Inlägg från: Stefans fästmö |Visa alla inlägg
  • Stefans fästmö

    Göteborg (med omnejd) 2007 tråd 2!

    Hej hej tjejer! Vad kul det var att träffas igår, helmina o HarElis! Nu vet jag ju varför ni har era nick oxå... ;)

    Blev sugen på att komma igång ordentligt, ska ringa hotellet i Kungsbacka o kolla vad de har att erbjuda. Och kolla upp lite olika cateringfirmor, så vi kan försöka bestämma oss! Hur har ni tänkt, ska ni provsmaka från flera olika cateringfirmor innan ni bestämmer er? Brukar man få smaka till en lite summa eller hur funkar det, nån som vet? (alla får gärna svara!)

  • Stefans fästmö

    Ja det är ju synd med er lokal... Hoppas det löser sig för er! Jag pratade med hotellet idag o vi ska dit på söndag o kolla, vi är ändå i Kungsbacka då. Det skulle kosta från 5oo kr per kuvert, det är ok pris tycker jag... Däremot rekommenderde han inte buffé när man är så många (80 pers), måste fundera lite mer på det, det ligger ju nåt i att det kan bli lite rörigt när så många ska ta mat...

  • Stefans fästmö

    Jo det var så jag hade tänkt oxå, ha flera bord, men han menade att det kan bli svårt att tajma in tal o sånt, att folk antingen håller på o ta mat eller sitter o äter... Hmm, får fundera lite mer på det... Trerätters är ju lite festligare, men även lite dyrare... Och så är det svårt att välja! :D

    Jag var nog oxå lite trött när vi sågs, med tanke på att jag frågade samma sak två gånger... ;) :D

  • Stefans fästmö

    helmina

    Har en fråga till dig som har barn... :) Bakgrund: Vi håller på o letar lägenhet o har hittills velat flytta till centrala Göteborg, men nu funderar vi på att istället söka oss till Angered centrum, för att kunna få en större lägenhet än vi har nu o inte alltför hög hyra. (Nu har vi en stor 2a) En anledning till detta är att vi gärna vill ha barn inom några år, och vi tänker att en liten tvåa, som är vad vi skulle kunna få på Guldheden, snabbt skulle kännas för liten med barn.

    Mina frågor är: Hur stor lägenhet har ni nu? Har ni flyttat sedan ni fick barn o vad hade ni isåfall innan? Hur snabbt tror/tycker du att en 2a börjar kännas för liten - när barnet är 1 år, 2 år? När börjar en 3a kännas för liten, om man har 2 barn - när de är ca 1 & 3 år, ca 2 & 4, eller...?

    Planen är att nästa bostad, efter den nya lägenheten som vi hoppas få snart, skulle bli ett hus i tex Kungsbacka. Därför vill vi helst kunna bo i lägenheten några år, innan vi behöver en större bostad...

    Det här blev jättelångt, hoppas det inte är för rörigt... ;) Och hoppas du har tid o lust att svara! Jag känner inga med barn så jag kom att tänka på dig... :) Tack på förhand!!

  • Stefans fästmö

    Jädissen

    Tack för ditt svar!! Jo det klart, planlösning spelar ju stor roll... Men en 2a känns nog trång ganska snabbt ändå... Funderar på om vi skulle satsa på en 3a för att kunna bo där längre innan vi köper hus... "Planen" är att få två barn med ca 2 års mellanrum, sen vet man ju aldrig hur det blir... ;) Men om man har det borde de väl kunna dela rum tills de är ca 2 & 4 år, eller vad tror du? Låter jättebra med etagelägenhet!!

    Denna diskussion passar väl bättre på FL egentligen, men men... ;)

  • Stefans fästmö

    Hej igen!

    Vi vill nog helst att de ska växa upp i Kungsbacka, inte mitt i Gbg centrum o inte i Angered, inte så bra skolor här tyvärr... Så tanken är att flytta innan de börjar förskolan, men om vi kunde bo i samma lägenhet tills dess vore det smidigt, alltså inte behöva flytta igen innan vi har råd att köpa hus... Mycket att tänka på! :)

  • Stefans fästmö

    helmina

    Aha, tur du hade då! :D Men är det vid ca 1 år som det lagom att de får eget rum, eller? Vad tror du om att dela, om man bara har lägenhet, kan de göra det tills de är ca 2 & 4 år..?

