• Ell

    Finländska brudar!

    ASG: ja här har det verkligen varit lugnt! Vad kul att du blivit "hippad" !! :D Berätta! :)

  • Ell

    ASG: det låter ju som en jättekul möhippa!! :D

    Netta79: fyndade du något på Ikea? Åtminstone jag har en förmåga att komma hem därifrån med fem gånger flera saker än jag TÄNKT köpa. :D Skönt att du får semester, själv får jag semester först 3.7... tre veckor. :) Ska bli sååå skönt, och man får ju mera tid för bröllopsplaneringen då också. :)

    Lioness *förlovad*: att flytta är ju kul, men tungt! :)

    Nu ska jag avreagera mig lite... jag är nämligen riktigt irriterad på Stadens byggnadskontor... det gäller vårt arrendeavtal för tomten. De skulle göra det redan för tre veckor sedan, men när sambon ringde och frågade efter det en vecka efteråt, så hade han som har hand om ärendet fått för sig att vi inte alls har bråttom med det...men han skulle ha det klart till veckan därpå, sa han. Men vi hade inte hört någonting därifrån, så sambon ringde igen idag. Då säger han att avtalet nog blev klart förra veckan, med undantag för en detalj: han visste inte om mitt namn (pettersson) stavas med ett eller två "s"!!! Åh, jag blir tokig! Kunde han inte ringa och fråga då?!

    Nåja, nu ska vi dit på onsdag och underteckna avtalet, så vi får föra in det till banken, så vi får lånet beviljat, så vi får pengar att betala markundersökningen med, så vi får vårt bygglov, så vi kan börja bygga nångång! Invecklat dethär... :D

  • Ell

    Netta79: det är väl nog bara att springa runt i olika skoaffärer och söka... jag hade ju också svårt att hitta några som såg bra ut! :( Jag minns inte om jag redan visat, men här kan ni titta på både skor, lokal, klänningen och allt möjligt annat: :)
    groups.msn.com/9eseptember/klnning.msnw&PhotoID=27

    Det låter annars jättebra det där med värmeljuskopparna, det blir säkert jättefint!! :) Vi ska också söka efter någon sorts skålar eller koppar på Ikea när vi åker dit, men vi ska använda dem till att ha flytljus i. (vi åker ner till Helsingfors om två veckor för att hälsa på mina två syskon där)

    La-Lolita: jag har ingen erfarenhet alls av vallviks hus. Vi har beställt ett volymhus från Simons, och har nästan inte tittat på elementhus alls.

    Snart är det midsommar, vad ska ni andra hitta på då? :)

  • Ell

    Netta79: vad skönt att du hittade ett par skor till sist!! :) Nej de skorna jag köpte ser inte alls ut som jag hade tänkt mej, men när jag hittade dem och provade dem så måste jag bara köpa dem, för de var så underbart bekväma! :D Hoppas bara att det inte är så kallt i september, för då kommer jag att frysa om tårna! Min sambo brukar skoja, och säga att då sätter vi en kupévärmare under vårt bord, och en duk som går ner till golvet. :D

    Japp, min klänning är ljusblå. På de bilderna vi tagit själva är färgen heeelt fel, eftersom de blev tagna en mörk mars-kväll! Bilden från tillverkaren (med en blond tjej) visar hur färgen ser ut på riktigt. :) groups.msn.com/9eseptember/klnning.msnw&PhotoID=2

    Min blivande äkta make fyller år imorgon, och jag är som vanligt jättenervös...jag älskar att köpa presenter åt honom, men jag är alltid jätteorolig för att han inte ska tycka om dem. :) Vad brukar ni köpa åt e

    Långt inlägg som vanligt... ursäkta. ;)

  • Ell

    Oj, en del av texten försvann, ser jag...

    Vad brukar ni köpa åt era blivande?

