• Bröllopstokiig

Resa till Paris eller Venedig?

Vi kan inte bestämma oss om vi vill åka till Venedig eller Paris på bröllopsresa. Vi tycker att båda är lika romantiska och ideala städer att fira vår smekmånad på... Har nån här varit på ena elle andra? Vad tyckte ni?
    ps. måste erkänna att min röst lutar åt Venedig, vill åka gondol!!

Novia

• Svar på tråden Resa till Paris eller Venedig?
  • Bröllopstokiig

Det beror på vad man är ute efter. Själv skulle jag nog välja Venedig. Stan känns mycket mindre och mysigare än en storstad som Paris. Dessutom är italienarna trevligare :)

• Bröllopstokiig

Hej Novia!

Jag har varit i båda dessa städer och de är mycket romantiska på sina egna sätt men skulle jag vara tvungen att välja skulle det nog oxå luta mot Venedig!
    Staden är otrolig med alla sina kanaler plus att det inte existerar någon biltrafik i staden. Man kan spatsera mellan gränderna och bara pussa på varandra.
    Gondoler finns det gott om men var beredd att det kostar en slant att åka... Ca 1000 kr. Men det är inte alla dagar man är på sin "honey moon" plus att det finns andra trevliga italienare som gärna tar er på en längre rundtur i sin egen båt (dock mot en liten betalning!).

Cilla

• Bröllopstokiig

PARIS!!! Venedig är så lortigt och äckligt, särskilt sommartid när det blir varmt och all lort börjar lukta. Skulle jag vilja ha något "Venedig-liknande" skulle jag hellre välja Bruges, eller Brygge, som staden också kallas. Den ligger i Belgien och kallas för nordeuropas Venedig. Dessutom är det bara kommersiellt och svindyrt att åka gondol.

I Paris finns massor av saker att besöka. Luxembourgträdgården är hur romantisk som helst, och om ni vill ta tåget en bit så rekommenderar jag att åka till Monets trädgård (särskilt på våren och försommaren då alla blommor blommar). Där kan man spankulera omkring i den lummiga trädgården och se på näckrosor och den klassiska japanska bron. Mmm, jag längtar redan dit igen...

• Bröllopstokiig

Kom just hem från vår bröllopsresa i Paris och kan säga att det var en helt underbar stad att spendera bröllopsresan i. Vi gjorde precis vad vi kände för, satt på mysiga uteserveringar och tog en öl, en kaffe, åt lite lunch, promenerade. Det var fantastiskt! Hade aldrig varit i Paris tidigare, men det levde verkligen upp till alla mina förväntningar. Till nästa gång ska jag dock plugga in några fraser franska, för fransmännen lever upp till sitt rykte att inte vilja prata engelska!

• Bröllopstokiig

Jag kan hålla med om att fransmännen är inte allt för glada i att prata engelska men om man börjar med frasen: Ursäkta mig men talar ni engelska (på franska förståss!) så brukar det gå bra. De flesta fransmän förstår engelska och med lite teckenspråk förstår man till slut varandra.
    Det som var jobbigast var att man inte förstog menyerna så ett tips är att plugga in lite maträtter (kyckling, fisk, sniglar mm) så man har ett litet hum innan man får det förklarat på knaglig engelska.

• Bröllopstokiig

Jag har varit i både Paris och Venedig... hmmm... och om jag var TVUNGEN att välja mellan Paris eller Venedig (pest eller kolera ;o) så skulle jag valt Paris.

Venedig blev jag gôrbesviken på när vi var där för två år sen.

Paris... tja, det finns ju saker att se... :o)

• Bröllopstokiig

Jag var i Venedig i juli förra året och det fanns varken lort eller äcklig lukt från kanalerna!

Tycker absolut det är ett toppen alternativ för en smekmånad. Man går till fots överallt (inga bilar tillåtna i innersta'n) eller åker båtbuss. En gondolfärd är ett måste, trots att det kostar ganska mycket. Tipset är att gå omkring och fråga, det går säkert att förhandla ned priset!

• Bröllopstokiig

Jag har varken varit i Paris eller Venedig, men när jag nämde Venedig för min blivande som ett tänkbart mål för vår bröllopsresa så fick jag svaret: ALDRIG!

Han har varit där ett par gånger av andra anledningar och precis som "Lilla jag" upplevde han staden som äcklig, lortig och illaluktande i sommarvärmen. Dessutom var det så fullt av turister så att man knappt kunde ta sig fram.

Så, jag har tagit det säkra före det osäkra och satt det alternativet åt sida, eftersom jag inte ville riskera att vi skulle minnas vår bröllopsresa som äcklig, lortig och illaluktande.

• Bröllopstokiig

Det var precis det som, Xplorina skriver om som var besvikelsen... Jag trodde att Venedig skulle vara en romantisk stad att promenera sakta i och hålla handen och se oss om och njuta... Men ack nej! Sta'n luktade illa, var smutsigt, stressigt, knôkfullt av turister (så hålla handen kunde man ju nästan glömma), allt var SVINdyrt... Så nää... Dit vill jag inte igen.

• Bröllopstokiig

Åk til Paris !!! Jag har bott där i 1år och jag ÄLSKAR den staden. Jag och min blivande försöker att komma dit varje år för en helg i denna underbara stad.

Venedig har jag varit i 1dag. Jag kan säga att för mig räckte det....bara turister och turistfällor överallt!!!!
    Gondolerna är mysiga men hutlöst dyra...turistpris.
    Om ni vill till Italien så åk då istället till Amalfikusten el Toscana och upplev det äkta Italien.

Kram
    Camilla

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag har varit i båda städer...och tycker om båda två, fast:Jag skulle välja Paris. Mycket större, mycket mer att välja, göra...

Svar på tråden Resa till Paris eller Venedig?