  • Stefans fästmö

    HarElis

    Ok, vad bra! Om vi får en trea kan vi ju ha den länge isåfall... ;)

    Åh nu blir jag så sugen på
    1. titta på lägenhet!
    2. skaffa barn!!! Det liksom suger i mig när jag ser söta barn på stan... Men vill så gärna jobba lite först!! Gaah, dessa beslut! ;)

  • Stefans fästmö

    Tack för era synpunkter!! Jättebra att höra åsikter om sånt här... Jag pratade med en kompis i telefon i två timmar (!) igår, o hon sa bland annat att jag kanske inte ska planera så långt fram, vi vet ju inte om vi verkligen får barn redan om tre år, utan kanske ska gå på vad vi behöver nu... Dvs behöver vi verkligen en trea nu? Om inte kanske vi ska nöja oss med en tvåa nu, o byta till större när vi behöver det... Och vem vet, vi kanske kan köpa hus redan om tre-fyra år! Tror hon har en bra poäng i det, men samtidigt har jag så lätt för att gå flera steg framåt i tanken o planera långt fram...

  • Stefans fästmö

    helmina mfl

    Jo precis... Fast vi har pratat mer om det o försöker nog få en trea ändå, det vore skönt med lite mer plats, ett extra rum för datorn o så... Ska prata med bostadsbolaget i veckan.

  • Stefans fästmö

    Igår var vi förresten på Hotell Halland i Kungsbacka o kollade, matsalen var fin men tar bara 60 pers, o konferenslokalen var inte så rolig... Ska prata med hotellchefen, de ska bygga om matsalen så jag ska kolla hur många den kommer ta sen. Annars kör vi nog på hembygdsgården, o försöker få catering från ett företag som även kan diska, städa dagen efter o så. Det blir smidigare än att ha ett företag för varje grej...

  • Stefans fästmö

    vi två 07

    Välkommen! Vi har mest planerat o tänkt, inte verkligen fixat så mycket än... Men på onsdag ska jag o en kompis göra prov-ex av inbjudningskorten! :)

  • Stefans fästmö

    oj, importerar du papper från USA? Är det nåt speciellt eller? Det ska bli så kul att göra provkort imorn!! Har en lista på vilka affärer vi ska gå till, blir några stycken... :D

  • Stefans fästmö

    Bidde inga kort idag... Min kompis har åkt på en dunderförkylning o ligger nerbäddad, stackarn! Och jag som hade velat göra provkort!! :(
    Jaja, det kommer fler dagar! Var istället nere en sväng på Lärjeåns trädgårdar med m2b, fikade o tittade på växterna. :)

    Jag pratade med ett till cateringställe idag, det lät bra o bra priser, hon skulle skicka ett menyförslag. Spännande! Ska ringa en till ikväll.

  • Stefans fästmö

    princess

    Vi bor i Lövgärdet nu, visst är här jättefin natur! Men vi vill gärna komma närmare Göteborg, därför tänker vi oss till Angered C...

    Vi skulle gå till Poseidon häromdan o prata med dem, men då har de stängt i 3 veckor! :( Jaja, vi får vänta, egentligen är det ju ingen sån panik... Men vi är rätt säkra på att vi vill bo i Angered C nu, helst en 3a med uteplats, men minst en stor 2a med balkong... :)

  • Stefans fästmö

    På tal om barn... Vi träffade några av våra bästa vänner igår och de berättade att de har slutat med p-piller för att försöka få barn! Jättekul för dem förstås, men jag börjar direkt tänka på hur det ska gå med vårt bröllop - de ska nämligen vara tostmasterpar! Om hon redan fått barn är det ju ok, och även om hon är gravid - men tänk om barnet kommer typ en vecka innan, eller om det är dags när som helst vid bröllopet! Då lär de ju inte ha så mycket tid o energi att lägga på vårt bröllop - helt förståeligt... Hmm, jag får helt enkelt hoppas på att hon antingen blir gravid direkt så att barne hinner födas innan, eller att hon inte blir det förrän i början av nästa år! :)

Svar på tråden Göteborg (med omnejd) 2007 tråd 2!