    Så skulle det stå. :)

  • Ell

    aquawoman: ja det är verkligen svårt, han säger ju aldrig vad han vill ha. Jag går ju omkring o pratar om en massa saker jag vill köpa, så sambon brukar inte ha några problem att köpa åt mej. :)

    Veteranbilar, ja...har du provat googla på t.ex. veteranbilsföreningar här i nejden, där borde man ju kunna låna eller hyra något? Personligen känner jag ingen som har någon sådan bil, bara en som har en gammal opel kadett. :D

    Idag har vi storstädat hela lägenheten, vi ska nämligen ha fest imorgon. Det blir ca. 30 pers, nästan lika många som på bröllopet! :D Vi ska låna bord och stolar från UF:föreningen, hoppas bara på vackert väder! :)

    Ha en riktigt trevlig midsommar allihopa! :D

  • Ell

    Hej! Tillbaka igen efter midsommaren... hur har ni haft det i helgen?

    Vår födelsedags/midsommarfest blev verkligen lyckad, vi hade 32 pers. hos oss på kvällen, verkligen tur att det inte regnade!! Det var perfekt väder för långbord ute på gräsmattan! :)

    Fluppan: jag vet inte vad Mujonen betyder...tror inte det finns något sånt ord på finska, det är nog bara ett namn. Eller vad tror ni andra?

    bröllopsfotograf: vi har anlitat vår vigselförrättares man som fotograf, han är jätteduktig som amatörfotograf.
    Men jag tror nog att det är ganska enkelt att hitta fotograf här, om man är ute i tid förstås.

    Nu har jag en fråga till er alla: vad ska era blivande ha för kläder på bröllopet??

  • Ell

    Oj, vad ni skriver! :D

    ASG: på alla bröllop jag varit på hittills så har brudparet gått armkrok in och ut ur kyrkan, men jag och min m2b kommer att gå hand i hand, det gör vi så ofta annars också så det känns med naturligt för oss. :)

    aquawoman: dressman har ju rea nu, -50% på bl.a. kostymer, men ni har säkert redan tittat där... Grått låter också fint, alla passar ju inte i svart! Min m2b funderade igår vad han ska ha på sig, och han kom med en sån idé som att ha en "vanlig" kostym, men med väst och kravatt. Det tycker jag låter som en ganska bra kompromiss, inte för vardagligt och inte för "uppstädat". :) Vi ska iväg på shopping imorgon, och om vi inte hittar något då så hittar vi säkert i Helsingfors när vi åker dit nästa vecka.

    Åh vad jag har haft mycket att tänka på de senaste veckorna...men nu börjar allt lugna ner sig, ansökan om byggnadstillstånd är inlämnad, banklånet fixat, allt med cateringfirman är spikat, jag är sista dagen på jobbet idag, och har hunnit göra klart allt som skulle göras innan månadens slut. Nu har jag bara att städa kontoret och diska lite kaffekoppar, och sedan cykla hem och njuuuuuta av semestern! :D

    Ha det gott allihop!

  • Ell

    Här är det lugnt, ser jag... :)

    Jag tänkte bara slänga in en fråga:

    Känner någon av er till en butik i Petalax som säljer festklänningar? Jag har sökt och sökt på nätet, men inte hittat den på vare sig Google eller Eniro. Lindas Boutiqe eller liknande kan den heta?

    Tacksam om någon tar sig tid att svara såhär i värmen...

  • Ell

    Åh, hade skrivit ett långt inlägg som jag råkade radera. :(

    Tack för infon om Linda Boutique, då är jag ju inte helt ute och cyklar. :) Jag har så svårt att hitta något snyggt att ha på mig på min brors bröllop, och det är bara en månad kvar nu... ska köra iväg till petalax nån dag då, hoppas hon har öppet varje dag.

    Netta79: jag kan förstå att det känns jobbigt att åka tillbaka till Åbo just när du har något annat som du mycket hellre skulle göra... men det måste ju vara jättemysigt att få inreda sitt första gemensamma hem! :)

    Lioness *förlovad*: så roligt att ni flyttat in nu! :) har ni börjat få ordning på alla saker och lådor ännu? Det brukar vara kaos ganska länge efter att man flyttat. :)

    I lördags var vi ju och shoppade i Vasa, jag hittade äntligen en ring som jag tyckte om, och sambon hittade en kostym, skjorta, väst, slips och näsduk. :) Så nu känns det som om vi fått någonting uträttat i alla fall. :D

    Jag kopierade listan över alla som varit med i tråden, och konstaterade att det är ganska många som inte skrivit på länge...

