• Miafina

OT - Klädsel till dop

Lite OT, men ni är så duktiga här så jag frågar ändå...

Skall på dop fram på försommaren.. Vad skall man lämpligen ha på sig ?

Jag vill inte vara överklädd men inte heller för lite festfin... Jag håller på att gå ner i vikt, så jag vill helst inte köpa nya kläder som jag använder typ 1-2 ggr..
    Har typ coctailklänning, i svart - kan man ha det med en "mjukare" färgglad kofta till? eller är det "överklätt"

Har liknande i ivory/guldaktigt också.. om jag hittar dem.. (nerpackade)

Annars har jag mest byxor och tröja rakt upponer i min garderob.. är inte så mkt för att finklä mig sådär "lagom"...

Ngt förslag på hur jag bör klä mig ???
    Tacksam för idèer

• Svar på tråden OT - Klädsel till dop
  • Bride Aug-08

Har själv hållit dop på sensommaren för min dotter för 3 år sedan. Och inte hade jag ens en tanke på vad gästerna hade på sig, försöker tänka efter och kolla på bilder, och det vara hela färgskalan, från svart till vitt, från fin sommarklänning till jeans. En härlig blandning. Skulle själv hållit dop nu på lördag, men tyvär har dottern fått vattkoppor, så fick ringa och avboka alltihop. Men summa summarum, på dop tycker inte jag det finns några särskilda klädkoder att följa, klä dig i det du känner dig fin.

• Miafina

Problemet är att jag inte känner mig fin i ngt.... Och jag tycker redan jag sticker ut så genom att vara tjock.. så då vill jag gärna "smälta in" i omgivningen klädes mässigt iaf.. så jag liksom inte sticker ut "ännu mer"...

Aningen paranoid jovisst.. =/

• Bride Aug-08

Oki,men om du vill smälta in, och det är försommar. SKulle i så fall gissa att många tänker klä sig i somriga ljusa färger, pasteller och blommigt. så vill du ha kläder som är så lika andras tror jag det är sånt du skall sattsa på till ett dop. Själv hade jag tänkt ha på mig en Olikgrön klockad kjol i Linne på min sons dop. Linne säljs ju massor av i olika ljusa färger ljust nu.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Vad står det på inbjudan?
    Om inget,kanske du har ett par linne byxor med en söt/stilig top till över det en kavaj/kofta.Kanske har du några söta sandaletter och en marchande handväska till detta.

Jag tycker att man inte får ha jeans,svarta kläder eller balkläning i kyrkan(om nu inte det står dessa klädval i inbjudan)annars kan väl allt annat vara ok.
    Regel är väl att man ska vara hel och ren !

• Ab fab

Magdalena Ribbing har ju alltid tips- här är några rader om klädsel vid dop som jag hittade i DN:
    "En kvinna har en kjol som gärna är ett steg över vardagsnivån, nuförtiden går det också bra med snygga långbyxor, plus en jacka av lite bättre sort, en snygg kavaj kanske, med en fin blus under. Eller en elegantare tröja. Eller en sidenblus och en schal.

Tanken är att man ska klä sig lite finare än till vardags. Helt svart är inte bra, precis som du anar, eftersom det är den traditionella sorgfärgen och den ska undvikas vid glädjefester som bröllop och dop. Men en exempelvis svart kjol och röd jacka är inte något problem."

•  Miss Cee

Man brukar ju inte skriva klädkoder till dop, och av ditt inlägg fattar jag att du inte fått en sådan heller.

Det lämpliga är väl att välja en klädsel på nivån "Kavaj", alltså en lite snyggare klänning/skjol+top/byxor+top. Det fungerar bra med byxor, men jeans är för enkelt.

Sen är det kyrka och dagtid och då bör det inte vara jätteuringade saker. Av de alternativ du pratar om skulle jag välja den svarta kläningen och mjuka upp den med färgglada detaljer (det finns inga regler om svart på dop!) alternativt se vad du har för byxor.

det fungerar bra med snygga byxor och en tröja/top i finare material, så länge det är finare än vardagskläder. Annars är en kort klänning/kjol det vanligaste.

• Miafina

Har inte fått ngn inbjudan ännu.. vet inte ens om de har bestämt exakt datum ännu.. men är tal om början på juni...
    Är min sambos systerson som skall döpas...

OM man tar en tröja/blus eller så över så ser det ju mer ut som en "fladdrig kjol".. och då tröjan/blus i ngn ljus somrig färg...

Hmm får nog ge mig till att leta mer efter de ljusa klänningarna.. verkar vara ett bättre alternativ alltså =)

Tack för tipsen =)

• lejlej

jag kan ha fel men jag tror "klädkod" för dop är finare vardagsklädd eller nåt sånt

• lejlej

jag skrev den innan alla svar som du fick, men den fastnade innan jag skickade den (min mus hänger sig ibland, batterierna är på väg att ta slut)
    Nu verkar ju inlägget från mig lite dumt, du har ju fått bättre svar ;)

• Miafina

Ähh inga svar är dumma... isf är väl min fråga ännu dummare ? =)

Men jag hade iaf inte tänkt komma i jeans, den saken är helt säker =)
    Och att jag tänkte klä upp mig mer än till vardags, det är jag också inställd på... är mest vart den "övre" gränsen går som är intressant, för att man inte skall bli "udda" =)

• Bride Aug-08

Miafina: Jag kom på en sak, Klädsel till dop brukar vara rätt lik den man har till midsommar. Så om det är ett gäng som du firar midsommar med så klä dig ungefär som när ni firar midsommar tillsammans. Då borde du vara klockren i mitten av klädskalan på dopet.

•  Miss Cee

Övre gräns är att du inte ska komma i "aftonklädsel" med bara armar, djup urringnig, slitsar på kjolen upp på låret, tiaror och andra jättesmycken etc. Så bal och coctailklädsel går bort.

Kjol/klänning eller byxor går bra.
    Överdelen bör ha någon liten ärm iaf och inte vara hemskt urringad.

Så de värsta festblåsorna bör nog stanna hemma =)

• Miafina

Haha, tack....

Sicken tur då att jag itne har nga festblåsor direkt då, förutom balklänningen =)

Var ett tag sedan jag var på dop sist.. och jag minns knappt vad jag hade på mig då =)

• Miafina

Jag satsar på "midsommarklädsel" alltså =)

Bra riktlinje =)

Svar på tråden OT - Klädsel till dop