• somsom

helstekt gris - "fint nog" ??

Har en liten fundering över maten på vårt bröllop.

Kommer ha ett medel bröllop m ca 50 gäster. Ev kommer middagen hållas på ngn bygdegård, alternativt på ngn gård/ vacker loge.

Jag ska ha enkel klänning, med slöja o tiara, o min Kärlek kostym.
    Ska gifta oss i min hembys kyrka.

Funderar på om det kan vara lämpligt att bjuda på helgrillad gris, på ett stort spett/ vev , som man grillar ute, och servera potatisgratäng till ?? Eller det blir för "lantligt" Är själv en "flicka fr landet", men vill ha en viss "klass" på bröllopet ändå...?

• Svar på tråden helstekt gris - "fint nog" ??
  • Butterscotch

För mig känns helstekt gris som typ grisfest som jag råkade hamna på en gång i Spanien, och det är inte en högklassig fest Alternativt skulle det passa bra på bröllop med medeltidstema. Själv skulle jag nog om det stod grillning på menyn satsa på mer "vanlig" sådan, gärna med lite grönsaksgrillspett och grillad majs vid sidan om köttet.

• Sayurii

Jag skulle tycka att det var jätteroligt att komma på ett "lantbröllop" och få helstekt gris! Absolut inga problem! Gör som NI tycker! :)

•  Miss Cee

Du bjuder ju inte på ett Frackbröllop på ett stort slott och sedan helstekt gris.

Med den lite mera avslappnad men ändå fin inramning som du beskriver så tycker jag att helstekt gris blir jättebra! Det är säkert många av gästerna som inte fått det innan, och det är ju roligare att servera det än en vanlig fläskfilé. Er helstekta gris är ju för det första jättegott och gästerna lär ju minnas det efteråt!

Har varit på ett bröllop med grillbuffe och jag tyckte att det var jättetrevligt.

Tycker inte alls att du ska oroa dig för det där. det blir jätebra och inte alls för enkelt (så länge gästerna inte behöver skära ner grisen från spettet själva =)

• Lucia05

Helstekt gris kan ju vara festligt om man vill ha typ grillfest. Vad man bör tänka på är att det kräver en hel del tid att grilla (även om köttet är rimmat/lättrökt tidigare). Det kan också vara svårt att få stora mängder klart samtidigt, beror ju på om man är många på festen. Det bör ju också finnas någon som har ansvar och är kunnig "grillare". :)

• Sagan

Jag tycker att det låter helt OK. Helstekt gris är ju jättegott och gillas av de flesta och det är det viktigaste. Att maten är av det flådigare slaget är enligt min uppfattning inte det som gör att det blir en bra fest....

• Skärgårdsbrud 6 maj

Från en lantjänta till en annan så tycker jag det låter helfestligt. När vi har haft så här hemma så har det varit riktigt kalas. Inte alls grisfest alá Greklandkänsla.

• somsom

Lucia05

Du skrev att det tog tid och att det behövs en kunnig person. Vi har sådan tur att min svåger är våran egen lilla "grillmästare". Han har haft grillningar till 150 pers. samtidigt!!

Nu så ska ju iofs. inte han grilla en dag som denna, men kontakterna har vi iallaf!

• somsom

Skööööönt att höra att det finns ngn som är positiv till detta förslag... man kan ju göra det "stilfullt" oxå. Ska ha våran förrätt o dessert/bröllopstårta, som man kan göra minde lantligt i såfall...?

• Dorothy

Helstekt gris är helt klart passande på ett lantbröllop tycker jag!

Har varit på en stor fest på en loge med helstekt gris och det var mycket lyckat och verkligen jättegott. :)

• Courage

Det som gör en måltid till en högstatusmåltid, vilket en bröllopsfest är, är råvarorna, antalet rätter, dukningen och serveringen.

Helstekt gris, eller annat helstekt kött, är det mest högrankade köttet så det funkar utmärkt på bröllop. Att steka på spett har historiskt sett varit förbehållet adels- och hov-nivån i samhället, och har fortfarande högt statusvärde (det är därför männen så gärna står vid grillen på somrarna... ;) )

Du kan öka finhetsgraden på måltiden genom att bjuda på flera sidorätter, tex ha flera olika grönsakstillbehör till köttet, och gärna då med olika såser/dressingar. Flera olika viner höjer också värdet på måltiden. Du kan lägga in en osträtt innan desserten, och det höjer värdet på måltiden.

Dukningen höjer också finhetsgraden. Om du använder finare linne, flera olika slags glas och finare porslin så höjer du måltiden status.

Serveringen är också viktigt. Ju fler servitörer desto finare måltid, och ju finare klädda servitörer desto högre status på måltiden.

Lycka till! Jag tror du får en jättefin fest!

Svar på tråden helstekt gris - "fint nog" ??