Orkideer - skötselråd!
När bladen på kruk-orkideer blir skrynkliga har dom fått för mycket eller för lite vatten?
Börjar bli desperat, får liksom inte till det...
Någon som vet?
När bladen på kruk-orkideer blir skrynkliga har dom fått för mycket eller för lite vatten?
Börjar bli desperat, får liksom inte till det...
Någon som vet?
Har aldrig sett dem skrynkliga? När de hänger har de fått för lite vatten. Man ska vattna 1 ggr/varannan vecka och klippa av stjälken en bit efter blommning. Man kan även ta bort alla jord/bark mellan rötterna och lägga tillbaka igen, mellan blommningarna....
Hmm, tror kanske att dom blir hängiga först och sen går över till skrynkel stadiet...
Har också varit med om att bladen blir röd-gula. Kanske dom fått för mycket vatten då.
Hur mycket vatten brukar du ge?
Orkidéer gillar inte att få vaten på bladen eller stjälken. Vattnet bör ges underifrån. Orkidéer kan också tycka det är påfrestande att stå i starkt solljus, speciellt direkt efter vattning. Ska torka ur ordentligt innan den vattnas, kanske en gång varje eller varannan vecka. Låt "jorden" suga åt sig vatten 5-10 minuter och häll av resten. Krukan ska allså inte stå i vatten längre tid.
Speciell näring ges mycket sällan, typ 1-2 gånger/år.
Lycka till!
Tack, nu har jag provat att vattna dom så som ni tipsade om! Ska bli spännande att se om dom blir bättre
Min mamma (med gröna fingar) säger att man ska vattna dem en gång i veckan, 1 dl KOKT vatten. Dvs, inte direkt från kranen utan vatten som är kokt först. Har man te-kokare kan man alltid hälla upp 1 dl av det vattnet och spara tills det är vattna-dax (det kanske säger sig självt, men vattna inte med varmt vatten, det kokta vattnet ska svalna först innan man vattnar)...
Det låter som om du definitivt behöver plantera om din orkidé med fräsch kompost och vitmossa (sphagum) - alltså inte "adventsmossa". Om du bor i Stockholm vill jag tipsa dig om affären Orichdéhuset.
Jag har själv över 40 orkidéer som jag tagit över från min väninnas blomaffär, sådana som blommat över eller inte mår bra och inte kan säljas. Så mitt hem är i princip som ett orkidésjukhus... ;)
Här är några bra länkar:
Jag antar att det är en vanlig phalaenopsis du har...
www.orchidehuset.se/kultur/skotselrad%20-phalaenopsis.htm
www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htm
Den första länken måste man kopiera och klistra in i webbläsarens adressfönster. Den blev visst inte klickbar...
Kan tillägga att den bästa näringen man kan ge till orkidéer är i pulverform som man löser upp i vatten och inte sån på flaska. Man ger näring oftare än 1-2 gånger om året, men de har ett annat näringsbehov än andra krukväxter och behöver specialnäring.
Jag anser att orchidéhusets näring är helt suverän, den kan även beställas direkt från deras hemsida...
Tack för god råd och länkarna. Ska pröva att planta om dom. Det konstiga är att min mamma gör allt man inte ska och ändå blommar det som bara katten. Men det är kanske det som kallas "gröna fingrar". Det börjar dessutom bli trångt hos henne eftersom hon får alla mina som jag misslyckas med... Så det är fler som har orkidésjukhus.
Mina orkidéer blir rynkiga och hängiga när de börjar bli trötta av blomning, eller om de stått torrt för länge. Det tar lång tid innan orkidéen visar dessa tecken, och det tar nog lika lång tid innan blomman hämtar sig.
Bladen längst ned kan ju börja torka och blir rynkiga och gulna när de vissnar. Så fungerar växten. Den dör nedifrån (eller ibland mitt i när en rot eller stängel trängt igenom bladfästet på fel ställe).
Mina blommor klarar sig bra och blommar om med vattning (doppa 2/3 av krukan i en bytta med vatten som stått över natten) 1 gång i veckan april-september, varannan vecka okt-mars. Lite näring från Orchidéehuset då och då.
Jag har flera orkidéer som jag tagit över och som mår dåligt pga tidigare dålig skötsel och många blommar för brinnande livet, så helt plötsligt orkar de inte längre. De kan blomma på som bara den och så har de inga rötter kvar.
Risken med (brud)orkidéer är att man vattnar dem för mycket, eller vattnar direkt i krukan och inte häller av överskottsvattnet, utan rötterna står i vattnet och ruttnar. Så blad kan sloka både av att de fått för mycket vatten och att de fått för lite vatten.
Det jag har märkt med att plantera om alla orkidéer som mått dåligt i ny kompost och med fräsch vitmossa närmast rötterna, är att bladen kan "pumpa" upp sig lättare igen. Vitmossa har en otroligt läkande effekt på lessna orkidéer och de håller kvar fukt bra, samtidigt som rötterna inte dränks.
Som sagt, vitmossa är INTE samma sak som adventsmossa. Nu när snön försvunnit ska jag ut och plocka igen. Och sedan fryser jag ner mossan jag inte använder, tills jag behöver den.
Vitmossa
www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_bild/vitmossa.jpg
Fönsterlav, renlav och vitlav kallas ofta felaktigt för vitmossa. Dessa är grå lavar:
www.gnarpan.com/album/ album_01/slides/Renlav.JPG
Phalaenopsis (brudorkide) gillar visst att få en lätt dusch över bladen en gång i veckan! De tar ju upp fukt genom blad och luftrötter och trivs inte alls när bladens porer dammar igen! Men de vill absolut inte ha vatten på blomman. Lycka till!
Visst gillar den att duschas. Gärna oftare än en gång i veckan till och med, men man ska tänka på att det inte samlas vatten i själva bladrosetten, eftersom detta kan göra att hela plantan ruttnar. Jag brukar blåsa bort vattnet som hamnar längst ner i bladrosetten, funkar bra.
Om blomman inte gilalr att få vatten på sig ska man då låta bli att "spraya" brudbuketten" dagen innan?
Måste erkänna att det inte gick så bra trots alla god råd här...dom fick åka till min mamma...
sen gillar inte orkidéer kalk heller, så har man väldigt hårt vatten där man bor kanske det är det som är problemet.