• Bröllopstokiig

Är du brunett eller blondin?

Hej!

Läste i Aftonbladet för någon dag sedan att det nu är riktigt konstaterat av forskare att män föredrar blondiner som älskarinnor men gifter sig med brunetter.
    Nu tycker jag att vi skall göra en undersökning här på BT om det verkligen är så att fler brunetter är på väg att gifta sig eller redan är gifta här på BT än de som är blondiner.

Så svara om du är äkta blondin eller äkta brunett.

Själv är jag en äkta brunett.

Tack för att du hjälper mig i min lilla undersökning

• Svar på tråden Är du brunett eller blondin?
  • Bröllopstokiig

BLOND- och han skulle bara våga ha en annan kvinna jämte mig!!!

Kram, Tina

• Bröllopstokiig

Brunett med bruna ögon!!

Hade jag varit man hade jag fallit för brunetter!

Undersökningar visar dessutom att brunetter uppfattas som mer seriösa inom arbetslivet. Arbetsgovare fick se bilder på blonda kvinnor, respektive brunhåriga kvinnor, med långt eller kort hår. De kvinnor som hade mörkt, kort hår uppfattades som mer lämpliga för en tjänst, än de som hade långt blont hår. De ingav ett mer seriöst intryck.
    Knäppt egentligen, men så är det....

Jag håller med om att det ger det intrycket, men det kan ju vara kul att förändra sig, att vara brunett ibland, rödhårig ibland och blond ibland, beroende på sinnesstämmning!

Gråhåriga män utan skägg, ger på samma vis ett mer pålitligt intryck än skäggiga män med annan hårfärg.

Mörkahåriga brudar tycker jag ter sig vackare på bröllopskorten! Kontrasten mellan mörkt hår och ljus länning tycker jag är vacker! Klänningen är ju oftast vit, och då försvinner håret in i klänningen , tycker jag, om man är blond.

Så jag tänker färga hårt aningen mörkare innan bröllopet!

Vad blev kontentan av undersökningen egentligen? Jag ska räkna alla...återkommer!

• Bröllopstokiig

Anna - Ja, det gäller kanske för korkade och allmänt fördomsfulla arbetsgivare. Det är väl inte hårfärgen eller längden på håret som gör personen mer eller mindre kompetent att utföra sina arbetsuppgifter. Det var det dummaste jag har hört.

• Bröllopstokiig

Snart gift brunett...

• Bröllopstokiig

Äkta rödhårig tjej!

Konstigt att vi ofta utelämnas, kanske många rödhåriga ej är stolta över sin hårfärg? Jag var det inte som barn men dock väldigt stolt nu som vuxen.

• Bröllopstokiig

Jag är en äkta och stolt blondin.

Enligt en finsk studie så visar undersökningar att blondiner ofta anses oskyldiga och pålitliga vid rättegångar och därmed ofta får kortare straffsats eller frias helt.Så pass mycket kan alltså utseendet påverka.

• Bröllopstokiig

Blondin...

Och apropos Annas undersökning och Tinas reaktion:
    Jag visst är det fördomsfullt! men det innebär ju inte att det kan vara sant för det. Och med sant avses INTE att blondiner är mindre kompetenta bara att andra uppfattar brunetter som kompetentare.

Hur korkat det än är så får man väl se till att kompensera för alla fördommar som kan drabba en.

Vårdad klädsel, frisyr etc => intryck av kompetens; ålder (passerat 30) => kompetens (om man inte är för gammal för då är man nog passé...), man i mansdominerat yrke => kompetens, kvinna i kvinnodominerat yrke => kompetens osv.

Jag menar INTE att jag tycker ovanstående utan pratar enbart om vilka fördommar som finns.
    Exempel ur verkliga livet: Jag och mina tre tjejkompisar seglar en vecka på västkusten. Under denna futtiga vecka möts vi vid ett flertal tillfällen av "men flickor är ni ute alldeless ensamma??". Svaret var givetvis "Nä vi är fyra..."

• Bröllopstokiig

Undersökningar visar även att brottslingar med ett attraktivt yttre får mildare domar eller frias oftare än män som uppfattas som oattraktiva.

Intressant!

Man får väl ändå hoppas att arbetsökande har något mer än sitt utseende att komma med på en arbetsintervju, eller vad säger ni?! :)

• Bröllopstokiig

Äkta rödhårig och liksom mariao stolt över det!!

• Bröllopstokiig

Nu tror jag i och för sig inte att killar gillar Pamela Andersson på grund av hennes hårfärg som någon skrev tidigare...Pamela är förresten brunett i sig själv.

Jag har råttfärgat hår, cendé. Vilken kategori platsar jag i?

• Bröllopstokiig

Nygift Brunett :)

• Bröllopstokiig

Jag är blondin så klart!
    Och gift det kommer jag med all säkerhet att bli, eftersom vi redan bestämt oss för det.
    OBS! Äkta blondin

Jema

• Bröllopstokiig

Rödhårig! Själv tycker jag bara att hår är hår men min pojkvän älskar det :)

• Bröllopstokiig

Har ljusbrunt hår... är blond på sommaren (håret bleks) brun på vintern.. rött hår när det är blött... *ler* (fast jag blir ju aldrig helt blond eller brun eller röd så jag är nått mitt emellan)

• Bröllopstokiig

Jag är äkta blondin, likaså min man.

Emelie T.

• Bröllopstokiig

Äkta blondin!

• Bröllopstokiig

Blondin och snart gift!

• Bröllopstokiig

Brunett! Killen också...

Svar på tråden Är du brunett eller blondin?