    - Gooseberrygirl: 3/6 2006, Åbo
    - Sunflower_Girl, 10/6 2006, Pedersöre
    - ASG, 15/7 2006, Korsholm
    - brud81 22/07/2006 i Åbo
    - nattviol 12/8 2006, Åbo
    - Netta79: 19/8 2006, Nykarleby (men bor nu i Åbo och flyttar sen till Esse)
    - lyckligastebruden, 9/9 2006, Vasa
    - Ell, 9/9 2006, Jeppo
    - aquawoman 9/9 2006 Jakobstad
    - netateta: 30/9 2006, Pedersöre
    - CKL 31/12 2006, Korsholm
    - Lioness, 7/7 2007, Vasa
    - tindra star, ?/? 2007, Munsala

    Fast Gooseberrygirl och Sunflower Girl kanske inte hänger här längre, de borde ju vara fruar vid det här laget. :)

    ASG: Du har verkligen inte långt kvar nu! Känns det som om ni har allt under kontroll?

    Nu ska jag natta lillgumman, sen ska vi sitta ute med varsin kall dryck och njuta av sommaren! :D

  • Ell

    ASG: ja jag kan tänka mig det, att de sista veckorna går i turbo-fart. Men det blir ju bra att ni får semester lagom tills det drar ihop sig! Själv är jag förberedd på att min semester kommer att försvinna jättefort, och sen efter det så är det bara en månad kvar!

    Lioness *förlovad*: Åh, tackar för telefonnummern!
    Jag har planerat att gå igenom alla skåp och lådor i höst, och sätta allt jag inte behöver i en låda, och sen säljer jag allt på loppis. Men inte ALLA skåp på en gång, utan ett i taget. Det skulle vara så skönt att bli av med allt skräp som man samlar på sig.

  • Ell

    Hej allihop!

    Nu är jag tillbaka efter vår lilla weekend i Helsingfors, vi har haft det bra, men värmen har tagit på krafterna. Riktigt skönt att det regnar idag, så man kan vara inomhus och vila, packa upp och ställa i ordning med gott samvete. :)

    Vi köpte några glasfat på Ikea att ha flytande ljus i, samt några värmeljuskoppar. I en annan affär hittade jag hårspännen åt brudnäbbarna också.

    Det blev en hel del bröllopssnack med min bror (som vi övernattade hos) och hans blivande fru. Det är första gången vi riktigt haft tid att sitta ner och prata bröllop, det har alltid varit så stressigt när vi har träffats. Det var riktigt roligt, speciellt eftersom vi kommer att ha så olika stil på våra bröllop. :)

    På torsdag ska vi träffa damen på vår cateringfirma och gå igenom alla detaljer med henne. Ska bli skönt att kunna pricka av det från listan också! :)

    Lyckligastebruden: nej, jag har tyvärr ingen bild på ringen ännu, jag har inte hunnit fota den än! :D Men här inom de närmaste dagarna ska jag nog fixa bild åt dej, och åt alla andra också som vill se. :) Inuti den står det bara m2b:s namn, mitt namn och 9.9.2006. Enkelt och klassiskt. :)

    Nu ska jag försöka packa upp lite, så inte alla saker ligger kvar i väskorna ännu nästa vecka. :)

    Ha det så bra!

  • Meddelande borttaget
  • Ell

    GRATTIS, ASG!! :D Det låter verkligen som ett underbart bröllop!! :)

  • Ell

    Hej allihop!

    Hur har ni haft det här i juli? Varmt kanske? ;) :D

    Jag har också tagit en rejäl paus från allt som heter dator, och försökt njuta av semestern istället. Det märks, för jag skriver så sakta nu när fingrarna inte är vana vid tangentbordet! :D

    Någon paus från bröllopsplaneringen har det dock inte varit, vi har fått jättemycket gjort på våra tre gemensamma lediga veckor.

    brud81: du borde ju vara gift nu vid dethär laget!! Hur har det gått?? :)

Svar på tråden Finländska brudar!