• 26maj2007

hur länge sitter p-spruta i .........

jag har tagit p-spruta i 9 månader alltså 3 sprutor. kommer inte att ta flera då jag har haft blödning sendan första dagen med p-sprutan och haft massa andra biverkningar.

undrar nu hur lång tid tar det tills man är fri från den. vet ju att den inte ger skydd efter de 3 månader. men hur är det med hormonerna?

förändras vikten när man slutar?

när jag börja med p-piller för 13 år sedan så öka vikten med 6 kg. När jag börja med p-sprutan så fick jag minska matintaget till mer än hälften av vad jag åt innan för att kunna behålla min vikt. Men ändå blev korppen jätte plövsig.

rättar korppen till sig nu när jag slutar eller?

• Svar på tråden hur länge sitter p-spruta i .........
  • pickolina

Det vet man aldrig..har du tur så rättar det till sig men har du otur så gör det inte det.... Som nyblivna mammor, vissa blir supersmala efter, vissa återgår till det "normala" och vissa får väldiga viktproblem. Detta pga att hormonerna förändras.... Samma gäller preventivmedel. Man kan aldrig veta. Dels är det olika för olika människor och dels kan det vara olika från gång till gång för en och samma människa. Så det är bara vänta å se.... Tyvärr!

• 26maj2007

får hoppas att det återgår till det normala.

för jag var smalare efter sonen föddes (andra barnet) och blev plövsig sen när jag börja med p-sprutan.

• 26maj2007

glömde att tacka för ditt svar.

tack för att du svara

• pickolina

Ja har du tur så återgår det... Jag inbillar mig att kroppen lättare ställer om sig och återgår till det normala efter man slutat med preventivmedel än efter en graviditet. Om det är så vet jag inte men jag ibillar mig det i alla fall... *s*

För övrigt kan jag säga att jag haft många i min bekantskapskrets som haft samma problem, att de ökat kraftigt i vikt och/eller blivit uppsvällda när de gått på sprita men det har blivit bättre efter. Vissa återgick till sina normala vikt och vissa gick ner lite och hamnade mittimellan sin gamla vikt och vikten de hade när de gick på sprutan....

• Fröken Åsa

Ang. (jäkla-skit) P-spruta

Min mens kom inte tillbaka på 3 år. Det tog 4 år innan jag blev med barn. ca. var 3.e mån har jag ägglossning. Ökade i vikt 18 kg. (och de sitter där fortfarande...)

• pickolina

Fröken Åsa

Sökte du inte hjälp??? Det finns ju hjälp att få för att få igång mens + ägglossning.

• ladymarmelade

Brukar de inte säga att om man vill bli gravid inom ett år efter att man slutar med preventivmedel så är inte p-spruta att rekommendera?
    Det tolkar jag som att det kan ta väldigt lång tid för kroppen att återställa sig till det "normala".

Precis som FrökenÅsa skrev...

Svar på tråden hur länge sitter p-spruta i .........