan är hur lång tid det kommer ta då för alla gäster att komma fram till välkomsdrinken???

Många frågor blev det...

Svar på tråden Är det för långt att gå 15 min