• Penny28

Gudmor!

Gudmor!

Hej!
    Jag har fått äran att bli gudmor till min kusins barn! Jättekul tycker jag.
    Vad ska man hitta på för något i present?! Jag vill ju göra något speciellt för det lilla livet, inte någon tråkig spargris i tenn...
    Har ni några roliga förslag på nån annorlunda eller trevlig present? =)

• Svar på tråden Gudmor!
  • Blivande Fru!

I vår familj så öppnar vi ett konto och månadssparar tills barnet ska ta körkort.

• Bröllopstokiig

Jag köpte barnens bibel till min värninnas barn och sen lite regnskog. Men det är ju en smaksak. Man kan ju spara pengar åt dem på ett konto eller köpa aktier. Eller låta göra en liten pall med hennes/hans namn målat på.... alternativt sängkläder med deras namn broderat.... bara lite sanbba tips.

• Gerda

Eftersom jag ær Nalle Puh fantast ;) Så fick mitt gudbarn samlarupplaga av Nalle Puh nær han føddes. Jag hade inte råd med alla 3 bøcker då, eftersom jag studerade och de kostade 300kr/st så jag køpte en då och så fick han de andra två vid fødelsedag och jul.

Jag ær inte gudmor till hans lillebror men han fick ett handgjort fotoalbum med scrappade temasidor - hans førældrar uppskattade den jætte mkt och nu nær lill-killen sjælv blædrar så ælskar han att ta fram och visa det albumet før gæster hos dem.

• Gladiolusen

Jag gav en flaska portvin till mitt gudbarn. Den ska lagras i 25 år, och sedan ska den förstås drickas upp tillsammans med mig! Idag är gudbarnet 14, så 11 år kvar innan den dricks upp. Det har varit en mer uppskattad present än jag tänkte mig först, då gudbarnet och jag på så sätt ha en relation till dopet och när vi ses brukar han fråga om jag tror den utvecklats bra. Det är liksom vår egen grej. Det skapar också en känsla för att man ibland måste vänta och ha långa tidsperspektiv.

• E-tuna

Varför inte investera i en finare whiskey som tas fram på hans 20 årsdag (...eller 25?)

• Here comes the bride!

Köp och döp en stjärna till honom/henne!

• lokatt

bland de doppresenter vår son fick fanns alla de "klassiska" dvs en hel del tennprylar... ett par saker stod däremot ut, bla:
    * en sk "stol på bord", dvs en barnsits man lätt fäster vid ett vanligt matbord. suverän!
    * en cykelhjälm, har uppskattats många gånger sedan dess
    * en läcker gunghäst
    * barnens bibel & psalmbok

andra bra presenter som har dykt upp är badbyxor godkända för babysim, lära-gå-vagnkläder m "inbyggt" solskydd och nu som tvååring en egen fotölj i miniformat...

Kanske ngt som passar?

• Fru Villa Solglimt

Till mitt gudbarn gjorde jag en ny framsida i tyg med "barnafötter" på, på ett fotoalbum som sedan föräldrarna satt in dopfoton och lite annat i. Mycket uppskattat.

(barnafötterna är gjorda av nylonstrumpa och vit stoppning. Sedan sydda för att formas till fötter med tår)

• Yllo

Hmmm.. nu ska vi se här..
    Åt guddotter nr 1 köpte jag en skallra + en månadssked.
    Åt guddotter nr 2 köpte jag en silvertavla med ängelns som vakar över barnen (mamman är mycket religös)
    Åt guddotter nr 3 köpte jag ett litet silverskrin som jag lät gravera in hennes namn (men då de föräldrarna döpte sin dotter i lönn, mammans föräldrar vet fortfarande inte om att barnbarnet är döpt, så har den gåvan hamnat i ett skåp)

Alla har även fått månadsskedar i samband med födelsedagar och julaftnar så att dom har ett dussin silverskedar.
    Nu har min äldsta guddotter precis fyllt 18 år, och tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att fara och gratta henne än, men jag har totalt hjärnsläpp när det gäller en lämplig gåva till henne. Hon brukar få allt hon pekar på av sina föräldrar så det är svårt att hitta på något bra.

• jamboochjag

Mina guddöttrar har båda två fått en spargris. När vi träffas lägger vi lite pengar i den. Oklart ännu vad vi ska göra med pengarna, men något roligt ska det nog bli.

Svar på tråden Gudmor!