• Rosebud06

Hur formulerar ni önskan om kuvertavgiften istället för presenter?

Sitter här och försöker formulera vår inbjudan. Har letat efter sätt att formulera att vi önskar en kuvertavgift istället för presenter.

Frågan har ju diskuterats flitigt här men något exempel på hur det kan skrivas kan jag inte hitta. Ni som valt att ha en kuvertavgift, kan ni tipsa mig om hur vi kan skriva?

• Svar på tråden Hur formulerar ni önskan om kuvertavgiften istället för presenter?
  • jennny

Vi ska inte ta kuvertavgift, men jag tycker att det är viktigt att det framgår att man inte behöver köpa presenter. Vi fick en inbjudan till ett kuvertbröllop förra året och där stod det "Istället för presenter tar vi en kuvertavgift på 250 kronor."

• Rosebud06

Vi tycker också att det tydligt måste framgå att det är istället för presenter. Finns det fler förslag? Kan det missuppfattas om man skriver att man ber om en kuvertavgift? Kan det låta som att det är upp till var och en?

• jennny

jag tycker inte det, om man t.ex. hade skrivit "istället för presenter skulle vi gärna ha en kuvertavgift på 250 kronor" då kan det uppfattas som att det är upp till var och en.

Kan tillägga att det inte blev några problem med missuppfattningar på det bröllopet.

• Rosebud06

jenny tack för dina svar!

En till öppen fråga angående inbjudan med kuvertavgift: Hur låter formuleringen

Efter vigseln hoppas vi att du/ni vill fortsätta festen tillsammans med oss i XX-gården.

Istället för presenter ber vi om en kuvertavgift på 250 kronor.

Ska man skriva ut kontonummer i inbjudan eller i informationsblad?

• h-b

Rosebud: Vi har tänkt att ha kuvertavgift, men har inte klurat ut formuleringarna klart ännu.... Men det vi vill framhålla är att vi INTE BEHÖVER FLERA SAKER och att den FRÄMSTA GÅVAN för oss är att få dela kvällen med våra vänner och att vi därför ber om ett bidrag om 250kr/person.. Men som sagt riktigt hur vi formulerar det vet jag ännu inte. Kortsagt vi ser det som en gåva att de vill betala för att vara med. ;.)

• Mi@

Vi skrev:

Inga presenter, kuvertavgift X kronor betalas in på kontonummer XXX.

Sedan hade vi denna "trista" information, samt info om o.s.a., telefonnummer, klädsel och sådant på en annan sida än den med den huvudsakliga informationen (att vi gifter oss, plats, datum osv.).

• wintersaga

Här är lite olika förslag jag samlatpå mig här på BT:

Det vi önskar oss allra mest
    är en stor & härlig fest!
    Kuvert §§§ kr inbetalas till konto?
    Er närvaro är bästa & enda presenten!

Vår enda önskan är att få vara med
    om en stor & härlig fest
    med våra vuxna vänner!

Därför väljer vi att ha kuvertpris på
    §§§ kr/person som ett bidrag
    till vår önskan.

Er närvaro är bästa & enda presenten
    vi önskar oss!

"Vi vill gärna att ni ska deltaga på våran stora dag.
    Vi har allt vi behöver och önskar hellre att ni betalar kuvert avgift för maten.
    När ni bestämt om ni ska komma så sätt in pengar på **********
    Det räknas även som anmälan,så ni slipper ringa och anmäla er...
    Hjärtliga hälsningar ***&******"

Våra skåp är överbelamrade med ting,
    och vi känner inte för att göra någon resa med ving.

Men vi vill ordna en underbar bröllopsfest,
    och minnas denna dag mest.

Vi vill kunna bjuda alla våra nära,
    för att kunna visa att vi är så kära.

Ett litet bidrag vi oss nu önskar när denna dag stundar,
    så att vi i framtiden alltid kommer se denna dag när vi blundar.

En liten önskan

Vi har tänkt och funderat
    och vårt hem noga studerat
    Vi kan snabbt konstatera
    att vi nog inte behöver mera
    Vi tänkte därefter vad vi önskar oss mest
    och hur ni bröllopsgåvan löser bäst
    Om ni förutom att närvara en gåva vill ge
    kan vi om en slant på vårt bröllopskonto be

Vår önskan är att ni alla ska vid vårt bröllop närvara
    Och vår inbjudan så snart som möjligt besvara
    Vår toastmadam, Xxxx Xxxx anmälan tar in
    Och vi hoppas på ett Ja i din
    Anmälas i förväg bör också ditt tal
    Xxxx vill även här höra ditt val

Hoppas någon av dem passar er!

• bröllops häxan

kuversavgift per person xxxkr. Den aldra bästa presenten är att ni vill komma och dela denna dag med oss. Därför undanbedes övriga gåvor utöver kuversavgiften.

;)

• Linda S

Eftersom jag själv inte hade velat ta kuväravgift av våra vänner som vi bjuder, undrar jag varför man gör det?
    Är det en svensk tradition? Har aldrig varit med om det (är själv från Polen där gör man inte det, har även varit på Kinesiskt och Kroatisk bröllop och i deras kultur gör man heller inte det.

/Nyfikna jag

• bröllops häxan

Man kan göra som man vill. Men jag tror det är vanligast att inte ta kuvertavgift. Men enligt "etikett regleer" är det helt okej. Men man bör avsäga sig presenter då.

• Ängla

Så här skrev vi: (vi önskade pengar ´till resa men det går ju att byta ut till "slantar till vår härliga bröllopsmiddag kan förgylla")

Vår önskedikt

I dessa härligt ljuva vårtider
    vi framemot altaret skrider
    vår högsta önskan är att bli make och maka
    och att släkt och vänner ska vara med och bevaka

vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips
    vi har grubblat, tänkt, övervägt och funderat
    och vårt hushåll med alla grejer grundligt studerat

Man kan snabbt konstatera
    Att vi inte behöver mera!
    Er närvaro är nog, men om ni än mer vår dag vill hylla
    slantar till en härlig bröllopsresa vår framtid kan förgylla

• Rosebud06

Många fina idéer! Tack till alla som skickat sina inlägg! :)

• Rosebud06

Tack igen för alla tips! Så här blev vår slutversion:

Vi har valt att ha kuvertavgift på 250kr/person. Därför ber vi er avstå från alla presenter. Er bästa gåva till oss er är närvaro på bröllopet.

• Setemberbrud06

Linda. S

Undrar samma som dig även om jag är svensk, undrar då jag aldrig hade hört talats om det förrän BT, ´vart på två bröllop senaste 2 åren och ingen hade det.

• Terese L.

Kan man inte egentligen se kuvertavgiften som en present till brudparet....det känns lite som att det är det eftersom ni "slipper" den kostnaden och det kanske möjliggör att bröllopet överhuvudtaget blir av.

Svar på tråden Hur formulerar ni önskan om kuvertavgiften istället för presenter?